خبر/

عبدیزدانی؛ چشم از جهان فروبست

1400/03/28 - 13:55 - کد خبر: 45913
محمدحسن عبد يزداني

نصر: مرحوم محمدحسن عبد يزداني از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب دقایقی پیش چشم از جهان فروبست.

به گزارش نصر، شادروان عبدیزدانی به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در تبریز دیده به جهان گشود، فعالیت ها و‌مبارزات سیاسی این جوان دوران قبل از انقلاب و گذراندن سال ها اسارت در دوران رژیم پهلوی از وی چهره و نمادی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب ساخت.
مهدي نعلبندي خاطرات محمدحسن عبد يزداني را در كتابي با عنوان "اعدامم كنيد" تدوين كرده است. اين اثر توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است. در اين كتاب فعاليت‌هاي مبارزاتي راوي به عنوان رابط ميان امام خميني (ره) و شهيد قاضي طباطبايي بازگو شده‌اند.
مجموعه خاطرات "اعدامم كنيد" مرور تاريخ 50 ساله منطقه آذربايجان و نقش و حضور نيروهاي مذهبي تبريز در عرصه اجتماع را دربر دارد.
در اين خاطرات، فعاليت‌هاي انقلابي راوي به عنوان رابط ميان امام خميني (ره) و شهيد آيت‌الله محمدعلي قاضي طباطبايي (1293 ـ 1358) و سفرهاي مخفيانه وي به عراق براي دريافت نامه‌ها و پيام‌هاي مبارزاتي بازگو شده‌اند.
كتاب خاطرات محمدحسن عبد يزداني با عنوان "اعدامم كنيد"، در 13 فصل؛ 25 سال اول، آغاز مبارزه، زندان مراغه، تبعيد رهبران نهضت، مبارزه تشكيلاتي، اوين، از قزل قلعه تا حوالي مشهد، منزل به منزل كو به كو، منزل مقصود، دومانلي تبريز، قمر در عقرب، خلق مسلمان و آن محراب و اين مسلمان تدوين شده است.
اين خاطرات حاصل 45 ساعت مصاحبه جمشيد دژخوي با عبد يزداني در سال 1374 است كه پس از 10 سال توسط مهدي نعلبندي بازنويسي و تدوين شده‌اند.
در كتاب "اعدامم كنيد"، 128 قطعه سند از اسناد ساواك‌ و آرشيو شخصي راوي، گردآمده‌اند.
 شادروان عبدیزداتی در خاطراتش می گوید: ما از آن خانواده‌هائي هستيم كه جدّ‌اندرجدر تبريزي هستيم و به قول خود تبريزی ‌ها؛ اصل تبريزلي.
تحصيلات ابتدائي را در مدرسه‌ ملي كمالي در محله‌ «كهنه خياوان» خوانده‌ام كه مرحوم حاج كمال مؤسس و مدير دبستان بود و قرآن را خود او در ساعات ورزش به ما آموخت، چون در دروس آموزش و پرورش تعليم قرآن نبود. تا كلاس چهارم در آن مدرسه خواندم. مدرسه‌ی دوّمم دبيرستان علميّه بود كه مذهبي‌تر و ملّي تر‌ بود و مدرسين برجسته‌ای در آن مدرسه تدريس مي‌كردند.
مؤسس آن مدرسه آيت‌الله حاج ميرزا كاظم مجتهد شبستري بود. در سال 1320 در آن مدرسه نام‌نويسي كردم. من با آقاميرزا محمد و آقا ميرزا محسن - فرزندان آيت‌الله مجتهد شبستري- همكلاس بودم كه فعلاً آيت‌‌الله ميرزا محسن مجتهد شبستري امام جمعه سابق تبريز بودند، در آنجا هم تا كلاس يازدهم درس خواندم كه دوران تحصيلاتم مصادف شد با سالهاي 25-1324 كه دوران حكومت پيشه وري در آذربایجان بود.
خيلي از افرادي كه بعدها جزو نخبگان و معروفين شدند از جمله دکتر سيد مهدي گلابي در همان مدرسه درس خواندند. صبغه‌ مذهبي اين مدرسه مشهور بود. در اوج قدرت حكومت فرقه‌دموكرات که در مدارس آذربایجان زبان تركي تدريس مي‌شد، تنها در این مدرسه زبان فارسي تدريس مي‌شد….

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب ساعاتی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری جان به جان آفرین تسلیم گفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار