تمهیدات وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب و برخورد با خاطیان

1400/03/06 - 10:40 - کد خبر: 44659
آموزش مجازی

نصر: وزارت علوم با ارسال بخشنامه ای به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور راهکارهای پیش گیری از بروز تقلب در امتحانات پایان ترم نیمسال دوم 1399 -1400 و شیوه های برخورد با خاطیان را تشریح کرد.

به گزارش نصر، در بخشنامه دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تاکید شده است که به منظور برطرف ساختن دغدغه های مقام معظم رهبری در موضوع امکان وقوع و افزایش تقلب و با توجه به سهولت ایجاد کانال هایی در فضای مجازی برای سوء استفاده از اجرای ارزشیابی تحصیلی به شیوه غیر حضوری که در ارتباط تصویری 21 اردیبهشت ماه جاری رهبری با نمایندگان تشکل های دانشجویی ابراز شد، ضرورت دارد مدیران دانشگاهها نسبت به اجرای دقیق شیوه نامه ها و راهکارهایی که از بدو وقوع همه گیری کرونا و اجرای ناگزیر آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری، برای بهبود بخشیدن به اجرای آموزش غیر حضوری به ویژه در ارتباط با برگزاری آزمون های غیر حضوری ابلاغ شده، بر اجرای دقیق موارد؛ اعمال نظارت کنند.
معاون وزیر علوم در این بخشنامه آورده است که در موضوع چگونگی برگزاری امتحانات و گزارش دیگری با عنوان روش های اجرای آزمون غیر حضوری دانشگاه ها در خرداد ماه 99 برای جلوگیری از امکان وقوع تقلب در آزمون های فعلی تاکید می شود آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی اجرا شود و تکلیف یا تمرین به دانشجویان برای هر جلسه درسی نیز ارائه شود. همچنین داشگاهها پروژه های متناسب با هر درس تعریف کنند.
در ادامه این بخشنامه توصیه شده استفاده از شیوه های صوتی و صوتی تصویری برای ثبت و ضبط فعالیت های دانشجویی در طول نیمسال صورت بگیرد و امتحان کتبی یا شفاهی از طریق ارتباط برخط بین استاد و دانشجو به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی برگزار شود.
همچنین از روش های مختلف برای ارزیابی نهایی دانشجویان که به صورت ترکیبی است ، استفاده شود و این روش ها در عرصه های حضور و فعالیت در کلاس به ویژه مشارکت در بحث ها، پرسش ها و پاسخ های کلاسی، حل تمرین های کلاسی و ارائه به موقع آنها، پروژه های پژوهشی مشروط به امکان اجرا در شرایط خاص حاکم بر نیمسال تحصیلی و ارزیابی شفاهی هر دانشجو مشتمل بر پرسش و پاسخ در طول نیمسال و پایان سال باشد.
همچنین در پورتال آموزش های الکترونیکی وزارت علوم به طور خاص در قسمت راهنمایی و پشتیبانی و در قسمت وبینارها تشریح بیشتر روش های فوق در قالب فیلم های آموزشی چند رسانه ای و نیز کارگاه های آموزشی چند ساعته جهت درک بهتر و سهولت در اجرا قرار داده شده است که به سادگی قابل دسترسی است.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرده است که با توجه به مراتب فوق و اینکه طی سال گذشته با فراهم آمدن زمینه اعطای وام دانشجویی برای خرید سخت افزارهای مورد نیاز بهبود نسبی زیرساخت های آموزشی در تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، استفاده اعضای هیات علمی و دانشجویان از اینترنت رایگان، افزایش منابع درسی و کمک درسی الکترونیکی و تجربیات حاصل از برگزاری کلاس ها و ارزیابی های مستمر دانشجویان با استفاده از شیوه های الکترونیکی متنوع، متداول و معمول، انتظار می رود پدیده های غیر اخلاقی، رفتارهای نادرست در آموزش عالی کشور به حداقل ممکن تقلیل یابد و ارزشیابی تحصیلی دانشجویان به شیوه غیر حضوری منطبق با استانداردهای آزمون های حضوری انجام شود.
دکتر خاکی صدیق در پایان این بخشنامه درخواست کرده است در صورت مشاهده یا مواردی از رفتارهای نادرست لازم است موضوع با فوریت در کمیته های انضباطی و دیگر مراجع مرتبط مورد رسیدگی قرار گرفته و موضوع با جدیت برخورد شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار