مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

برآورد تولید بیش از ۴۵۰۰ تن گل محمدی در آذربایجان شرقی

1400/03/09 - 09:47 - کد خبر: 44797
گل محمدی

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان تولید گل محمدی استان در سالجاری، بیش از ۴۵۰۰ تن برآورد می‌شود.

به گزارش نصر، محمدباقر بی پروا در خصوص سطح زیرکشت گل محمدی استان در سالجاری، گفت: امسال در ۱۳۰۵ هکتار از باغات استان، گل محمدی بارور و در ۱۴۲ هکتار از باغات، گل محمدی غیربارور کشت می‌شود که در مجموع ۱۴۴۷ هکتار از باغات استان به زیر کشت گل محمدی رفته‌اند.
وی با بیان این‌که متوسط عملکرد تولید گل محمدی استان بالغ بر چهار تن در هر هکتار است، افزود: به میزان ۱۳۵۰ تن معادل حدود ۳۰ درصد از کل تولید گل محمدی استان، جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی شامل مربا، شربت و .... مصرف می‌شود و ۷۰ درصد مابقی معادل ۳۱۵۰ تن نیز در زمینه فرآوری گل محمدی مثل گلاب و اسانس استفاده می‌شود.
وی در خصوص صادرات این محصول، اظهار کرد: ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت کرده و قسمت اعظم محصولات تولیدی را به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌کنند.
بی پروا ادامه داد: ارقام بومی این گل، ۹۰ درصد از سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهند و پنج درصد باقی نیز ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.
وی در خصوص وضعیت کشت گل محمدی استان در سطح کشور، گفت: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل محمدی را دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی استان در شهرستان‌ اسکو و سپس آذرشهر قرار دارد و این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌روند. شهرهای مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز نیز از جمله مناطقی هستند که کشت این گیاه در آن‌ها انجام می‌گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار