خبر/

سه ارگان بیمار مرگ مغزی در زنجان به نیازمندان پیوند عضو زندگی بخشید

1398/07/23 - 14:16 - کد خبر: 4246
پیوند عضو

نصر: با اهدای سه ارگان کلیه‌ها و کبد یک بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند پیوند عضو در زنجان بیست و یکمین اهدای عضو طی سالجاری در این استان ثبت شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان امروز در گفت و گویی اظهار داشت: این بیمار مرگ مغزی "مجتبی خضرایی زارع دوست"  ۵۲ ساله و سالکن تهران و برادر دو شهید والامقام و و یک جانباز بود که بر اثر سانحه رانندگی در بیمارستان الغدیر ابهر بستری شده بود.

شهریار اماموردی گفت: پس از اطلاع از مرگ مغزی این بیمار، کارهای لازم برای کسب رضایت از خانواده وی انجام شد.
وی افزود: پس از کسب رضایت از خانواده، بیمار مرگ مغزی برای اهدای ارگان”ها به بیمارستان سینای تهران منتقل و این عمل خداپسندانه انجام شد.

اماموردی  اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون،۳۷ مورد بیمار مرگ مغزی در استان زنجان شناسایی شد که از این تعداد ۲۱ مورد به اهدای عضو و چهار مورد عدم رضایت در اهدای عضو وجود داشت و ۱۳ مورد از موارد شناسایی شده نیز قابلیت اهدای عضو نداشتند.

 مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: هر مورد مرگ مغزی می”تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند عضو را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی یادآوری کرد: سال گذشته، ۱۸ بیمار مرگ مغزی در استان زنجان شناسایی شد که از این تعداد دو مورد عدم رضایت در اهدای عضو وجود داشت و چهار مورد از موارد شناسایی شده نیز قابلیت اهدای عضو نداشتند.

اماموردی افزود: بیستمین مورد اهدای عضو استان نیز ۱۵ مهر امسال انجام شد که پس از اطلاع از مورد مرگ مغزی یک بیمار به نام سلیمان امینی "  ۴۳ ساله اهل روستای چراغ مزرعه خدابنده به دلیل سقوط از ارتفاع در مرکز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت”الله موسوی زنجان بستری و چهار ارگان کلیه”ها، کبد و قلب وی پس از انتقال به بیمارستان سینای تهران اهدا شد.

بنا به این گزارش، روش”های دریافت کارت اهدای عضو، ارسال کد ملی به شماره ۳۴۳۲ - شماره”گیری #۳ *۳۴۳۲* و یا مراجعه به سایت اهدای عضو به آدرس httℵs://↔h↓ℜ.c↔nt↔r جهت اخذ کارت اهدای عضو است.

شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از سال ۸۷ آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/

پژوهشیار