نکات مهم پیشگیری از کرونا در کارمندان

1400/03/18 - 14:13 - کد خبر: 45282
کارکنان

نصر: کارمندان ادارات باید اصول ایمنی و بهداشتی را در محیط کار جدی بگیرند تا از ویروس کرونا در امان باشند.

 به گزارش نصر، علی‌رغم گذشت بیش از ۱۵ ماه از شیوع کرونا در کشور، هنوز هم در محیط‌های شغلی، شاغلین در معرض ابتلا و آسیب‌های ناشی از آن قرار دارند و عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در مراقبت و پیشگیری از این بیماری، مهم‌ترین آسیب‌ است.
شناسایی راه‌های انتقال عامل ایجادکننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد. به عنوان یک اصل کلی ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات سرفه، عطسه و یا لمس اشیای آلوده منتقل می‌شوند.
براساس دانسته‌های کنونی این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس می‌تواند بروز کند و در موارد شدیدتر ممکن است منجر به ذات‌الریه، نارسایی کلیه و مرگ شود.

انتقال ویروس کرونا چگونه ممکن است؟
با توجه به آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط است. این ویروس می‌تواند در فاصله ۱ تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. راه دیگر انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درب‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و تمامی وسایلی شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن است که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود. بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت با آب و صابون شست‌وشو شود.
فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از راه‌های کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. از آنجا که بسیاری از شاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی در معرض بیماری کووید ۱۹ هستند و محل‌های کسب و کار یکی از اماکن تجمع محسوب شده که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و از طرفی حفظ سلامت نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت اقتصادی و صنایع درنظر گرفته شود.

نکات مهم در ادارات برای پیشگیری از کرونا
در این راستا لازم است مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدئو کنفرانس جهت برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می‌کنند؛ رعایت شود.
در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر است، حداقل زمان ممکن و حداکثر فاصله(۲ متر) رعایت شود. اجتناب از تجمع در محل کار، استفاده از سرویس ایاب و ذهاب با ۵۰ درصد ظرفیت سرنشین موجود به منظور رعایت فاصله ایمن، حداقل ۱ متری سرنشینان الزامی است.
همچنین رعایت فاصله ایمن بین کارکنان حین سرو غذا در سلف سرویس، قرار دادن صندلی مراجعان در فواصل لازم و ایمن از یکدیگر و به دور از کارکنان، استفاده از سیستم‌های صوتی برای برقراری ارتباط مشتریان با متصدیان در فواصل ایمن حداقل ۱ متر بین کارکنانی که با ارباب رجوع سر و کار دارند از موانع شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده و جهت برقراری ارتباط در صورت امکان از تجهیزات میکروفن و بلندگوی میزی به کارگیری شود.

ثبت حضور و غیاب کارکنان در دوران کرونا
برای ثبت حضور و غیاب کارکنان ترجیحاً از سیستم تشخیص چهره یا کارتخوان کارکنان(در صورت امکان) استفاده کنید؛ استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم‌التحریر برای استفاده عموم و مراجعین، جهت کاستن از تماس مستقیم دست‌ها با در و دستگیره‌ها آنها را به حالت نیمه باز نگه‌ دارید(در صورت امکان) یا برای سهولت تردد از جک و آرام بند درها استفاده نشود.
اجتناب از فروش بلیط کاغذی و در نظر گرفتن اقدامات جایگزین به صورت آنلاین یا با استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌ها، اجتناب از دریافت و پرداخت وجه نقد و انجام پرداخت‌ها با کارت تا حد امکان، کاهش تعداد کارکنان به یک سوم و انجام دورکاری جهت کاهش تراکم جمعیت در محیط‌های اداری و کاهش ساعت کاری آنان در مواقعی که منجر به تولید صف برای ارباب رجوع نشود.

ارزیابی سلامت شاغلان در سامانه salamat.gov.ir
شاغلین به صورت تصادفی و روزانه تا پایان همه‌گیری، از حیث علائم تنگی نفس و سایر علائم تنفسی نیاز به قرنطینه خانگی در سامانه salamat.gov.ir مورد ارزیابی قرار گیرند.
همچنین چنانچه براساس ارزیابی سامانه وجود داشت، فرد از ورود به محل کار یا تحصیل خودداری و کارفرما یا مدیر را مطلع کند. در غیر اینصورت از ورود بیمار به محل کار یا تحصیل جلوگیری شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.
ناهید شفیعیان- رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان
انتهای پیام/

پژوهشیار