تحلیلگر ترکیه‌ای:

با پایان درگیری‌های قره‌باغ، ترکیه و ایران به هم نزدیک‌تر شده‌اند

1399/12/05 - 20:38 - کد خبر: 38407
عکس

نصر: دکتر ازگی اوزون، استاد دانشگاه سابانجی ترکیه و کارشناس مسائل ایران در گفت‌وگو با آناتولی تصریح کرد پایان درگیری‌‌های قره‌باغ آنکارا و تهران را در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای به هم نزدیکتر کرده است.

به گزارش نصر، دکتر ازگی اوزون، کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه سابانجی ترکیه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی» به ارزیابی شکل‌گیری زمینه‌های‌ همکاری‌ جدید ترکیه و ایران در قفقاز جنوبی پس از پایان درگیری‌های قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان پرداخت.
اوزون با بیان اینکه امنیت منطقه قفقاز از لحاظ امنیت مسیرهای ارتباطی بسیار مهم است، در رابطه با تشکیل سازوکار 6 جانبه همکاری در این منطقه گفت: تشکیل یک مکانیسم متکی بر اصول مشترک کشورهای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. ترکیه و ایران پس از پایان درگیری‌های قره‌باغ در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای به هم نزدیکتر شده‌اند.
وی تاکید کرد: در این راستا فراخوان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در رابطه با نحوه گسترش همکاری‌ها بر پایه حداقل وجوه مشترک کشورهای منطقه و همچنین سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه در ادامه آن، مسئله را روشن‌تر می‌کند. با توجه به سخنان رهبران دو کشور در زمینه مکانیزم قفقاز جنوبی، معتقدم که دو کشور علاقه‌مند به همکاری در رابطه با این موضوع هستند.
دکتر اوزون یادآور شد: پلتفرم همکاری 6 جانبه ترکیه، ایران، روسیه، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان که آقای اردوغان اعلام کردند نخست در سال 2008 با حضور 5 کشور قرار بود تشکیل شود، اکنون ایشان ارمنستان را نیز وارد این مکانیزم کردند.
کارشناس سیاست‌ خارجی، امنیتی و نظامی ایران با بیان اینکه ترکیه و ایران در وضعیت کنونی با یک رویکرد منطقی مساله را ارزیابی می‌کنند، گفت: در درگیری‌های قره باغ، برخی اختلافات حتی تنش نظامی غیرمستقیم نیز ایجاد شد. اما با پایان درگیریها دو طرف سعی دارند که وضعیت بوجود آمده را در یک زمینه مشترک به نفع خود تبدیل کنند.
اوزون ایجاد سازوکار همکاری شش جانبه و رویکرد دو کشور در این زمینه را بخشی از پروژه چینی «اوراسیای نوین» دانست و افزود: در اصل یکی از لازمه‌های این پروژه همین مسئله است؛ هرگونه اختلاف نظامی و سیاسی بین ترکیه و ایران در منطقه قفقاز و سایر مناطق این طرح را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. ترکیه با فراخوان تشکیل سازوکار همکاری شش‌جانبه در منطقه قفقاز نشان داد که درک خوبی از این مساله دارد. ایران نیز رویکرد مشابهی در پیش گرفته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار