تکمیل سد "کانی‌سیب" آخرین گام‌ها برای احیای دریاچه ارومیه

1400/03/31 - 10:32 - کد خبر: 46085
دریاچه ارومیه

نصر: سد کانی سیب که ظرفیت ۲۲۰ میلیون مترمکعبی دارد، سالانه می‌تواند بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را مدیریت کند و مبدا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آبی است که سالانه برای احیای دریاچه ارومیه از طریق تونل و کانال آب مورد نیاز نگین آبی آذربایجان بر بستر این دریاچه وارد کند.

به گزارش نصر، سد کانی‌سیب مهمترین تامین‌کننده آب موردنیاز برای احیای نگین آبی آذربایجان به شمار می‌رود و هم اینک تونل انتقال آب این سد ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می تواند چرخه انتقال آب به دریاچه ارومیه را کامل کند.
این سد که می تواند سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را مدیریت کند، مبدا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آبی است که سالانه برای احیای دریاچه ارومیه از طریق تونل و کانال چند ده کیلومتری به بستر دریاچه وارد خواهد شد.
تونل کانی سیب با نزدیک به ۳۵ کیلومتر مسافت، مهمترین سازه برای انتقال آب به دریاچه ارومیه برای جلوگیری از خشک شدن آن است که هم اینک در مراحل پایانی اجرا قرار دارد.
طرح انتقال آب ۶۵۰ میلیون مترمکعبی از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه، بخش اعظم راه خود را طی کرده و امروز فقط در حدود ۸۰۰ متری پایانی قرار دارد که در صورت تحقق آن، بخش مهمی از ظرفیت احیای نگین آبی آذربایجان عملیاتی خواهد شد.
ظاهر شدن برخی موانع و مشکلات فیزیکی از جمله آبرفتی شدن مسیر و سختی شرایط کار طرح انتقال آب از طریق تونل به دریاچه ارومیه را کمی به تاخیر انداخته ولی با این شرایط سخت، عوامل احداث و حفر این تونل توانسته اند بخش اعظم آن را انجام دهند.

پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور که هفته گذشته به آذربایجان غربی سفر کرده در گفت و گو با ایرنا گفت: ۹۷ درصد از طرح ۳۵.۵ کیلومتری خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده و تنها ۸۰۰ متر آن باقی مانده است.
مسعود تجریشی افزود: شرایط سخت حفر این تونل در چند ماه اخیر که مربوط به مشکل فنی و مواجه شدن با یک رگه آبرفتی بود، رفع شده است و عملیات برای اتمام هرچه سریعتر این تونل ادامه دارد.
وی ادامه داد: این رگه آبرفتی به گونه‌ای بود که هزار و ۲۰۰  لیتر بر ثانیه آب از آن خارج می‌شد که برابر است با فوران آب از سطح زمین به ارتفاع ۹۰ متر، که خوشبختانه این مشکل طی روزهای گذشته با موفقیت رفع شد.
تجریشی با بیان اینکه طی روزهای گذشته بازدیدی نیز توسط محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه از این طرح صورت گرفت، اظهار داشت: در این راستا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر به این طرح اختصاص داده می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان اعتبار برای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده است، گفت: ۲۸ هزار میلیارد ریال تاکنون برای این طرح هزینه شده است که قیمت به روز آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: هیچ مشکلی در تامین اعتبار طرح های نیمه تمام در این راستا وجود ندارد.
وی همچنین از آبگیری سد "کانی سیب" نیز خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سد آب ذخیره شده که آماده انتقال به سمت دریاچه ارومیه است.
تجریشی همچنین این قول را داد تا طی روزهای آینده فعالان اجتماعی و خبرنگاران حوزه دریاچه ارومیه بازدیدی میدانی از طرح انتقال آب به این دریاچه را داشته باشند.
وی اظهار امیدواری کرد که این طرح تا پایان مهرماه امسال به بهره برداری کامل برسد.

بهره برداری تمامی طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تا پایان دولت 
رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تا پایان سال تمامی طرح‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید، اظهار داشت: تمامی طرح‌های انتقال آب بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
فرهاد سرخوش با اعلام اینکه پکیج طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی در آستانه بهره‌برداری است، گفت: مشکلاتی در تونل کانی سیب به وجود آمد ولی در حالت کلی پکیج این طرح که شامل سد، تونل خط انتقال و مسیر بتنی روباز است؛ هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی پکیج انتقال آب از جنوب استان به دریاچه ارومیه
وی، قیمت روز پکیج انتقال آب از جنوب استان آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه را بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد.
رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به پیشرفت ۹۶ درصدی طرح فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال ۱۱ کیلومتری آن به دریاچه، بیان کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.
وی با بیان اینکه اخیرا ۲۸۰ میلیارد ریال برای اتمام طرح تصفیه خانه فاضلاب اختصاص یافت، گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای اتمام خط انتقال اختصاص یافته است.
سرخوش ادامه داد: برای اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد.

هزینه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی فقط برای طرح‌های انتقال آب
 رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تاکنون به قیمت روز بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال فقط برای طرح‌های انتقال آب به دریاچه هزینه شده است، گفت: با بهره برداری کامل از طرح‌های انتقال آب، سالانه نزدیک به یک‌هزار و ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.
سرخوش افزود: سالانه بیش از ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب آذربایجان‌غربی، ۳۰۰ میلیون مترمکعب از تمامی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های همجوار و ۱۸۰ میلیون مترمعکب نیز از سد سیلوه وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

اهتمام دولت برای اتمام طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه
استاندار آذربایجان غربی گفت: دولت اهتمام ویژه ای برای احیای دریاچه ارومیه و اجرای طرح مهم انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه دارد و در این راستا، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.
محمد مهدی شهریاری با اشاره به اینکه روند احداث تونل تداوم دارد، بیان کرد: پیش بینی می شود که طرح فاخر و بزرگ انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه، پیش از پایان کار دولت به پایان برسد.

سنگ تمام گذاشتن دولت در تامین اعتبار دریاچه ارومیه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه وعده رییس جمهوری به مردم منطقه سبب شد تا با روی کار آمدن دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه به‌ عنوان نخستین مصوبه در دستور کار قرار گیرد، گفت: دولت با وجود درگیری با تحریم و وضعیت نامناسب اقتصادی برای تامین اعتبار طرح‌های احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت.
آیدین رحمانی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در ۲ دهه اخیر به ‌دلیل مدیریت نادرست منابع آب، برداشت بیش از حد مجاز منابع آب تجدیدپذیر حوضه آبریز، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی و تغییرات اقلیمی و استمرار خشک‌سالی‌ها در معرض نابودی قرار گرفته بود، افزود: متاسفانه با ایجاد بزرگ‌ترین خطر زیست محیطی، زندگی و معیشت مردم منطقه حوضه آبریز دریاچه ارومیه را به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته بود که خوشبختانه این مسئله تا حد زیادی رفع شده است.
وی با اشاره به اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه حدود ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، گفت: هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۷ سانتی‌متر رسیده و نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن نزدیک به یک متر و ۲۳ سانتی متر افزایش یافته است.
اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نه تنها امیدوارکننده بوده بلکه تراز آن نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای نگین آبی آذربایجان بیش از یک متر و ۲۳ سانتی متر افزایش یافته و این امیدواری را افزایش داده که قول رییس دولت تدبیر و امید به مردم آذربایجان در مسیر پایانی است.
به نظر می‌رسد طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به اندازه‌ای در سطح جامعه نمود داشته که کمتر افرادی از مخالفان دولت به بحث احیای دریاچه ارومیه ورود می‌کنند؛ این درحالی است که در گذشته جریان مخالف دولت مانور گسترده‌ای بر روی دریاچه ارومیه داشت.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز این حوزه آبی سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار