دو نفر از آذربایجان‌شرقی به اردوی تیم ملی پارادوومیدانی دعوت شدند

1400/03/16 - 13:43 - کد خبر: 45151
عکس

نصر: یک ورزشکار و یک مربی آذربایجان‌شرقی به نهمین مرحله از اردوی آمادگی تیم ملی دوومیدانی مردان اعزامی به مسابقات پارالمپیک توکیو فراخوانده شدند.

به گزارش نصر، «سیامک صالح‌فرج‌زاده» به عنوان دوومیدانی‌کار و «بهمن رضایی» به عنوان سرمربی در این اردو حضور می‌یابند.
این اردوی در حالی از ۱۸ خردادماه جاری در لاهیجان برپا می‌شود که دبیر فدراسیون جانبازان و معلولان پیش از این اعلام کرده بود که هفت ورزشکار برای اعزام به توکیو در آن حضور می‌یابند و تا زمان اعزام به بازی‌های پارالمپیک در لاهیجان به تمرین می‌پردازند.
 وی از حامد امیری، سعید افروز، امان‌الله پاپی، سید علی‌اصغر جوانمردی، صادق بیت‌سیاح، سیامک صالح‌فرج‌زاده و هاشمیه متقیان دوومیدانی‌کاران پارالمپیکی دعوت شده به اردوی لاهیجان نام برده بود.
نگاهی به تاریخچه بازی‌های پارالمپیک نشان می‌دهد که چهار سال پس از تأسیس مرکز ضایعات نخاعی در بیمارستان «استوک مندویل» انگلستان توسط دکتر «لودویک گاتمن» و استفاده از ورزش برای توانبخشی معلولین جنگ جهانی دوم، اولین دوره مسابقات ورزشی ویژه «ورزشکاران ویلچری» به نام «بازی‌های استوک مندویل» همزمان با افتتاحیه پانزدهمین دوره «بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ لندن» برگزار شد.
در سال۱۹۶۰ اولین دوره بازی‌های پارالمپیک بلافاصله بعد از بازی‌های المپیک در رم ایتالیا برگزار گردید؛ از آن سال بازی‌های پارالمپیک هر چهار سال یک بار به طور منظم برگزار و با برگزاری اولین دوره پارالمپیک زمستانی در سال ۱۹۷۶ سوئد ارتقای کیفی و کمی آن همچنان ادامه دارد.
عملکرد کشور ایران در ۱۴ دوره حضور در بازی‌های پارالمپیک و ۱۵ رشته مختلف ورزشی را می‌توان با کسب ۱۳۶ مدال جمع بندی کرد که تنها ۹ مورد آن مربوط به بانوان بوده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار