شهرام دبیری:

نشاط شهروندی عنصر گمشده در مدیریت شهری تبریز

1400/03/26 - 21:00 - کد خبر: 45795
شهرام دبیری

نصر: سیاست‌گذاری توسط شورای شهری تک بعدی و فقط در زمینه خدمات شهری به منزله پسماند، عمران و ساخت و ساز نیست، شهر بدون انسان سالم، بانشاط و مسئولیت‌پذیر معنا ندارد. شهر نمی‌تواند با وجود افراد مجرم و آسیب‌دیده اجتماعی نیاز به امنیت مردم را تامین کند.

شهرام دبیری در ادامه فزود: جامعه ما نیاز به شادی دارد چراکه متاسفانه ایران در این زمینه رتبه نامناسبی را در بین سایر کشورهای دنیا دارد، دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگی به‌خصوص مدیریت شهری باید فکری برای ارتقای سطح شادی در جامعه انجام دهند، چراکه منحصرکردن به غم جامعه را افسرده می‌کند و باید برای گسترش شادی در جامعه چاره‌اندیشی کرد. نشاط اجتماعی احساس رضایتی است که ساکنان یک شهر از محل زندگی شان دارند. در تبریز فضاهای شهری به دلیل آن‌که کمتر امکانی برای تعاملات اجتماعی ایجاد می‌کند، این حس رضایت را در شهروندان برنمی‌انگیزد. تبریز شهری است در محاصره بتن و تیرآهن‌های غول‌پیکر و آلوده که کمتر فضایی برای شادی دارد.
وی در ادامه گفت: شهر شاد، شهري زنده و پویاست که روابط اجتماعی را تسهیل می‌نماید و مشارکت مردمی را رونق می‌بخشد. از طرفی موجب حفظ سلامتی می‌شود و طول عمر را افزایش می‌دهد. ایجاد شهر شاد نیازمند زیرساخت‌هاي عاطفی است. فرهنگ کلی نظم و انضباط، حمایت اجتماعی، همکاري و مشارکت اساسی‌ترین زیرساخت‌هاي عاطفی را تشکیل می‌دهند. شهرهایی که مردم از امنیت، آسایش، سهولت در زندگی و تهییج فکري بالاتري برخوردار هستند، امروزه شهرهاي شاد خوانده می‌شوند. شهرهاي شاد درحالی که فرصت‌هاي کافی براي کسب درآمد را ارائه می‌دهند، ازطریق ایجاد فرهنگ مشترك، فرصتی برای نوآوری ایجاد می‌کنند و مرکز خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی هستند.
دبیری در پایان گفت: نشاط اجتماعی ضرورت ایجاد  تعادل روانی در جامعه است. نشاط شهروندی عنصری گمشده در مدیریت شهری است و برنامه‌ریزی شهری به دنبال این عنصر گمشده در فضاهای عمومی شهر است. اگر در شهر آلودگی اعم از آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ترافیک وجود نداشته باشد، می‌تواند موجب ایجاد نشاط شود. فضای سبز، حمل و نقل تمیز و آسان، وجود امکانات تفریحی و شادی آفرین، اهتمام به برگزاری جشن‌های ملی، فرهنگی و شهری متنوع، تقویت ورزش همگانی می‌توانند به تبلور شهر بانشاط بی انجامد، که در آن به جای شهروندانی افسرده و بی‌رمق، شهروندانی شاد و بانشاط خواهیم داشت و به تبع آن کیفیت زندگی و سلامت روانی جامعه هم افزایش خواهد یافت.

شهرام دبیری کد:۱۵۶۵
انتهای پیام/

پژوهشیار