رییس شرکت بهبود مدیریت منابع آب جمهوری آذربایجان؛

برابری و برادری در بهره‌برداری از منابع آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان/ راه زیادی برای توسعه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان داریم

1400/03/10 - 16:11 - کد خبر: 44913
زاعور میکائیلوف

نصر: رییس شرکت بهبود مدیریت منابع آب جمهوری آذربایجان گفت: معتقد هستیم روابط جمهوری آذربایجان و ایران همواره به صورت صعودی رشد خواهد نمود و ما بخصوص در حوزه آب و انرژی راه زیادی برای توسعه مناسبات دو کشور داریم.

به گزارش خبرنگار نصر، «زاعور میکائیلوف» ظهر امروز در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس و میل مغان در منطقه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان افزود: استفاده از ظرفیت های رودخانه ارس از پنجاه سال گذشته با همکاری نزدیک میان جمهوری آذربایجان و ایران آغاز شده است و مقررات استفاده مشترک و برابر از منابع آبی رودخانه ارس توسط دو کشور در کمسیون مشترک تدوین شده است.
وی ادامه داد: رودخانه ارس دومین رودخانه بزرگ و پر آب تامین کننده منابع آب جمهوری آذربایجان است و همکاری های مشترک با جمهوری اسلامی ایران جهت بهره‌برداری مشترک از این منبع آبی بزرگ حائز اهمیت بسیار است.
میکائیلوف افزود: مقدار متوسط مخزن آب سد ارس بیش از ۵ میلیارد مترمکعب است و کمیسیون مشترک دائم شکل گرفته بین دو کشور برادر در مورد بهره‌برداری مساوی دو طرف از مخزن آب سد تصمیم گیری می کند.
وی به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب اشاره کرد و افزود: علی رغم تغییرات اقلیمی، جمهوری آذربایجان و ایران هیچ گاه دچار اختلاف و تنش در مورد بهره‌برداری از منابع آب های مرزی نشده اند و بهره‌برداری از این منابع بر اساس حسن همجواری و برادری شکل گرفته است.
رییس شرکت بهبود مدیریت منابع آب جمهوری آذربایجان در ادامه به آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه اخیر اشاره کرد و گفت: با آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، شاهد افزایش مشارکت و همکاری های بیشتر دو کشور در حوزه آب و انرژی خواهیم بود.
میکائیلوف افزود: رییس جمهوری آذربایجان هم در سفر به شهرستان جبرائیل با اشاره به رودخانه ارس تاکید کرده بود رودخانه ارس، به عنوان مرز دوستی و برادری دو کشور خواهد بود.
وی گفت: معتقد هستیم روابط جمهوری آذربایجان و ایران همواره به صورت صعودی رشد خواهد نمود و ما بخصوص در حوزه آب و انرژی راه زیادی برای توسعه مناسبات دو کشور داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار