یادداشت/

بلاتکلیفی سازمانی پرسنل شهرداری از تبریز تا توکیو!

1400/03/26 - 15:00 - کد خبر: 45778
حمید شاهوردی

نصر: شهرداری تبریز با این تعداد از نیرو و پرسنل کاری که دارد باید در سطح توکیو اداره می‌شد، اما امروز می‌بینیم که این نهاد حتی از انجام ابتدایی‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین وظایف خود هم ناتوان است. این‌که هنوز هم مشکل آسفالت تبریز حل نشده، نشانه‌ای بارز از این ناتوانی است.

حمید شاهوردی شهردار اسبق منطقه 9 تبریز و کارشناس شهرسازی گفت: به نظر من این ناتوانی در وهله‌ی اول ناشی از ضعف و ناکارآمدی مدیریتی است که باعث شده تا سطح کارآیی به حد نازلی کاهش یاید و در وهله‌ی دوم ناشی از نبود انگیزه در میان پرسنل خدوم شهرداری تبریز است.
وقتی که بنا‌بر آمار برخی از اعضای قبلی شورای شهر تبریز این سازمان 4 برابر ظرفیت سازمانی‌اش نیرو دارد و به گفته ایرج شهین باهر تعداد پرسنل این سازمان 50 درصد بیشتر از چارت سازمانی است، باید پرسید، چرا ما شاهد نمود عملی این ظرفیت در شهر نیستیم؟!
وی اشاره کرد: امروز شهرداری تبریز یک سازمان عریض و طویل است که تعداد پرسنل رسمی و غیررسمی آن با برخی از وزارتخانه‌های دولت برابری می‌کند، پس این‌که گاهاً مدیران شهرداری از کمبود نیرو پرسنل برای انجام وظایف دم می‌زنند پذیرفته نیست! کمبود انگیزه کارکنان شهرداری ریشه در بلاتکلیفی سازمانی آن‌ها دارد، به‌طوری‌که بسیاری از این نیروهای سازمانی غیررسمی تبدیل وضعیت نشده‌اند و محل خدمت آن‌ها مشخص نیست و از طرفی هم استخدام‌های بی‌رویه و بدون ضابطه ادامه دارد. ما به‌عنوان شهروندان تبریز که این شهر با پول ما اداره می‌شود هنوز نمی‌دانیم این مجموعه چه‌قدر پرسنل و کارمند به‌شکل رسمی و غیررسمی دارد و محل خدمت آن‌ها هم مشخص نیست.
شاهوردی در پایان تاکید کرد: این بلاتکلیفی اصلی‌ترین علت کاهش انگیزه پرسنل خدوم شهرداری تبریز است، وقتی برای خود این کارکنان مشخص نیست که از لحاظ استخدامی چه وضعیتی دارند و کجا باید خدمت کنند، طبیعتاً انگیزه و به تبع آن کارایی سازمانی هم کاهش می‌یابد. البته در کنار آن تعویق در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری و عدم توجه به مشکلات رفاهی آن‌ها، نبود سازکار همسان‌سازی حقوق از جمله عوامل دیگر بروز این مسئله هستند که زمینه را برای فساد و رشوه مهیا می‌کند. برای حل این معضل لازم است تا جلوی استخدام‌های بی‌رویه و سهمیه‌های تحمیلی شورا در شهرداری تبریز گرفته شد و سپس برای تبدیل وضعیت پرسنل شهرداری اقدام شود.

حمید شاهوردی کد:۱۶۹۷
انتهای پیام/

پژوهشیار