خبر/

وسعت گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی دو برابر می‌شود

1399/11/28 - 14:41 - کد خبر: 37924
گلخانه، ارس

نصر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سطح کشت محصولات گلخانه‌ای استان در سال آینده نزدیک ۲ برابر می شود، گفت: در سال ۱۴۰۰ سطح گلخانه‌های استان به ۵۱۰ هکتار افزایش می‌یابد.

به گزارش نصر، علی رخ‌افروز روز سه شنبه در جمع فعالان بخش کشاورزی شهرستان اهر با اشاره به تلاش های انجام شده برای ایجاد گلخانه های جدید در استان اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ تنها ۶۲ هکتار گلخانه در آذربایجان‌شرقی وجود داشت که امروز سطح کشت محصولات گلخانه‌ای استان به ۲۶۰ هکتار رسیده است.
وی افزود: ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و کشت محصولات کشاورزی به روش‌های روز دنیا در آذربایجان‌شرقی بر مبنای صادرات انجام می‌شود.
رخ‌افروز با اشاره به بومی‌سازی سازه‌های وارداتی گلخانه توسط مهندسان آذربایجان‌شرقی گفت: پیش از این سازه‌های مدرن گلخانه وارداتی بود اما اکنون به همت مهندسان و جوانان موفق به بومی‌سازی سازه‌های مدرن و روز دنیا شده‌ایم و این مهم از خروج ارز از استان جلوگیری کرد.      
معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و پایین بودن راندمان تولید محصولات کشاورزی با روش‌های سنتی، توسعه گلخانه‌ها در اقتصاد، معیشت و اشتغال کشاورزان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی تاثیر قابل‌توجهی دارد.     
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از پایین بودن راندمان تولید محصولات کشاورزی شهرستان اهر گفت: این شهرستان با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه کشاورزی،  هنوز در توسعه گلخانه و راندمان تولید محصولات کشاورزی در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان عقب است.
علی محرم‌زاده از افزایش سطح کشت محصولات گلخانه‌ای شهرستان اهر به ۱۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: تعداد واحدهای کشت گلخانه‌ای در شهرستان اهر به ۲۱ باب در سال آینده افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در واحدهای گلخانه‌ای ۲۲ برابر بیشتر از روش‌های سنتی است، گفت: با تلاش جوانان و کارشناسان حوزه کشاورزی اولین گلخانه با سازه‌های مدرن که پیش‌تر وارداتی بود بومی‌سازی و در شهرستان اهر اجرایی شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار