رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان:

خیزش گرد و خاک و احتمال سقوط اشیا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

1400/03/13 - 10:32 - کد خبر: 45076
گرد و خاک

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شدت وزش باد در بعضی ساعات در سطح استان، احتمال خیزش گرد و خاک و سقوط اشیا در استان وجود دارد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هوای آذربایجان شرقی تا اواخر هفته آینده نسبتا پایدار خواهد بود، افزود: در این مدت هوای استان صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با غبار محلی خواهد شد و  باد ملایم تا گاهی نسبتا شدید خواهد وزید.
وی با بیان اینکه پایداری نسبی هوا در غلظت و کیفیت هوا تغییر قابل ملاحظه ای نخواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به افزایش نسبی دما در سطح استان به ویژه در منطقه ارسباران، احتمال آتش سوزی جنگل ها و مراتع دور از انتظار نیست.
امیدفر، ادامه داد: هم اکنون ( ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه) شرق تبریز با ۳۱ و ورزقان با ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر، به ترتیب گرم ترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۲ درجه سانتی گراد بالای صفر و هوای آن صاف است.  
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز هشت ایستگاه سنجش کیفیت هوا وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار