بیگی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با «نصر» تاکید کرد؛

آذربایجان ستون استقامت ایران در همه تاریخ بوده است/ طرح مجلس برای اجرای اصل 15 قانون اساسی

1399/12/03 - 01:12 - کد خبر: 38189
احمد علیرضا بیگی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از تهیه و پیگیری طرح قانون اجرایی اصل 15 قانون اساسی خبر داد و افزود: عدم اجرای اصل مغفول 15 قانون اساسی، عدم پاسخ به یک نیاز اساسی بشر است و اجرای این اصل مهم موجب چسبندگی و انسجام بیشتر ملت ایران می شود.

به گزارش نصر، احمد علیرضا بیگی در گفتگوی زنده اینستاگرامی امشب با خبرنگار «نصر» با گرامیداشت روز جهانی زبان مادری، اظهار داشت: اعتقاد داریم قانون اساسی اصل های مغفولی در فصل حقوق ملت دارد که باید نسبت به اجرایی کردن آن ها اهتمام کنیم.
 
وی افزود: ما در مجلس گذشته طرحی برای اجرای اصل 15 قانون اساسی ارائه کردیم که برای بررسی به کمیسیون فرهنگی رفت و متاسفانه در این کمیسیون متوقف شده که در مجلس فعلی هم تلاش می کنیم این طرح تکمیل و جهت تصویب به صحن علنی مجلس بیاید.
 
قطعاً اجرای همه قانون اساسی جزو الزامات است
بیگی ادامه داد: قطعاً اجرای همه قانون اساسی جزو الزامات است نمی توان درباره آن غفلت کرد و اصل 15 قانون اساسی هم جزو حقوق ملت است و برخورد سلیقه ای با این موضوع به هیچ عنوان پذیرفته نیست و این اصل از جمله موضوعاتی است که در دولت های مختلف نوع دیدگاه ها درباره آن مختلف بوده و برخی فکر کرده اند پرداختن به معقوله آموزش زبان مادری به منزله تضعیف زبان فارسی تلقی می شود و این نوع تفکر سبب شده اصل 15 قانون اساسی مغفول واقع شود.
 
وی گفت: اساساً تنوع زبان یک موضوع بدیهی است و باید به اصل تنوع زبانی احترام گذاشت و حقوق مردم در این خصوص را به رسمیت شناخت. اعتقاد داریم زبان مادری اولین زبانی است که انسان همه عواطف و احساسات خود را با آن ابراز می کند و این نیز مانند زادگاه و وطن چیزی مقدس است و زبان های مادری باید محفوظ بمانند و این حق همه اقوام ایرانی است.
 
چرایی عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی
این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی در سال های گذشته، گفت: در کشور ما هر چیزی که وجه امنیتی پیدا می کند، لزوماً به حاشیه رانده شده و بحث های امنیتی در اولویت قرار می گیرد. وجود متولیان متعدد در حوزه تصمیم گیری موضوعات فرهنگی و زبان مادری هم سبب می شود انسجام کافی برای پیگیری این موضوع به وجود نیاید.
 
بیگی افزود: متاسفانه برخی تفکرات در دولت ها هم وجود داشته که پیگیری حقوق زبان مادری را هم راستای تحرکات واگرایانه می دانند و البته برخی تحرکات و اظهارات هم موجب تقویت چنین دیدگاهی می شود و سبب شده ما از اجرای یک اصل مهم قانون اساسی محروم بمانیم.
 
وی با اشاره وجود مرزهای طولانی با کشورهای هم زبان و هم فرهنگ با اقوام مختلف کشورمان، ادامه داد: چهارچوب فرهنگی ایران در منطقه هم باید همواره به عنوان یک فرصت نگریسته شود، اما متاسفانه در گذشته تفکراتی وجود داشته که ضرر بهره گیری از این ظرفیت ها را بیشتر از منفعت آن دانسته و لذا این موضوع همواره در هاله ای از بحث های امنیتی به حاشیه رانده شده است.
 
طرح مجلس برای تصویب قانون اجرایی اصل 15 قانون اساسی
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: البته ما در مجلس تلاش می کنیم طرح مجلس را در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و نیز صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم تا در ذیل قانون اجرایی اصل 15 قانون اساسی وظایف دستگاه های مختلف فرهنگی و آموزشی کشور در راستای تحقق حقوق مردم مشخص شود تا امکان طراحی نظام آموزشی برای تدریس زبان و ادبیات اقوام ایرانی در مدارس و دانشگاه ها فراهم شود.
 
بیگی در مورد عدم تحقق وعده دولت تدبیر و امید برای تشکیل فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی نیز افزود: متاسفانه این وعده در حد شعارهای انتخاباتی باقی ماند و ایجاد بنیادی با همین نام، توام با نگاهی به اصطلاح "باری به هر جهت" بوده است که انتظارات مردم را برآورده نکرد.
 
وی افزود: این بنیاد نتوانسته است مرجعیتی در حوزه های زبان، فرهنگ و هنر آذربایجان پیدا کند و عملکرد این بنیاد مطالبات مردم در این حوزه را پوشش نداده است.
 
بیگی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل فرهنگستان زبان و ادبیات ایرانی شد و گفت: این فرهنگستان باید برای حفظ و گسترش همه زبان ها و ادبیات ایرانی برنامه ریزی کند، در حالی که فرهنگستان زبان فارسی تنها بخشی از این مهم را تحقق می بخشد و از جامعیت لازم برخوردار نیست.
 
مغفول ماندن اصل 15 قانون اساسی، عدم پاسخ به یک نیاز اساسی بشر است
وی ادامه داد: عدم اجرای اصل مغفول 15 قانون اساسی، عدم پاسخ به یک نیاز اساسی بشر است و اجرای این اصل مهم موجب چسبندگی بیشتر ملت ایران می شود و اگر این نیاز فرهنگی اولیه اقوام مختلف ملت ایران تامین نشود، بخشی از مردم برای پاسخ یافتن به این نیاز اساسی خود دنبال محصولات فرهنگی کشورهای همسایه خواهند رفت که ممکن است شامل تهدیداتی هم باشد.
 
این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا عده ای فکر می کنند حمایت از خواسته آموزش زبان مادری، حمایت از تجزیه کشور است، گفت: چنین تفکری منسوخ است و صاحبان این تفکر نادرست باید بدانند تبریز و آذربایجان ستون استقامت ایران در همه تاریخ بوده است و هیچ شاهد تاریخی وجود ندارد که نشان بدهد مردم آذربایجان تمایلات واگرایانه داشته اند و چنین بحث هایی منطقی نیست. لکن این نگرش به واسطه عدم توجه به خواست ذاتی اقوام مختلف باعث شده برخی کشورها برای پاسخگویی به خلاءهای فرهنگی به وجود آمده برنامه ریزی هایی داشته باشند.
 
بیگی به نقش مهم صدا و سیما در پاسخگویی به مطالبات فرهنگی مردم در خصوص زبان مادری اشاره کرد و گفت: صدا و سیما حتما نقش مهمی در این خصوص دارد و این سازمان فرهنگی باید برنامه ریزی درست و کافی برای ساخت برنامه های مورد انتظار و غنی کردن دایره لغات مردم آذربایجان داشته باشد.
 
آذربایجان، نگاهبان ایران
وی در مورد جنبه عملیاتی اجرای اصل 15 قانون اساسی هم گفت: در این مورد وزارت آموزش و پرورش باید برنامه ریزی لازم و درست را برای تدریس زبان و ادبیات اقوام مختلف در مقاطع مختلف تحصیلی را داشته باشد و از سوی دیگر لازم است آموزش عمومی در قالب های مختلف شعر، داستان و تولیدات فرهنگی برای سنین مختلف جامعه انجام گیرد.
 
بیگی در ادامه ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی را لازمه قاعده مند شدن آموزش زبان ترکی آذربایجانی دانست و افزود: این فرهنگستان در تدوین قواعد نوشتاری و آموزشی در بخش های مختلف آموزشی و تولیدات فرهنگی باید اقدام کند.
 
وی در پایان تاریخ، فرهنگ و ادبیات آذربایجان را بخش مهمی از تاریخ ایران دانست و گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مردم آذربایجان تاکید فرمودند، از افتخارات آذربایجان این است که سد تهاجمات بیگانگان بوده است، چه تهاجمات فرهنگی و چه نظامی. این افتخار ماست که عنوان نگاهبان ایران را بگیریم.
 
بیگی افزود: امیدوارم بتوانیم با تصویب قانون اجرایی اصل 15 قانون اساسی در این دوره از مجلس شورای اسلامی موجب تحقق خواست های به حق فرهنگی اقوام مختلف ایرانی و نیز انسجام بیشتر کشور باشیم و نیت خوانی های ناصواب در این زمنه خاتمه یابد.
 
انتهای پیام/
 

پژوهشیار