گزارش/

کرونای آسمان با زمین فرق دارد/ اعمال محدودیت ها برای راه های زمینی

1400/03/17 - 15:34 - کد خبر: 45214
هواپیما

نصر: اعمال محدودیت‌های کرونایی برای فقرا و ثروتمندان متفاوت است؛ گر چه تا حدودی مانع از سفر می‌شود اما گویا کرونای آسمان با زمین فرق دارد و مسافران، سفر هوایی را بیشتر ترجیح می‌دهند.

به گزارش نصر، اعمال محدودیت‌های کرونایی با از راه رسیدن تعطیلات چند روزه یکی دیگر از تدابیری است که برای کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور اجرایی می‌شود.
محدودیتی که از چند روز مانده به تعطیلات با سخت‌ترین جرایم اعمال شد اما آیا این محدودیت تنها شامل سفرهای جاده‌ای با خودروهای شخصی است یا سفرهای هوایی و یا حتی شامل سفرهایی از طریق پایانه‌های مسافربری نیز می‌شود؟
آنگونه که به مشام می‌رسد راه برای گشت و گذار چند روزه مهیاست و در این میان بهترین گزینه برای بسیاری از افراد، سفرهای هوایی است تا برای چند روزی هم که شده کوله بار سفر را ببندند؛ با وجود اینکه نرفتن به سفر و پرهیز از تجمع، راهی برای قطع زنجیره شیوع کرونا محسوب می‌شود اما در این میان ثروتمندان، محدودیت‌های کرونایی را دور زده و سفر هوایی را برای خود انتخاب می‌کنند.
از چند روز مانده به تعطیلات نیمه دوم خرداد ماه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ممنوعیت سفر بین استانی، همزمان با تعطیلات نیمه خرداد ماه و برقراری جرایم ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی برای تخلفات، خبر داده بود.
علیرضا رئیسی تردد و تجمع کمتر را در کنترل بیماری مؤثر دانسته و افزود: با وجود اینکه در وضعیت نزولی بیماری هستیم اما بسیاری از شهرها و استان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند و به همین دلیل سخت‌گیری بیشتری برای سفرها از تاریخ ۱۲ تا ۱۷ خرداد ماه در نظر گرفته شده است.
رئیسی بیان کرد: ممنوعیت سفرهای بین استانی بدون توجه به رنگ بندی شهرها می‌باشد و امید است که مردم همکاری بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

دستور العمل ویژه‌ای اعلام نشده است
در این رابطه مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار مهر گفت: دستورالعمل ویژه‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ایجاد محدودیت‌های جدید در پروازهای داخلی اعلام نشده است اما قانون ظرفیت ۶۰ درصد در داخل هواپیما و کلیه پروازهای فرودگاه تبریز رعایت می‌شود.
رامین آذری ادامه داد: تدابیر و اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و فاصله گذاری اجتماعی به صورت روزانه در فرودگاه‌های آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد.

لزوم وجود تست منفی کرونای مسافران هوایی
وی با اشاره به لزوم همراه داشتن تست PCR منفی مسافران در ورودی و خروجی پروازهای خارجی گفت : انعقاد تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر مبنی بر استقرار ناظرین سلامت در فرودگاه تبریز، نصب دوربین‌های حرارتی و فاصله گذاری اجتماعی بر روی صندلی‌های فرودگاه‌ها، تجهیز کانترهای پذیرش به پوشش‌های محافظتی، ضدعفونی روزانه سطوح و اماکن فرودگاه و هم چنین لزوم استفاده مراجعین از ماسک از دیگر تمهیدات انجام گرفته در فرودگاه‌های آذربایجان شرقی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

رشد ۴ درصدی پروازهای فرودگاه تبریز
آذری تعداد پروازهای داخلی در فروردین ماه سال جاری را ۷۹۱ پرواز اعلام کرد و افزود: تعداد پروازهای خارجی نیز در فروردین ماه به ۱۰۲ فروند رسیده است که در مجموع ۶۹ هزار و ۳۹۸ مسافر داخلی و هم‌چنین ۱۳ هزار و ۴۱۷ مسافر خارجی در ماه نخست سال جاری در فرودگاه تبریز جا به جا شده‌اند.
وی با اشاره به افزایش آمار پرواز و مسافر فرودگاه تبریز گفت: مجموع پروازهای انجام شده در فرودگاه تبریز در فرودین ماه سال جاری نسبت به اسفند سال ۹۹ از رشدی ۴ درصدی برخوردار بوده است.
آذری گفت: به این ترتیب میزان مسافر جابه جا شده در فروردین ماه سال جاری به تعداد ۸۲ هزار و ۸۱۵ نفر می‌رسد که توسط شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، آتا ایر، ماهان، ایران ایرتور، قشم ایر، معراج، آسمان، سپهران، ترکیش ایر، کاسپین و کیش ایر در مسیرهای داخلی و خارجی جابه جا شده‌اند.

تردد اتوبوس‌های برون شهری بلامانع است
مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری نیز به خبرنگار مهر گفت: میانگین آمار مسافران در روز جمعه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ نفر به ۵۶ شهر بوده است که البته بیشترین سفر مربوط به تهران بوده است.
حسین عادلی ادامه داد: محدودیتی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با مسافرت‌ها اعلام نشده است؛ البته تردد اتوبوس‌های برون شهری بلامانع است و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری انجام می‌گیرد.
وی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در پایانه مسافربری افزود: فاصله گذاری اجتماعی در داخل اتوبوس‌ها انجام می‌گیرد بدین گونه که اتوبوس‌ها با ظرفیت ۱۷ نفری راهی می‌شوند.
عادلی در پایان با اشاره به آمار ۱۰ هزار نفری مسافران از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: تردد خودروهای سواری با پلاک قرمز و اتوبوس‌های برون شهری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است.
کرونا در هر سفری همراه ماست و نباید برای لحظه‌ای از آن غافل شد اما گویا کرونای آسمان با زمین متفاوت است و با از راه رسیدن تعطیلات چند روزه، افرادی که می‌خواهند یک سفر راحت و بدون دردسری را تجربه کنند قطعاً بهترین گزینه برای آنان، سفر هوایی است که نه شامل محدودیت‌های کرونایی است و نه جریمه‌های گزاف.

گزارش از آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/

پژوهشیار