یادداشت/

کار را که کرد؟! آنکه تمام کرد!

1400/03/21 - 20:12 - کد خبر: 45454
حمید شاهوردی

نصر: تبریز پایتخت پروژه های ناتمام عمرانی و شهری در ایران است. در هر گوشه از شهر ردپای این پروژههای ناتمام را میشود دید، به شکل اسکلت هایی از آهن و بتن، مثل مجتمع تجاری، خدماتی، اداری و اقامتی آیسان در قلب تبریز که بیش از 13 سال است که درگیر تامین منابع مالی است، به این اضافه کنید پروژه هشت بهشت، میارمیار، آتاسنتر و فازهای جدید خطوط متروی تبریز و در راس همه آنها پروژه میدان آذربایجان.

حمید شاهوردی شهردار سابق منطقه 9 تبریز و کارشناس مسایل شهری در ادامه گفت: بیش از 80 هزار پروژه نیمهتمام در کشور وجود دارد که 1860 مورد، یعنی 5 درصد از کارهای نیمهتمام ایران، متعلق به استان آذربایجانشرقی است که بیشترشان هم در تبریز قرار دارند.
وی در ادامه افزود: پروژههایی در تبریز وجود دارد که پس از چنددهه انتظار برای افتتاح و بهره برداری گرد پیری روی آنها نشسته و به سوژه ی طنزپردازی شهروندان تبدیل شده
است.
بسیاری از این موارد بدون مطالعات کارشناسی دقیق و در نظر گرفتن منابع مالی کلنگزنی شده و حالا در نیمهراه رها شده اند. در حالی که مهمترین عامل عدم اتمام این پروژههای ناتمام تخصیص منابع مالی لازم است، معلوم نیست که چرا شهرداری با علم به این وضعیت اقتصادی مجوز ساخت آنها را میدهد؟! طبیعتاً یکی از دلایل این امر شور و شوق مسئولان شهری برای اثبات تواناییهای خود از طریق افتتاح پروژههای بزرگ عمرانی و شهری است، چرا که آنها میدانند این پروژههای بزرگ درست در ویترین شهر و جلوی دید مردم قرار دارد و مورد علاقه آنهاست.
باید بپذیریم که هنوز هم متر و معیار اصلی ما برای سنجش موفقیت یک مدیر تعداد زیرگذر، روگذر و مجتمعهای تجاری و رفاهای است که افتتاح میکند و در این میان آنچه در سکوت از بین رفته، اعتماد عمومی مردم شاهوردی در پایان تاکید کرد: اولویتبندی طرحها بر اساس میزان اهمیت طرح، توجیه پذیری اقتصادی و میزان پیشرفت فیزیکی، و صرفاً از منظر اقتصادی و استفاده از مکانیزم مشارکت عمومی، خصوصی و تامین سرمایه از از این طریق میتواند گره کور پروژه های ناتمام تبریز را باز کند. باید اعتماد مردم را دوباره جلب کنیم و برای این مهم باید کارهای ناتمام شهر را تمام کنیم، بالاخره از قدیم گفتهاند کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد.

به قلم: حمید شاهوردی؛ کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تبریز (کد:۱۶۹۷)
انتهای پیام/

پژوهشیار