گفتگوی نصر با مدیرعامل شرکت برتر در رقابت های اینوتکس پیچ تبریز

تولید پلیمر تخریب پذیر، قدم بزرگی برای حفظ محیط زیست

1400/03/05 - 12:44 - کد خبر: 44614
صنعت پلیمر

نصر: "شرکت رایان پلیمر آرتا" تولید کننده بومی محصول پلیمر پلی لاستیک اسید است که این پلیمر تخریب پذیر می تواند جایگزین پلیمرها و پلاستیک های پتروشیمیایی و قدم بزرگی برای حفظ محیط زیست بردارد.

به گزارش نصر، "شرکت رایان پلیمر آرتا" با شرکت در رقابت های اینوتکس پیچ تبریز توانست مقام دوم را اذعان خود کند و فرصت حضور در مرحله نهایی رقابت های اینوتکس استیج نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس را به دست آورد و طی روز های 28 تا 31 اردیبهشت با حضور در این نمایشگاه دستاوردهای خود از قبیل گرانول ، فیلم ، ایمپلنت و فیلامنت را ارائه کردند.
امروزه قوانین خیلی سختگیرانه ای برای استفاده از پلیمرها و پلاستیک های پتروشیمیایی وجود دارد چراکه این محصولات آسیب های جدی به محیط زیست ولرد میکنند و تخریب پذیر نیستند، بنابراین تولید یک پلیمر تخریب پذیر قطعا قدم بزرگی برای حفظ محیط زیست است، در همین راستا تیم "رایان پلیمر آرتا" به این فکر افتاد که با استفاده ضایعات کشاورزی، محصولاتی تولید کند که قابل تجزیه و تخریب باشد تا به محیط زیست آسیبی نرسد.
صابر بایرامزاده حقیقی و غزاله اصل قنبرنژاد با هدف تولید پلیمر های زیست تخریب پذیر در سال ۱۳۹۸ این شرکت را تاسیس کردند و هم اکنون در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند.
صابر بایرامزاده حقیقی در گفتگو با آژانس خبری تحلیلی نصر بیان کرد: محصول تولیدی شرکت ما پلیمر پلی لاکتیک اسید از ضایعات کربوهیدراتی است که می تواند به طور کامل جایگزین پلیمر های غیر زیست تخریب پذیر شود .


 
وی با اشاره به اینکه این محصول بدون نیاز به شرایط خاص زمانی که به طبیعت سپرده شود شروع به تجزیه شدن می کند، افزود: چون مواد اولیه این محصول کاملا از منابع طبیعی و کربوهیدراتی تهیه شده است و به هنگام تخریب هیچگونه آسیب زیست محیطی ندارد، محصول ما به طور معمول در مدت ۶۰ الی ۷۰ روز تجزیه می شود .
وی با اشاره به این نکته که البته این پلیمر توانایی تغییرات ساختاری دارو که می تواند زمان تخریب را با توجه به درخواست و مورد مصرف تغییر دهد، ادامه داد: این محصول هم اکنون در اسکیل آزمایشگاهی تولید می شود و در فاز بعدی قصد تولید با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال در دستور کار شرکت قرار دارد و مجوزات لازم اخذ گردیده است، با توجه به اینکه مواد اولیه این محصول تماما از داخل کشور تامین می شود در نتیجه محدودیت ها مانع از تولید نیست.
این مدیرعامل خلاق اضافه کرد: پلی لاکتیک اسید در حوزه های بسیاری اعم از حوزه ی مهندسی پزشکی جهت تولید ایمپلنت ها و نخ های بخیه قابل جذب و در سایر حوزه های کاری جهت تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی ، فیلم های بسته بندی، تولید قطعات پلاستیکی مانند قطعات خودرو و یا اسباب بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین اغلب صنایعی که از پلیمر های پتروشیمی استفاده می کنند می توانند این پلیمر را جایگزین کنند.
وی صادرات به کشورهای ترکیه و آذربایجان را از برنامه های آتی این شرکت خواند.
بایرامزاده ضمن اشاره به آمار رسمی گمرک میزان واردات پلی لاکتیک اسید و محصولات وابسته در سال های اخیر، بیان کرد: واردات این محصول به طور میانگین بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار خروج ارز را در پی داشته که به دلیل عدم وجود تولید کننده داخلی شاهد خلاء بزرگی در بازار هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یک ثبت اختراع داریم که در ارتباط با کاغذ پلیمری زیست تخریب هست که از همین ماده تولید شده و جایگزین کاغذهای سلولزی موجود است، در پایان امیدواریم با سرمایه گذاری دولتی و غیر دولتی در این پروژه استراتژیک نیاز داخلی به این پلیمر و محصولات مشتق از آن را به طور کامل تامین نماییم که حمایت تمامی دست اندرکاران را می طلبد.
انتهای پیام/

پژوهشیار