رئیس دانشگاه صنعتی سهند:

تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در علم، پژوهش و فناوری برای دانشگاهیان مهم است

1400/03/06 - 09:57 - کد خبر: 44655
جلسه

نصر: رئیس دانشگاه صنعتی سهند گفت: آنچه که امروز بر همه‌ی ما به ویژه بسیج اساتید مهم است، تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در علم، پژوهش و فناوری است که از مهم‌ترین مطالبات در بیانیه گام دوم انقلاب نیز محسوب می‌شود.

به گزارش نصر، مصطفی قره باغی در مراسم تودیع و معارفه مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی سهند، با بیان این‌که آزادسازی خونین شهر در سایه‌ی جان فشانی انسان‌های ایثارگر و مخلص اتفاق افتاد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی دستاوردهای مختلفی داشته است ولی یکی از مهم‌ترین این دستاوردها تحولی در افکار و اذهان انسان‌ها بود که همه‌ی افکار را دگرگون کرد و این دگرگونی به حدی رسید که افرادی حاضر شدند جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و در جنگ افتخار آفرینی کنند.
وی ادامه داد: همین افراد بعد از دفاع مقدس در سایر جبهه‌ها مانند علمی و فرهنگی به فعالیت خود ادامه دادند در این راستا تشکل‌هایی مانند بسیج به عنوان لشکر مخلص خدا در رده‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله در دانشگاه‌ها شکل گرفتند که بسیاری از دستاوردها و پیشرفت‌های علمی در سایه‌ی تلاش اساتید بزرگوار به دست آمده است.
قره باغی با اشاره به شعار امسال که مقام معظم رهبری بیان کردند، گفت: بخشی از تحقق این شعار به دانشگاهیان برمی‌گردد، امروز بازار، بازار رقابتی است برای اینکه بتوان موفق شد، اساتید  می‌توانند در دانشگاه‌ها، کمک خوبی برای صنایع، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی باشند برهمین اساس باید این مهم جزو برنامه‌ها باشد تا در جهت رفع مشکلات جامعه و نیز برطرف کردن نیازهای مختلف صنایع موثر و مفید واقع شویم تا بتوانیم جزئی از مطالبه‌ و دغدغه‌ی مقام معظم رهبری را رفع کنیم.
وی یادآور شد: مسلما تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مربوط به دانشگاه‌ها و اساتید است لذا برای این‌که بتوانیم این امر را محقق کنیم باید تلاش بیشتری در این راستا انجام شود.
رییس دانشگاه صنعتی سهند بیان کرد: خوشبختانه اکثر اساتید در دانشگاه سهند نیز نیروهای مخلصی هستند که همواره در انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی پیشتاز بوده‌اند.
وی ادامه ضمن تشکر از زحمات دکتر کاه فرروشان برای سکاندار جدید  بسیج اساتید دانشگاه، دکتر نجفی اقدم آرزوی موفقیت کرد.
دکتر رضا محمدی - رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم، با بیان این‌که جان فشانی‌های شهدا، خرمشهر را آزاد کرد، گفت: سوم خرداد نشان داد هر چه به توانمندی خود اتکا کرده و به خود ایمان داشته باشیم و به نیروهای انقلابی میدان دهیم، خرمشهرها آزاد خواهد شد. 
وی افزود: متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که سازمان ملل در قبال کشتار کودکان شیرخوار و سالخوردگان حتی از صدور بیانیه‌ای خودداری می‌کند، این امر نشان می‌دهد باید در مقابل چنین اقداماتی قوی باشیم.

بیانیه گام دوم انقلاب، سند راهبردی است که مسیر  را برای ما نشان می‌دهد
محمدی بیان کرد: اکنون بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری برای هر کدام از کلمات آن فکر کردند، سند راهبردی است که مسیر  را برای ما نشان می‌دهد، نظام جمهوری اسلامی شخص یا جناح خاصی نیست بلکه‌ همه‌ی مردم در آن نقش دارند و آن نیز به حمایت و پشتوانه‌ی مردمی وابسته است، طبق فرموده مقام معظم رهبری مردم ولی نعمت انقلاب هستند.
وی با بیان این‌که هدف از ایجاد تشکل بسیج استفاده از نیروی خود مردم در عرصه‌های مختلف برای مدیریت کارها بود، گفت: بسیج اساتید به عنوان قشر نخبه ی جامعه هستندکه کارکردهای مختلف برای اساتید در بیانیه گام دوم نیز مشخص شده است.
وی دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام در دانشگاه و گسترش جبهه‌ی انقلاب را از وظایف بسیج اساتید عنوان کرد و گفت: باید تفکر و چتر انقلاب را در دانشگاه‌ها گسترش دهیم و با راه اندازی کرسی‌های آزاد  و با تبادل تفکر به شبهات برخی افراد نیز پاسخ داده شود.
رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که دانشگاه‌ها به عنوان موتور پیشران کشور هستند، گفت: دانشگاه‌ها در عرصه‌های علمی جزو اولویت هستند، بسیج اساتید باید در اقداماتی پیش قدم شده و حمایت کند تا بتوانیم گرهی از مشکلات کشور را باز کنیم.

نباید در دانشگاه جناحی، حزبی و گروهی نگاه کنیم
وی با بیان این‌که دانشگاه صنعتی نیز یکی از شاخص ترین دانشگاه‌های صنعتی کشور است، افزود: این مجموعه ارزشمند در استان می‌تواند کمک‌های زیادی کند تا مطالبات مقام معظم رهبری  و نیازهای جامعه رفع شود.
وی با تاکید بر این‌که نباید در دانشگاه جناحی، حزبی و گروهی نگاه کنیم، افزود: موظفیم از هر فرد و گروهی که دل در گرو انقلاب دارند، حمایت کنیم و البته مطالبه‌ی انقلابی نیز از آن‌ها خواهیم داشت.
دکتر داوود کاه فروشان، رئیس سابق بسیج اساتید دانشگاه صنعتی سهند تبریز نیز در این مراسم با بیان این‌که بسیج اساتید دانشگاه جزو نخستین کانون‌ها بود که در دانشگاه تشکیل شد، گفت: بنده در سال ۸۸ مسئولیت این نهاد مقدس را تحویل گرفتم، خدا را شاکرم در این مدت توفیق فعالیت در نهاد را پیدا کردم.
وی ادامه داد: معتقدم هر چه کار در این حوزه انجام شود، باز کم است.

فرمایشات مقام معظم رهبری سرلوحه‌ی دانشگاهیان است
وی با اشاره به رویکردهای ملی بسیج اساتید در دانشگاه، گفت: رویکرد گفتمان سازی فرمایشات مقام معظم رهبری در دانشگاه انجام می‌شود و فرمایشات ایشان سرلوحه‌ی ما هستند همچنین احیا و پرورندان فرهنگ غنی دفاع مقدس، توجه به ارزش‌ها و اصول نظام، دفاع از مظلومان جزوی از رویمردهای بسیج اساتید در دانشگاه است.
کاه فروشان توجه به موضوع و مولفه‌ی اصلی یعنی دانشگاه اسلامی را از رویکردهای دیگر بسیج اساتید دانشگاه عنوان کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا دانشگاهی در حد انقلاب در تمامی حوزه ها داشته باشیم.
وی با اشاره به اهم برنامه‌های فرهنگی دانشگاه، تشریح کرد: باتوجه به جایگاه بسیج اساتید برنامه‌های زیادی از جمله برگزاری نشست‌ها، جلسات و برنامه هایی برای روشنگری مسایل سیاسی و دفاع مقدس انجام شد و چهره های زیادی را در این راستا برای سخنرانی دعوت شدند همچنین برگزاری دوره ها و جلسات اخلاق اداری، جلسات طب سنتی و برگزاری اردوهای فرهنگی نیز جزو برنامه‌های فرهنگی دانشگاه است.
رئیس سابق بسیج اساتید دانشگاه صنعتی سهند خاطرنشان کرد: برنامه های پژوهشی نیز جز دومین محور برنامه‌های بسیج اساتید دانشگاه است، سعی کردیم با تشکیل جلسات هم اندیشی توجه اساتید را برای رفع مشکلات جلب کنیم.
دکتر اسماعیل نجفی اقدم - مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه صنعتی سهند  نیز در این مراسم اظهار کرد: خدا را شاکرم این توفیق را داد تا اسمم در دفتری باشد که همه‌ی مجاهدان الهی آن را به فرمایش حضرت امام امضا کرده‌اند.
وی افزود: یقینا مسئولیت‌ها روزی به پایان خواهد رسید  اما شیرین‌ترین خاطرات برای ما این است تا  در دوان خدمت بتوانیم لحظاتی را در محضر خدا در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و امام راحل در قالب بسیج اساتید سپری کنیم.
نجفی افزود: دانشگاه صنعتی دارای نزدیک به ۲۰۰ عضو هئیت علمی که ۵۰ درصد آن‌ها جزو رتبه‌های برتر علمی هستند، در دانشگاهی که ۵۰ درصد اساتید آن‌ جوان هستند، ظرفیت‌های بزرگی در راستای تحققق اهداف جمهوری اسلامی و کمک به ارتقای علمی جامعه وجود دارد، بسیج اساتید نیز در این راستا نقش آفرینی خواهد کرد.
وی یادآور شد: کم‌ترین تنش و نا بسامانی را در این زمان شاهد بودیم که در سایه ی اخلاص آقای کاه فروشان و سایر اساتید بوده است، امید دارم بتوانیم به انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری از بسیج اساتید جامه‌ی عمل بپوشانیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار