گزارش نصر از روند برگزاری انتخابات/

جشن انتخابات در آذربایجان

1400/03/28 - 13:39 - کد خبر: 45912
انتخابات 1400

نصر: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی آذربایجان شرقی از صبح امروز با بروز برخی اشکالات در سیستم های الکترونیکی در حال برگزاری است.

به گزارش نصر، از صبحگاه امروز مردم تبریز نیز همانند دیگر هموطنان خود و با احساس تکلیف در پای صندوق های رای حاضر شدند تا جزو نفراتی باشند که نخستین رای ها را در صندوق سرنوشت و انتخاب می اندازند و نشان دهند که به آینده کشور امیدوار هستند.

سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی صبح امروز در سه هزار و 521 شعبه اخذ رای آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور آغاز شد و بر اساس اعلام سامانه ملی ثبت احوال، سه میلیون و ۴۳ هزار نفر در استان واجد شرایط رای‌ دادن هستند.

در برخی شعب، مردم با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی و فاصله اجتماعی از ساعت 7 صبح در صف شرکت در انتخابات حضور یافته ‌اند و در برخی شعب دیگر صف ‌های طولانی تشکیل ‌شده ‌اند که نشان دهنده مشارکت گسترده مردم در انتخابات است.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در مراکز 24 استان به ‌جز تهران به ‌صورت الکترونیکی برگزار می ‌شود؛ رأی ‌دهندگانی که به شعبه مراجعه می ‌کنند، کارت ملی و شناسنامه خود را برای احراز هویت به کاربر ارائه داده و با قراردادن کارت ملی در دستگاه، احراز هویت فرد انجام می ‌گیرد.

با توجه به شرایط بیماری کرونا طبق ابلاغیه وزارت کشور و ستاد انتخابات، دستورالعمل‌ های بهداشتی اعم از فاصله‌ گذاری، استفاده از ماسک، تهیه هوا و سایر پروتکل ‌ها در تمامی شعب أخذ رأی رعایت می‌ شود تا سلامت مردم و مجریان انتخابات نیز حفظ شود.

به گزارش خبرنگار نصر از شعب رای گیری انتخابات شوراهای اسلامی استان، با مراجعه رأی ‌دهندگان به دستگاه‌ های الکترونیکی و وارد کردن کد داوطلب مورد نظر، تصویر و مشخصات وی بر روی صفحه مشاهده شده و پس از تأیید، با ثبت و فشار دادن کلید سبز، رأی داده شده چاپ و پس از نمایش در صندوق تعبیه شده در ذیل دستگاه انداخته خواهد شد.

این درحالی بود که از صبح امروز در جریان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا دستگاه های الکترونیکی حدود 50 دقیقه با اختلال روبرو شدند که این اختلال بعد از تلاش عوامل اجرایی رفع و مشکل حل شد.

بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور، در در جریان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا، عکس گرفتن از تعرفه های انتخاباتی بعد از نوشتن نامزدها به دلیل شائبه خرید و فروش آرا را تخلف اعلام شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با گلایه از بروز مشکل و تاخیر در برگزاری الکترونیکی انتخابات شوراها در تبریز، گفت: این موضوع موجب ناراحتی شهروندان و برگشتن آنان از شعبه های اخذ رای شد و با توجه به مصاحبه دبیر ستاد انتخابات استانداری آذربایجان شرقی مبنی بر فراهم بودن امکان برای اخذ رای به صورت غیرالکترونیکی و دستی، باید این کار از صبح امروز انجام می شد یا مشکل دستگاه ها قبل از شروع رای گیری برطرف می شد.

"حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم" با اشاره به پیگیری این موضوع از دست اندرکاران انتخابات در استان و وزیر کشور، یادآوری کرد: با توجه به اینکه مردم با عشق و علاقه پای صندوق های رای حاضر شده اند، مسوولان نباید مردم را اذیت کنند.

وی به نمایندگی از مردم آذربایجان و تبریز محضر رهبر معظم انقلاب اعلام کرد: رهبرا مردم آذربایجان و تبریز تاکنون در همه عرصه ها پیش قدم بوده و با توجه به اینکه جزو اولین ها هستند در این مرحله نیز به ندای حضرتعالی لبیک گفته و از ساعات اولیه صبح امروز در پای صندوق های رای حضور یافته اند.

بهروز مهدوی" فرماندار تبریز در گفت و گو با خبرنگار نصر به تشریح دلیل بروز مشکل در فرایند اخذ رای انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز اشاره کرد و افزود: به دلیل تاخیر در ارسال کارت های احراز هویت، روند برگزاری انتخابات شورای شهر با تاخیر انجام می گیرد. تا یک ساعت آینده در تمام شعب مشکل اخذ رای شورای شهر حل خواهد شد و در صورت نیاز انتخابات تا ساعت 2 بامداد تمدید خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان ‌شرقی با اشاره به مشکلاتی که در رای ‌گیری الکترونیکی در برخی شعب تبریز رخ داده است، گفت: برای حل این مشکل امکان رای ‌دادن به صورت دستی نیز در شعب تبریز فراهم شده است.

"مرتضی محمدزاده" افزود: بیش از ۶۰ هزار نفر نیروی انسانی در شعب استان برای برگزاری انتخابات و اخذ رای حضور خواهند داشت. همچنین تعداد واجدین شرایط تبریز نیز یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر می باشد که از این تعداد ۱۵ هزار رای اولی هستند.

وی گفت: در انتخابات شورای اسلامی در ۶۹ حوزه انتخابیه شهری،  یک هزار و ۸۶۰ نفر داوطلب و در یک هزار و ۹۰۰ حوزه انتخابیه روستایی ۱۰ هزار و ۴۳۰ نفر داوطلب تایید صلاحیت شده رقابت می  کنند.

وی یادآوری کرد: برای جلوگیری از ازدحام جمعیت امسال نسبت به دوره های قبل، تعداد شعبات ۱۵ درصد افزایش یافته و در فضایی استقرار یافته اند که از تهویه بسیار مناسب برخوردار باشند و شعبه ای نداریم که تهویه مورد اطمینان نداشته باشد.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در این دوره تمام فرآیند ها به صورت الکترونیکی انجام شده، گفت: انتخابات در شهر تبریز به صورت کاملا الکترونیکی بوده و انتخابات در تبریز در ۷۰۰ شعبه با ۲ هزار و ۸۰۰ صندوق الکترونیکی انجام می شود.

انتهای پیام/

پژوهشیار