همایش گرامی‌داشت شیخ محمد خیابانی آغاز به کار کرد

1399/12/23 - 09:43 - کد خبر: 39397
پوستر

نصر: همایش گرامی‌داشت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش نصر، همایش گرامی‌داشت شیخ محمد خیابانی امروز، شنبه ۲۳ اسفند ماه  در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، شخصیت های کشوری و استانی، اساتید و دانشجویان و طلاب برگزار می شود.
 بعد از اجلاس اول، اختتامیه در بعد از ظهر امروز ضمن بازدید از خانه ایشان در تبریز برگزار می‌شود.
 در روز یکشنبه در تهران بعد از جلسه مجلس در تالار شهید مدرس در این خصوص جلسه خواهد بود و در پایان یکشنبه شب بر سر مزار این شهید در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم مراسمی برگزار می‌شود. در پایان نیز بیانیه همایش قرائت خواهد شد و خواسته های مورد نظر این همایش بیان می شود.
 تاکنون ۶ مورد پیش همایش در این راستا برگزار شده است که می توان به همایش روزنامه نگار مسئول، همایش دانشجویی شیخ محمد خیابانی، مصلح و استکبار ستیز، همایش دانش آموزی و معلمی شیخ محمد خیابانی و همایش نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان که از سوی فقهای حوزه علمیه تبریز برگزار شد اشاره کرد.
همچنین سه کارگاه از جمله کارگاه نگارش رمان تاریخی و کارگاه خوش نویسی در این حوزه برگزار شد و همچنین سرودهایی با دو زبان فارسی و ترکی ارائه شد. تاکنون ۱۱۰ مقاله در این حوزه به دبیرخانه واصل شده که کمیته علمی در ۲۰ جلسه، ۳۶ مقاله را مورد پذیرش قرار داده که قرار است این مقالات در قالب کتاب ارائه شود. یک کتاب نیز به صورت صوتی در فضای مجازی منتشر شده است. همچنین با صحبتهایی که با صدا و سیما انجام شده قرار است سریال تاریخی قیام شیخ محمد خیابانی توسط صدا و سیما  ساخته شود بخش خصوصی در آذربایجان نیز برای حمایت از این موضوع اعلام آمادگی کرده است.
شهید شیخ محمد خیابانی از رجال نقش آفرین در تاریخ ایران و آذربایجان بوده و تاریخ از وی به عنوان یکی از بزرگترین رهبران مبارزات مشروطه در آذربایجان یاد می‌کند. شیخ محمد خیابانی از شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ یکصد سال گذشته است. بارها نام ایشان به نیکی از زبان امام راحل و مقام معظم رهبری یاد شده است. ایشان نماینده دور دوم و چهارم مشروطه از سوی آذربایجان بود و هدف وی پیاده کردن قانون اساسی و مشروطه ابتدا در منطقه آذربایجان و سپس گسترش آن در کل کشور بود.
 با توجه به ارزشمند بودن زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار ستاد بزرگداشت ایشان با پیشنهاد مجمع نمایندگان مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و با موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار