احمد علیرضا بیگی:

شوراها، تجلی مستقیم اراده مردم در اداره شهرها و روستاها است

1400/03/26 - 16:43 - کد خبر: 45799
احمد علیرضا بیگی

نصر: عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به مفاد مترقی قانون اساسی درباره مشارکت مردم در اداره شهرها و روستاها، گفت: شوراها تجلی مستقیم اراده مردم در اداره جامعه شهری و روستایی است و مردم با انتخاب افراد اصلح باید تلاش ‌کنند تا افراد دلسوزی انتخاب شوند که در راستای تحقق عدالت گام بر دارند.

به گزارش نصر، احمد علیرضابیگی، در توضیح اهمیت انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا و معیارهای انتخاب خوب اعضای شوراها، اظهار داشت: مشارکت مردم در اداره شهرها و روستاها از موارد مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و به مردم کمک می‌کند که با احساس مسئولیت نامزدهایی را انتخاب کنند که سبب زندگی راحت‌تر برای مردم شوند. موضوع شوراها تجلی مستقیم اراده مردم است و مردم با انتخاب این افراد تلاش می‌کنند، کسانی را بر گزینند که داری قدرت تشخیص و دلسوزی باشند و قدر منابع و امکانات را بدانند و از این منابع برای بهتر زیستن مردم بهره بگیرند و درست و در مسیر اولویت‌ها مدیریت شود و در راستای تحقق عدالت مورد استفاده قرار گیرد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم نیازمند فضای آرام و با نشاط هستند، این افراد باید ایفای نقش کنند. البته تجربه خوبی به جهت فقدان نظارت بر شوراها در دوره‌های گذشته داریم اما امیدواریم این بار با توجه و انتخاب دقیق‌تر مردم شاهد تشکیل شوراهای کارآمد باشیم و افرادی برگزیده شوند که این اهداف را برآورده کنند.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جناح سیاسی خواسته یا ناخوسته در امر انتخاب دخیل است، فعالیت شوراها مربوط به اداره جامعه است که اداره جامعه هم کار سیاسی است، هر گروه سیاسی هم با معرفی افرادی برای شوراها، وجه و اعتبار سیاسی خود را گرو می‌گذارد و اگر آنها موفق نشوند، اعتبار سیاسی احزاب مورد آسیبب قرار می گیرد  و در دوره‌های بعد مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد.
علیرضا بیگی ادامه داد: این موضوع سبب می‌شود احزاب با اعمال نظارت افرادی که موجب افزایش اعتبار سیاسی آنها شود، را معرفی کنند. در واقع جناح‌های سیاسی و احزاب آبروی خود را نزد مردم گِرو می‌گذارند و در این فرآیند بهتر است که مولفه شایستگی را مورد نظر داشته باشند. بنابراین اینکه گفته می‌شود شوراها بر مبنای سیاسی انتخاب نشود، امکان پذیر نیست زیرا ورود احزاب به تمام کارهای جمعی در جامعه می‌تواند اثرات مثبتی در پی داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: تخصص هم از مولفه‌های مهم برای اعضای شوراها است، و عموما افرادی که احزاب و جناح‌های سیاسی معرفی می‌کنند دارای تخصص هستند زیرا معرفی افراد ناتوان و غیر متخصص برون‌دادی نخواهد داشت و به  اعتبار حزب آسیب می‌زند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به ویژگی‌های شوراهای اسلامی با توجه به رویکرد گام دوم انقلاب اسلامی، یادآور شد:  تجدید نظر در مورد همه افراد که به نحوی در مسئولیت ها حضور داشتند، ضروری است. مردم نیازمند روحیه و شرایط جدید هستند، ما باید بتوانیم مطالبه مردم که همانا تغییر طبق مکتب آرمان‌های انقلاب است را شاهد باشیم. مقدمات تغییر هم با استفاده از ظرفیت‌ها، کارآمدی و توانایی افراد و ایمان و باور آنها به مردم و انقلاب اسلامی فراهم می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار