مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

احداث گلخانه‌ی یک هزار هکتاری برای تولید میوه‌های درختی در یکانات مرند

1400/03/03 - 09:54 - کد خبر: 44418
عکس

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برنامه داریم تا در سطح ۱۰۰۰ هکتار، گلخانه درختان میوه را در منطقه یکانات مرند راه اندازی کنیم تا میوه‌های درختی مثل گوجه سبز، زردآلو و ... خارج از فصل در قالب گلخانه تولید شوند.

به گزارش نصر، محمدباقر بی پروا  با بیان این‌که ۲۶۰ هکتار گلخانه استان در حال بهره برداری است، گفت: حدود ۱۶۰۰ هکتار گلخانه دیگر نیز در حال مطالعه برای توسعه بوده و ۳۴۰ هکتار گلخانه امسال به بهره برداری خواهد رسید. در صورت اتمام فاز مطالعاتی گلخانه‌ها و آغاز روند عملیاتی پروژه‌ها، به زودی میزان مجموع گلخانه‌های استان به بیش از ۱۹۰۰ هکتار خواهد رسید.
وی با بیان این‌که بیش از شش الی هفت نفر در هر هکتار به طور مستقیم و حدود ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند، افزود: کار در گلخانه‌ به نیروی کار ماهر بیشتر و مراقبت و نگه داری مضاعف نیاز دارد. اشتغال در گلخانه دائمی است و هیچ گاه تعطیل نمی‌شود چون تولید همواره ادامه دارد.
وی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در قالب گلخانه‌ای، اشتغالی اقتصادی است از این رو آشنایی سرمایه گذاران از این موضوع باعث شده تا وضعیت گلخانه‌ها در استان رو به توسعه باشند و حتی اکنون در برخی گلخانه‌های استان می‌توان آخرین تکنولوژی‌های سطح دنیا را مشاهده کرد.
بی پروا با تاکید بر این‌که باید به سمت احداث گلخانه‌ها با آخرین تکنولوژی و به صورت شیشه‌ای هیدروپونیک برویم، افزود: در این نوع گلخانه‌ها تمامی مراحل و شاخص‌های تولید گیاه مثل غذا، دما و ... کنترل می‌شوند و در واقع گیاه در یک محیط کنترل شده و بدون خاک رشد می‌کند. تمامی محصولات در مراحل بسته بندی بر اساس رنگ و سایز تعریف شده هستند و در صورت وجود هرگونه زدگی و خراش، از بخش بسته بندی حذف می‌شوند.
وی افزود: در گلخانه‌های مدرن، کیفیت محصولات بالا است چون توسط دستگاه‌های کاملا مکانیزه و تحت نظر داده‌های کامپیوتر تولید شده و به مرحله بسته بندی می‌رسند. حتی محصولات بر اساس میزان رسیدگی در گروه‌های حمل سریع و یا کند قرار می‌گیرد.
وی متذکر شد: محصولات کشاورزی استان صرفا نه به خاطر این‌که در منطقه اوراسیا قرار داریم بلکه به دلیل کیفیت بالای آن‌ها صادر می‌شوند و کشورهای دیگر خواهان دریافت این محصولات هستند. در گلخانه‌هایی که محصولات صادراتی تولید می‌شوند، کمتر از سموم استفاده شده و محصولاتی سالم هستند از این رو محصولات کیفیت بالای غذایی و بازارپسندی خوبی دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: تکنولوژی تولید گلخانه‌ای چهار محصول فلفل، گوجه فرنگی، خیار و اندکی بادمجان در سطح گلخانه‌های استان وجود دارد و این محصولات گلخانه‌ای از استان صادر می‌شوند.
وی با بیان این‌که زنجیره تولید گلخانه‌های استان کامل است، گفت: اکنون از مرحله تولید محصول تا بازاررسانی آن اقدام می‌کنیم و حتی به تازگی اقدام به نگهداری این محصولات به صورت میوه خشک در قالب یک طرح کردیم که از این طریق هیچگونه محصول پرت و دورریزی نخواهیم داشت.
انتهای پیام/

پژوهشیار