مدیرعامل آب منطقه ای استان خبر داد:

آغاز آبگیری دو سد و بهره برداری از سه هزار و 360 هکتار اراضی پایاب در آذربایجان شرقی

1400/03/09 - 11:41 - کد خبر: 44813
سد

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: همزمان با نهمین هفته پویش "الف- ب- ایران" با حضور وزیر نیرو، آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره برداری از 3360 هکتار از اراضی شبکه پایاب یکانات، با اعتباری بالغ بر940میلیارد تومان آغاز می‌شود.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده  روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: سد تنظیمی انحرافی قیزقلعه سی زیرمجموعه طرح بزرگ ملی خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور است، که با مخزنی به حجم 62 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه مرزی ارس احداث شده و سالانه یک میلیارد متر مکعب حقابه ایران از این رودخانه را، که پیش از احداث سد از کشور خارج می شد، قابل استفاده کرده است.
وی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی به منظور انحراف آب به کانال پایاب خداآفرین احداث شده و سالانه دو میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می کند. دو نیروگاه 20 مگاواتی به منظور تولید انرژی برای دو کشور بر روی این سد احداث شده و بهره برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی، موجب آبیاری 74 هزار هکتار در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 85 هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این دو استان خواهد شد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان در خصوص پروژه دومی که با حضور وزیر آبگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: پروژه دوم آبگیری سد گردیان است که با مخزنی به حجم 10 میلیون متر مکعب، برای آبیاری 2200 هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده و با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیرزراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد کرد.
 وی اظهار کرد: پروژه سومی که با حضور وزیر نیرو در استان به بهره برداری می رسد، شبکه پایاب یکانات به مساحت 3360 هکتار است که توسط ایستگاه های پمپاژ از طریق رود ارس، در شهرستان مرند سیراب و موجب ایجاد سه هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار