مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان؛

سال گذشته ۲۲.۵ میلیون تن بار در آذربایجان‌شرقی جابجا شد

1400/03/09 - 11:09 - کد خبر: 44812
صادرات

نصر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در سال گذشته ۲۲.۵ میلیون تن بار و حدود سه میلیون مسافر از طریق ناوگان‌های حمل و نقل بار و مسافر استان جابجا شده است.

به گزارش نصر، اورجعلی علیزاده روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: میزان جابجایی بار در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۳ درصد افزایش یافته ولی میزان جابجایی مسافر به علت شیوع ویروس کرونا با ۴۳ درصد کاهش مواجه شده است.
وی اظهار کرد: این میزان بار با صدور بیش از یک میلیون و ۵۸۵ هزار برگ بارنامه جابجا شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰درصد افزایش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۱۳۹۹ ناوگان حمل و نقل مسافر استان نیز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی حدود ۴۴۰ هزار سفر برای جابجا مسافران انجام داده است.
علیزاده ادامه داد: در این مدت از پایانه مرزی جلفا ۵۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه کامیون و یک هزار و ۹۸۸ مسافر و از پایانه مرزی نوردوز ۸۴ هزار و ۴۹۳ دستگاه کامیون و ۱۱ هزار و ۴۵۳ مسافر تردد کرده اند.
وی یادآوری کرد: در زمان کنونی ۲۸۳ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، ۱۲۰ شرکت و موسسه حمل و نقل مسافری، ۶۳ شرکت حمل و نقل بین المللی فعال کالا و ۶ شرکت حمل و نقل مسافری برون مرزی در استان فعال هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین در سال گذشته ۲۲۰ میلیون و ۷۴۹ هزار تردد خودرو در راه های ارتباطی استان توسط ۸۲ دستگاه ترددشمار آنلاین ثبت شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۱۲درصد کاهش یافته است.
علیزاده با بیان اینکه از کل تردد ثبت شده ۱۶درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۴ درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک بوده است، ادامه داد: در سال گذشته مسیرهای رفت و برگشت تبریز- ایلخچی با بیش از ۳۷ میلیون و ۲۳۱ هزار، تبریز - صوفیان با بیش از ۱۷ میلیون و ۵۶۳ هزار، ایلخچی - آذرشهر با بیش از۱۱ میلیون و ۶۰۷ هزار و بناب – مراغه با بیش از پنج میلیون و ۲۰۸ هزار تردد خودرو،  پرترددترین راه های استان بود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل و نقل جاده ای استان با ۲۴ دوربین نظارت تصویری، ۸۸ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور فعال،  هفت دستگاه تابلوی پیام متغیر و ۸۲ دستگاه ترددشمار آنلاین در سطح راه های ارتباطی وضعیت تردد استان را رصد می کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال گذشته عملیات خط کشی سه هزار و ۲۵ کیلومتر از راه های استان اجرا شده است، گفت: به منظور ارتقای ایمنی کاربران جاده ای و به حداقل رساندن تصادفات در این بازه زمانی، نصب و بهسازی حفاظ های فلزی در ۶۰ کیلومتر از راه های استان انجام شده است.
علیزاده افزود: در این مدت هفت هزار و ۸۰۴ مورد از علایم و تابلوها در راه های مختلف استان نصب و بهسازی و اقدامات لازم برای اصلاح ۲۳ نقطه T شکل و پرتصادف انجام شده است.
وی رنگ آمیزی پایه های علائم عمودی به میزان هشت هزار و ۳۵ مترمربع، اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه ها به میزان ۹۷۰ کیلومتر،  اجرای عملیات آشکارسازی تونل ها،  پل ها و دماغه های واقع در سطح راه های ارتباطی استان را از دیگر برنامه های اجرا شده این اداره کل در سال گذشته اعلام کرد.
آذربایجان شرقی به وسعت حدود ۴۵ هزار کیلومتر مربع، دارای ۱۴ هزار و ۱۹۶ کیلومتر شبکه راهداری است.
این استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار