مدرس دانشگاه و پژوهشگر؛

دوگانه بالا و پایین شهر نتیجه توزیع ناعادلانه امکانات شهری است

1400/03/21 - 14:17 - کد خبر: 45446
محمد زینالی

نصر: محمد زینالی مدرس دانشگاه و پژوهشگر گفت: از هم پاشیدگی نظام توزیع مراکز خدماتی شهری در تبریز حاصل رشد شتابان و ناموزون این شهر است.

به گزارش نصر، این کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز افزود: نکته مهم اینست که امروز نابرابری موجود فقط نابرابری درآمدی نیست، بلکه در رشد جمعیت، تهیه خدمات، تولید اشتغال، آموزش و پرورش، دسترسی به امکانات رفاهی، فضاهای تفریحی و ورزشی، سلامت، شادابی و امنیت محیط مادی و اجتماعی هم ریشه دارد، که همه این عوامل از موقعیت مکانی و فضایی زندگی و پایگاه اجتماعی افراد تاثیر میپذیرد.
بنابراین عدالت در شهر باید به دنبال تخصیص مناسب و متناسب امکانات و خدمات، استفاده از توانهای بالقوه و بالفعل شهر، از بین بردن شکاف بین غنی و فقیر باشد. وقتی که بیش از پانصدهزار نفر از جمعیت تبریز در بافت حاشیه و فرسوده زندگی میکنند، طبیعتاً صحبت از عدالت شهری و توسعه پایدار شوخی بیش نیست!
زینالی تاکید کرد: در تبریز مناطق و محلات حاشیهنشین فراوانی داریم که از حداقلهای امکانات رفاهی و شهری برخوردار نیستند، در برخی مناطق حتی یک مسیر آسفالته هم وجود ندارد، چه برسد به پارک، مراکز تفریحی، اماکن ورزشی و بهداشتی و زیرساختهای آموزشی. اتفاقاً اگر امروز ما از معضل حاشیه حرف میزنیم و ادعا داریم که برای حل این مشکل راهحل داریم، باید به سمت توزیع عادلانه امکانات برویم و این پذیرفته نیست که بیش از یکسوم جمعیت این شهر از حداقل امکانات محروم باشند.
این تمرکز خدمات شهری در یک مکان و یا چند منطقه از شهر ضمن ایجاد دوگانه بالا و پایین شهر، باعث افزایش هجوم جمعیت به این مناطق از شهر میشود و تعادل جمعیتی را برهم میزند.
وی در پایان تاکید کرد: عدم توجه به مسئله عدالت شهری علاوه بر اینکه عاملی در تارضایتی شهروندان است به نابرابری گسترده در تبریز دامن زده است.
ما برای حل این مشکل باید از مرحله حرف و شعار وارد عمل شویم و در وهلهی اول مناطق حاشیه تبریز را که در بدترین وضعیت قرار دارند، در اولویت ارائه خدمات قرار دهیم.
در کنار آن باید برنامهای جامع در راستای توسعه پایدار شهری براساس عدالت اجتماعی تدوین شود که در آن سازگاری خدمات شهری در مناطق مختلف مورد توجه قرار بگیرد تا ریشه نابرابری در تبریز بهکلی خشک شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار