کاندیدای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز در گفت و گو با نصر:

عملکرد افراد بهترین تبلیغ است / ثروت نه ارزش است و نه ضد ارزش

1400/03/25 - 12:16 - کد خبر: 45438
شهرام دبیری

نصر: رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: تا به الان با استفاده از شیوه های غیر معمول، رای مردم را به خود جلب نکرده ام؛ این ادعای رقبای بنده و منتقدین، به دلیل شکست آنان هست.

به گزارش نصر، ماحصل گفت و گوی نصر با "شهرام دبیری"، رئیس فعلی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، عضو سه دوره شورای اسلامی شهر تبریز و کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز در زیر آمده است:

در سه دوره قبل بیشترین رای مردم تبریز را کسب کرده اید و به نوعی اعتماد شهروندان تبریز را برای حضور در پارلمان محلی شهر به خود اختصاص داده اید، دلیل اصلی این اقبال چیست؟
در دوره اول که شرکت کردم، اصلا در فضای انتخابات نبودم و بنا به پیشنهادات برخی دوستان، شرکت کردم؛ چرا که فردی علمی هستم و نزدیک به 32 سال است به عنوان هیئت علمی در رشته طب هسته ای، در دانشگاه تدریس می کنم؛ ولی چون فعالیت های فرهنگی، ورزشی نیز داشتم، پیشنهاد دوستان را قبول کرده و در انتخابات شورای اسلامی شرکت کردم.
در دوره های بعدی نیز با این که عملکرد خوبی داشتیم، اما در کنار آن وجود نقد، غیرممکن نبود، با این وجود باز هم مردم در هر سه دوره حمایت کردند و از این اعتماد مردم تشکر ویژه می کنم.

در دوره های مختلف رقیبان فراوان داشتید، به خصوص در دوره ی قبلی که به واسطه جو سیاسی حاکم بر جامعه، جریاناتی شکل گرفتند (شما در هیچ کدام از آن لیست های منتصب به جریانات مختلف حضور نداشتید) که اصلی ترین رقیبان شما هم، همان لیست ها بودند؛ به نظر شما، دوره حاضر چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم رقیبان آنچنانی خواهید داشت؟
در هر دوره انتخابات، اعضایی از جناح های مختلف سیاسی حضور پیدا می کنند و باهم  به رقابت می پردازند؛ اما من تمام کاندیدهای شرکت کننده در انتخابات شورای اسلامی کلانشهر تبریز را، که نزدیک به 500 نفر نیز هستند، رقیب خود می دانم و بر همه آنان نیز احترام می گذارم. چون هر کدام با انگیزه ای خاصی شرکت کرده اند و مردم هم رای خواهند داد. اما هیچ وقت، هیچ کدام از رقیبان خود را تخریب نکرده ام، بلکه به جای آن تمام تلاش خود را بر انتقال عملکردها و برنامه هایم به مردم انجام می دهم؛ چرا که از نظر مردم، عملکرد کاندیدای انتخاباتی خیلی مهم تر از صحبت های وی است.

هدف اصلی خود را از حضور در انتخابات بیان داشتید، ولی نکته مهم آن است که سقف انتظارات دکتر دبیری برای عدم حضور به عنوان کاندیدا چیست و چه زمانی تصمیم به خالی کردن میدان خواهید گرفت؟ احساس می شود که این دوره، هم قبل از انتخابات و هم ایام بررسی صلاحیت، خیلی تحت فشار بودید و حتی آبروی خود را نیز گرو گذاشتید.
معمولا در این گونه موارد، فقط باید خود کاندیدا تصمیم گیری نماید که تا کجا انرژی و انگیزه برای خدمت به مردم دارد و در کنار آن نیز نظر مردم هم دارای اهمیت فراوان است و تا زمانی که کاندیدا انگیزه خدمت دارد و مردم نیز وی را قبول دارند، قادر به ادامه خدمت خواهد بود. با این که همیشه سعی دارم از حاشیه ها دوری کنم و در آرامش باشم، اما این دوره فشارهایی بود، که علت خاصی هم نداشت.

در سوالات قبلی، در خصوص رقیبان سوال پرسیدیم؛ فکر می کنید کدام طیف ها، شما را به عنوان رقیب خود می دانند و سعی در حذف شما از صحنه دارند؟
من همه را رقیب خود می دانم؛ اما متاسفانه موضوعی که در انتخابات وجود دارد گاهی اوقات، اشخاص یا گروه های مختلف و به تبع آنان، هوادارانشان، به خاطر رقابت سعی در تخریب دیگری دارند و همدیگر را دشمن خود می دانند؛ اما می توان در فضای سالم نیز به رقابت پرداخت و نیاز به تخریب و دشمنی با دیگران وجود ندارد. تخریب و تقابل اشتباه است و امیدوارم فضای رقابت، فضای سالمی باشد.

فکر می کنید این گروه های تخریب گر، جریانات سیاسی یا فکری خاصی هستند؟
نه، به نوعی باید این تفکرات تخریب رقیب را کنار بگذاریم و در فضای سالم رقابتی، به ارایه عملکرد ها و برنامه های خود به مردم بپردازیم. تا به الان، من با هیچ کس، مشکلی نداشتم، امیدوارم رقبای عزیز هم با من مشکلی نداشته باشند.

در انتخابات های مختلف، همیشه نفوذ قدرت و ثروت در جریانات انتخابات وجود دارد؛ و عده ای فکر می کنند شما به واسطه داشتن قدرت و ثروت فراوان، در انتخابات بی رقیب هستید، آیا این ادعاها را قبول دارید؟
به هیچ وجه صحت ندارد و این ادعای رقبای بنده و منتقدین، به دلیل شکست آنان هست؛ چون ابزارهای انتخاباتی، همان ابزارهای مرسوم جامعه هستند؛ و در طی جلسات مختلف، به ارایه برنامه های خود می پرداختیم و در کنار آن نیز اندکی تبلیغات محیطی داریم.
تا به الان اصلا با استفاده از پول و ثروت خود رای مردم را نخریده ام، چرا که نهادهای نظارتی حضور دارند. ثروت نه ارزش است و نه ضد ارزش؛ معیار اصلی، عملکرد اشخاص و رفتار و منش آنان است.

در این دوره، با توجه به محدودیت حاکم بر جامعه، محدودیت هایی در ستاد انتخاباتی کاندیداها اعمال شده است؛ فکر می کنید برای جبران این خلاء ها چه کارهای باید انجام شود؟
به خاطر اپیدمی ویروس کرونا و محدودیت حضور در جمع های مختلف، باعث کاهش هزینه های انتخاباتی خواهد شد و افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، می توانند در فضای مجازی به معرفی خود بپردازند و این خود، فرصتی است که هزینه های تبلیغاتی کاندیدها کاهش یابد.

خود شما هم از این ظرفیت استفاده کردید؟
بله؛ فضای مجازی به گونه ای است که همه باهم در ارتباط هستند.

نقدی که بر شما وجود دارد، موضوع نفوذ و سایه شما در شطرنج انتخابات مدیران شهرداری است؛ چه اندازه در این امور نفوذ دارید و آیا این ادعا درست است که شورای شهر، تبدیل به شورای دبیری شده است؟
نه به هیچ وجه آن گونه نیست، حتی می توانید از شهردارهای سابق و شهردار فعلی هم پیگیر باشید؛ من تا به الان شهردارها را تهدید به انجام هیچ کاری نکردم، چرا که ما باهم تعامل و ارتباط داشتیم و شهردارها به واسطه اعتمادی که به بنده داشتند، در بعضی امور با بنده مشورت می کردند و بنده هم نظرات خود و همکاران در شورای اسلامی شهر را به شهردار منتقل می کردم. در طول این مدتی که در شورای اسلامی شهر حضور داشتم، ارتباطم با شهردارها، ارتباطی سالم و قانونی بود که همگی در راستای توسعه و سازندگی شهر است.

در یک برهه خاص، به خصوص دوره آقای نجفی، آمار میزان استخدام ها و ورود کارمندان به شهرداری خیلی بالا رفت؛ آیا شما هم در آن دوره، نفراتی برای استخدام معرفی نمودید؟
افراد مختلف به طور مرتب برای استخدام به دفتر اینجانب مراجعه می نمایند و بنده هم توصیه های لازم را می نمایم؛ اما پیگیری نمی کنم که آیا به سرانجام می رسند یا نه.

معضل بیکاری در حوزه شورا و شهرداری نیست، اما اکثریت مراجعه کنندگان از این حوزه هستند؛ آیا شما شخصا برای حل این معضل اقداماتی داشته اید؟
چون در زمینه های مختلف علمی، ورزشی، باشگاه فرهنگی و... فعالیت دارم، بالای 1000 نفر به صورت مستقیم و چندین هزار نفر را نیز به صورت غیر مستقیم، استخدام نموده ام؛ اما با وجود این که در مجموعه شهرداری محدودیت هایی برای این امور وجود دارد، ولی با جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی، اشتغال نیز به وجود خواهد آمد.

با توجه به این که در چندین دوره شورای اسلامی شهر، با بالاترین رای انتخاب شده اید؛ تا به حال به این موضوع فکر نکرده اید که در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شرکت نمایید؟
دو علت دارد و اولین دلیل آن این است که من خود را فردی سیاسی نمی دانم، بلکه فردی علمی هستم که در کنار آن، به فعالیت های ورزشی و فرهنگی و اجتماعی علاقه مندم؛ اگر به مجلس راه پیدا کنم ناگزیر به ورود به عرصه سیاسی هستم که هیچ علاقه ای به آن ندارم.
دومین علت آن تعصبی است که به شهر خود دارم و خواستار توسعه آن هستم؛ به نظرم با حضور در شورای اسلامی شهر بهتر می توانم به توسعه تبریز کمک نمایم تا این که وارد مجلس شوم.

فکر می کنید در آینده نیز برنامه ای در این خصوص نخواهید داشت؟
نه اصلا...

لکه سیاه در تصمیمات شورای پنجم، حذف شهرداری تبریز از حمایت های قهرمانی به خاطر ورزش همگانی بود؛ ورزش قهرمانی حذف شد و سازمان آن نیز منحل و در سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادغام شد، در مقابل در ورزش همگانی نیز تغییر خاصی حاصل نشد؛ شما به عنوان یک چهره ورزشی، چه توضیحاتی در این زمینه دارید؟
شورای اسلامی شهر به هیچ وجه نقشی در این امور نداشت. در بودجه امسال، مبلغی برای حمایت از ورزش قهرمانی که اکثریت بازیکنان آن بومی است، در نظر گرفته شده است.

با چه وعده هایی قصد جلب رای مردم را دارید تا مردم بار دیگر شهرام دبیری را به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تبریز انتخاب نمایند؟
من سعی کرده ام زیاد شعار ندهم، به خصوص شعارهایی که جز وظایف شورا نیستند، همیشه سعی کرده ام مواردی که جز وظایف شورا هستند را مطرح نمایم. در جهت اصلاح ساختار شهرداری، شفافیت و پیشگیری از تخلفات اقدامات زیادی انجام شده است.
سعی خواهیم کرد در این دوره چشم انداز 12 ساله که تدوین شده است را محقق نماییم و همچنین نابرابری ها و حاشیه نشینی ها و تبعیض هایی که در شهر وجود دارد را حل کنیم تا شهر به صورت متوازن توسعه نماید. اما راه طولانی در پیش داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار