روند ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری با جابجایی ادارات تسهیل می‌شود

1400/03/08 - 20:46 - کد خبر: 44789
بقعه شیخ شهاب الدین اهری

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: روند ثبت جهانی پرونده بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری پس از تعیین حریم و عرصه این اثر تاریخی با جابجایی ادارات فعال داخل محوطه تسهیل می‌شود.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده در دیدار با فرماندار اهر افزود: برای ثبت جهانی این اثر تاریخی، اقدامات اجرایی برای تسهیل روند آن و پیگیری های لازم انجام می شود.
وی اظهار داشت: در راستای پیشبرد اهداف صیانتی این اداره کل، لایه‌نگاری و کاوش‌های باستان‌شناسی در عرصه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از هفته آینده آغاز می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی، احداث هتل استاندارد بین‌المللی در این شهرستان را برای توسعه گردشگری منطقه ضروری دانست و گفت: مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل در روند ایجاد این هتل لازم است.
حمزه زاده، ادامه داد: پیگیری و مشارکت در مرمت و تملک خانه عطایی، محتوا سازی موزه شهرداری اهر، تداوم مطالعات بافت تاریخی شهرستان با بهره‌گیری از دانش مشاوران و متخصصان بومی و راه‌اندازی خانه ورنی در بازار تاریخی اهر از برنامه های این اداره کل در این شهرستان است.
به گزارش ایرنا، بقعه تاریخی شیخ شهاب‌ الدین اهری در شهر اهر، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری و مجموعه ای مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و تعدادی غرفه است که از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزهٔ عرفان در ایران به شمار می رود.
این بقعه در دوره صفویه و به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری در شهر اهر ساخته شده است، اما آثاری از دوره ایلخانی نیز در آن وجود دارد.
مسجد شیخ شهاب‌ الدین اهری در ضلع شرقی صحن بقعه قرار دارد و دارای گچ بری‌ ها و تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و دور تا دور دیوار مسجد دستخط‌ هایی وجود دارد که بین آنها دست نوشته‌ هایی را از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی به چشم می خورد.
در دوره جنگ های ایران و روسیه تزاری در فاصله سال های ۱۱۸۴ تا ۱۱۹۲ شمسی، مقداری از اموال این مجموعه به سرقت رفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار