امام جمعه تبریز عنوان کرد:

لزوم صیانت از جنگل ها و مراتع آذربایجان شرقی

1400/03/24 - 10:01 - کد خبر: 45600
جلسه

نصر: امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست، با تاکید بر لزوم نگهداری از جنگل ها، گفت: جنگل‌ها و مراتع نقش پر ارزشی در زندگی انسان دارد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان و همکاران این اداره کل، ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست، با تاکید بر ضرورت حفاظت از محیط زیست، گفت: خوشبختانه توجه به صیانت از محیط زیست در جامعه بسیار بهتر شده است.
وی افزود: زمانی که مردم در منطقه ای قلع و قمع درختان را مشاهده می کنند سریع گزارش می دهند و این بسیار خوب است.
وی با تاکید بر لزوم نگهداری از جنگل ها، ادامه داد: ارسباران، شمال دوم ایران است، آب و هوای بی نظیری دارد، جنگل‌ها و مراتع نقش پر ارزشی در زندگی انسان دارد مانند تولید اکسیژن حفظ نظام زیستی و جلوگیری از سیل.
وی اضافه کرد: باید بیش از پیش به حفاظت از محیط زیست توجه شود و متجاوزگران به حریم جنگل دستگیر شوند.
نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر لزوم کاهش آلایندگی در بخش صنعت، گفت: امروزه تکنولوژی پیشرفت کرده است و تجهیزات طبیعت دوست موجود است،  صنعتگران باید برای تهیه این تجهیزات و فیلترها هزینه کند تا محیط زیست تمیز تر داشته باشیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشکر از همکاران کل اداره حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی، محیط بانان و... که همواره در تلاش صیانت از محیط زیست هستند، خاطرنشان کرد: فعالیت نهادها و تشکلات مردم نهاد و دوستداران طبعیت نیز بسیار شایان تقدیر است، این عزیزان همواره کارهای بزرگی برای حفظ محیط زیست انجام داده اند.
این گزارش می افزاید، حسن عباس نژاد مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی در این دیدار ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست، گفت:انسان در هر موقعیتی باید به محیط زیست توجه کند، در غیر این صورت زندگی بشر تهدید می شود.
وی با بیان اینکه  در قرن گذشته به محیط زیست توجه نشد و امروز شاهد آسیب های جدی وارد شده به طبعیت هستیم، ادامه داد: درست است که تغییرات اقلیمی همچون خشک شدن تالاب ها، آتش سوزی جنگل، کم آبی و... در هر نقطه از کره زمین اتفاق می افتد و جز توالی اکوسیستم است اما این موضوع زمانی خطرناک می شود که دخالت انسان باعث تغییرات اقلیمی شود، اما اثرات مخرب زیست محیطی که بشر باعث آن است به مرور زمان انقراض ذخایر ژنتیکی در کره زمین چه گیاهی چه جانوری، ‌سیل های ویرانگر، خشکسالی های گسترده، گرم شدن کره زمین، را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به آفت پروانه دم قهوه ای که جنگل های ارسباران را فرا گرفته است، گفت: اگر آب نباشد درختان جنگلی به مرور زمان خشک می شوند ، چرا که در اصطلاح عامیانه انگل ها و حشرات شیره درختان را می کشند و درخت انرژی بیشتری برای دسترسی به آب زیر زمینی صرف می کند و از این رو به مرور زمان درخت خشک می شوند، اگر این روند ادامه پیدا کنند جنگل های ارسباران نیز مرور از میان می روند.
انتهای پیام/

پژوهشیار