یادداشت/

لزوم تغییر سیاست های خدمات شهری از سنتی به شیوه های مدرن

1400/03/25 - 14:13 - کد خبر: 45703
آرزو مبصر

نصر: در میان نظریه‌های توسعه، شاید نظریه‌ی مدرنیزاسیون را بتوان جامعه‌شناختی‌ترین آن‌ها دانست.

حوزه خدمات شهری، به عنوان اصلی ترین حوزه و بخش خدمات رسان شهرداری ها، بی هیچ تردیدی و با توجه به تغییر الگوهای زیستی، افزایش جمعیت، تنوع خدمات و افزایش مطالبات شهروندان در این حوزه، ناگزیر و نیازمند ایجاد تغییرات بینادی در نگرش ها و روش های مدیریتی و خدمات رسانی است.
تجهیز سیستم اجرایی خدمات شهری در کلان شهر تبریز به امکانات و تجهیزات مدرن و مکانیزه و عبور از روش های سنتی خدمات رسانی در همه بخش های آسفالت، جمع آوری زباله، دفع و دفن بهداشتی زباله های شهری، پسماند، آتش نشانی، دفع آب های سطحی، فضای سبز، زیباسازی و حوزه هایی از این دست، الزاما ضرورتی غیرقابل انکار در حوزه مدیریتی است.
استقرار سیستم ها، سامانه ها، ماشین آلات و روش های مدرن به جای روش های سنتی در حوزه خدمات شهری، علاوه بر تسریع در روند ارایه خدمات و کاهش زمان خدمات رسانی، موجب بهبود کیفیت خدمات شده و در کنار آن زمینه برای جلوگیری از هدر رفت امکانات نیز خواهد شد.
امروز بسیاری از کشورهای جهان و حتی کلان شهرهای ایران، با درک اهمیت و جایگاه خدمات رسانی مدرن، موفقیت ها و تجربیات ارزشمندی را به دست آورده اند.
البته این امر به معنای حذف یا تعدیل نیروی انسانی نیست؛ بلکه می توان از طریق اجرای روش های مدرن در حوزه خدمات شهری، اتفاقا زمینه را برای بهره وری نیروی انسانی موجود و استفاده از منابع انسانی در دیگر حوزه های تخصصی شهرداری فراهم کرد.
به اعتقاد من، یکی از ضرورت ها و اولویت های سیاست گذاری و برنامه ریزی شورای ششم و مدیریت شهری بعدی تبریز باید تلاش برای تغییر الگوها و شیوه های مدیریتی، از سنتی به مدرن باشد.

 آرزو مبصر، کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز ( کد انتخاباتی : ۱۹۴۴)
انتهای پیام/

پژوهشیار