مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری خبر داد

رقابت بیش از ۱۲ هزارنفر در انتخابات شورای شهر و روستای آذربایجان شرقی/ نحوه اخذ رای الکترونیکی

1400/03/24 - 11:12 - کد خبر: 45605
مشارکت مردم

نصر: مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی از رقابت بیش از ۱۲ هزار نفر در انتخابات شورای شهر و روستای استان خبر داد و افزود: تعداد ۱۷۶۰ نفر در ۶۰ شهر و یا حوزه انتخابیه و تعداد ۱۰ هزار و ۴۳۰ نفر نیز در ۱۹۰۰ روستا وارد فرایند تبلیغات و رقابت شده‌اند.

به گزارش نصر، مرتضی محمدزاده در گفت‌وگوی خبری، اظهار کرد: استان از لحاظ اجرایی کاملا آماده برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا است و اکنون در مرحله ساماندهی نیروهای انسانی شعب انتخابات قرار داریم تا ۲۸ خردادماه، انتخابات پرشوری را در سطح استان برگزار کنیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، مجموع آمار واجدین شرایط رای دهی استان بالغ بر سه میلیون و ۴۳ هزار نفر برآورد شده که تقریبا ۷۰ هزار نفر از آن‌ها رای اولی هستند.
وی ادامه داد: بر خلاف دوره‌های گذشته، این دوره از انتخابات شورای شهر تنها در کلانشهر تبریز به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود که به عبارتی به جای صندوق‌های پلاستیکی از صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای در شعبات انتخابیه سطح شهر تبریز استفاده خواهد شد.
محمدزاده در خصوص نحوه اخذ رای الکترونیکی نیز گفت: در تمامی ۳۵۲۰ شعبه اخذ رای استان یک دستگاه احراز هویت وجود خواهد داشت اما در کنار آن، در شعبات انتخابیه شهر تبریز یک نوع دستگاه دیگر (صندوق رای) که یک دستگاه سخنگو نیز هست، به تعداد حدود شش عدد قرار خواهد گرفت.
وی تشریح کرد: در این راستا پس از احراز هویت توسط دستگاه احراز هویت که مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی آن را مشاهده کردند، به جای صدور تعرفه کاغذی برای نام نویسی نامزدهای مدنظر، یک کارت الکترونیکی در همان دستگاه احراز هویت با کارت ملی شخص شارژ خواهد شد. این کارت الکترونیکی توسط رای دهنده در دستگاه دیگر همان صندوق رای الکترونیکی قرار گرفته و شخص می‌تواند اقدام به رای‌دهی کند.
وی افزود: پس از قرار گیری کارت الکترونیکی رای در صندوق رای الکترونیکی، کدهای نامزدی کاندیداهای مورد نظر پشت سر هم وارد می‌شود و دستگاه به طور خودکار نامزدهای مورد نظر را بر اساس کدهای وارد شده در صفحه نمایش می‌دهد.
مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی گفت: چنانچه اشتباهی در وارد کردن کد انجام بگیرد، دکمه‌ای جهت تصحیح وجود دارد که با فشردن آن، آخرین نامزد ثبت شده در فهرست حذف خواهد شد. برای اتمام فرایند رای دهی نیز باید دو بار کلید سبز رنگ جهت تایید فشرده شود.
وی افزود: پس از آن، صندوق برگه‌ی کاغذی را که بر روی آن، اسامی کاندیداهای مورد نظر نوشته شده است را جهت اطمینان به فرد نشان می‌دهد و سپس کاغذ به صورت خودکار به داخل دستگاه وارد می‌شود.
وی ادامه داد: شمارش رای‌های موجود در صندوق رای الکترونیکی به صورت خودکار انجام می‌گیرد و لازم به شمارش دستی نیست. این صندوق رای در زمان رای گیری به هیچ مبدای متصل نخواهد بود و تا زمان اتمام رای گیری نیز میزان رای کاندیداها در دستگاه مشخص نمی‌شود.
محمدزاده متذکر شد: بر روی برگه کاغذ نشان داده شده توسط دستگاه، یک بارکد وجود دارد که برای بازشماری آرای صندوق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار