رییس سازمات صمت آذربایجان غربی؛

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین معدن کشور نیازمند توجه ویژه است

1400/03/10 - 14:01 - کد خبر: 44902
دریاچه ارومیه

نصر: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: دریاچه ارومیه، بزرگترین معدن کشور به شمار می رود و نباید به این ظرفیت مهم اقتصادی بی توجه باشیم.

به گزارش نصر، غلامرضا بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه افزود: دریاچه ارومیه منبع بزرگی از پتاسیم، لیتیوم و منیزیم است که بهره مندی از آنها، نه تنها کاربرد مهمی در صنعت الکتریکی دارد بلکه سالانه از خروج قابل توجه ارز از کشور جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به دستاوردهای دولت در بحث جلوگیری از خام فروشی معادن در آذربایجان‌غربی، اضافه کرد: به زودی اخبار امیدوار کننده‌ای در این راستا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد طلای شناخته شده در کشور در این استان است که همین یک مورد از صدها موارد دیگر می تواند موجب توسعه منطقه شود.
نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
هیچ واحدی مجاز در استان ارز دیجیتال استخراج نمی‌کند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰ مجوز استخراج ارز دیجیتال در آذربایجان‌غربی صادر شده، بیان کرد: هیچکدام تا به این لحظه به بهره برداری نرسیده است.
بابایی با اشاره به درآمدزایی برای بخش خصوصی از ظریق استخراج ارزهای دیجیتال، افزود: برای جلوگیری از افزایش مصرف برق در کشور باید به به واحدهای اجازه استخراج ارز دیجیتال داده شود که خود نیروگاه تولید برق داشته باشند.

۲۱۰ واحد اقتصادی راکد در ۲ سال گذشته احیا شد
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تمامی واحدهای راکد تعیین تکلیف می‌شوند، گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۲۱۰ واحد اقتصادی راکد در این استان احیا و به چرخه تولید بازگشته است.
وی با بیان اینکه طی ماه‌های آینده ۷۵ واحد اقتصادی دیگر  در آذربایجان‌غربی به چرخه تولید بر می‌گردد، ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده نزدیک به ۲۰۰ واحد اقتصادی راکد در آذربایجان‌غربی غیر قابل احیاست که تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود.

پرداخت ۵۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به واحدهای اقتصادی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد بیش از پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی طی ۲ سال گذشته به واحدهای اقتصادی در آذربایجان‌غربی، پرداخت شده است.
بابایی با بیان اینکه کشور هم اکنون درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار است، افزود: همدلی یک ضرورت اجتناب پذیر برای پیروزی در این جنگ اقتصادی است.
وی تاکید کرد که دولت تا آخرین دقایق عمر قانونی خود تمامی تلاش خود را برای خدمت به مردم به کار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه با وجود نزدیک شدن به خشکی کامل در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، به همت این دولت دوباره احیا شد و در حال حاضر میلیاردها مترمکعب آب در آن وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار