خبر/

امام جمعه تبریز بر تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد

1400/03/04 - 20:26 - کد خبر: 44566
حجت الاسلام آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بر تحقق و پیاده سازی کامل شبکه ملی اطلاعات به منظور مقابله با هجمه های دشمنان و مخالفان نظام در فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم روز سه شنبه در دیدار مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین طرح های ملی و مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب است که باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.
وی افزود: با توجه به اینکه فضای مجازی خیلی مهم و و جزئی از زندگی مردم است و نمی توان آن را مسدود کرد و در واقع به یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده است ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بیشتر احساس می شود.
وی با انتقاد از نبود وحدت فرماندهی در حوزه فناوری و ارتباطات خاطرنشان کرد: اعمال نظر و اجرای رویکردهای وزارتخانه ها و سازمان های صاحب اختیار و تصمیم گیر در این حوزه باعث بروز مشکلات عدیده است.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه فضای مجازی بدون اختیار ما و بیرون از اختیار ما مدیریت می شود، گفت: فضای مجازی از مسائل مهم انقلاب اسلامی به حساب می آید و به تعبیر مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه ما نظارت کافی به فضای مجازی نداریم، اضافه کرد: متاسفانه در حیات اجتماعی دچار چالش های فراوانی در فضای مجازی هستیم و فقدان نگاه دقیق به فناوری های ارتباطی و مدیریت فضای مجازی موجب بهره برداری دشمنان از فضای مجازی شده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: کسانی که چنگال هایشان به خون افراد بی گناه آغشته است همچون گرگی در لباس میش در فضای مجازی با غفلت گروه های گوناگون اقدام به گسترش نرم افزار و سخت افزار فساد خیز خودشان می کنند.
وی با تاکید بر هوشیاری مردم و مسئولان در آستانه انتخابات در زمینه فضای مجازی گفت: بهترین گفتمان در عرصه فضای مجازی همان مطالبه به حق مقام معظم رهبری یعنی تحقق شبکه ملی اطلاعات است. 
به گزارش ایرنا، طرح شبکه ملی اینترنت در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح شد و مهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه درآن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.
در سال ۱۳۸۵ قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود و در سال ۱۳۸۶ نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ در هیات وزیران تصویب شد.
اما شبکه ملی اینترنت در سال ۱۳۸۹ با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر در برنامه پنجم توسعه مطرح شد.
شبکهٔ ملی اطلاعات زیرساخت ملی دسترسی به کلیه خدمات و اطلاعات تحت شبکه در کشور از جمله اینترنت است، بنابراین کاربران در تمام شهرها و روستاهای کشور از این زیرساخت استفاده می‌کنند و تمامی خدمات تحت وب در کشور از طریق شبکهٔ ملی اطلاعات ارائه می‌شود. شبکهٔ ملی اطلاعات، دارای میزبانی پرظرفیت داخلی و شبکه چندلایه امن دسترسی در سراسر کشور است و با استفاده از آدرس‌دهی که از لحاظ جغرافیایی در کشور قرار گرفته، ترافیک کاربران ایرانی را در شبکه داخلی کشور مسیریابی می‌کند تا نیازی به مسیریابی در خارج کشور برای درخواست‌های داخلی وجود نداشته باشد.
در دولت یازدهم، پس از تعیین الزامات این شبکه توسط شورای عالی فضای مجازی، نسخه اولیه آن افتتاح شد که شامل مرکز تبادل ترافیک داده زیرساختوکارساز نام دامنه ملی می‌شود و امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شبکه را فراهم می‌کند، تا رشد تولید محتوای داخلی و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی صورت پذیرد و هزینه‌های ترافیک کاهش پیدا کند و سرعت افزایش پیدا کند.
این طرح تا سال ۱۳۹۸ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه داشته‌ است.
انتهای پیام/

پژوهشیار