گزارش اختصاصی نصر/

مافیای انسولین در بازار تبریز؟ / تشدید درد دیابتی ها از ناکارآمدی ها!

1399/11/27 - 17:56 - کد خبر: 37822
انسولین

نصر: به گفته متخصصین مربوطه، از هر 11 ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت هستند؛ حال تامین انسولین مورد نیاز این قشر از جامعه که برای آنان حکم اکسیژن را دارد، از ضروریات به شمار می رود؛

اما با وجود اهمیت انسولین برای این بیماران ، این دارو در بازار نایاب شده است و بیماران دیابتی را با مشکلات و سردرگمی های متعددی روبرو ساخته است، طوری که این بیماران برای تامین انسولین مورد نیاز خود روزها و حتی هفته ها، کل داروخانه های سطح شهر را می گردند، آخر سر هم تلاششان بی نتیجه می ماند!
به گزارش نصر، خبرنگار نصر به اغلب داروخانه های سطح کلانشهر تبریز سر می زند و از آنان در مورد موجودی انسولین در قفسه هایشان جویا می شود؛ اما همه آنان تنها یک جواب مشترک دارند: نداریم!
می پرسیم: پس تکلیف بیماران مبتلا به دیابت که باید برای ادامه زندگی خود مجبور به استفاده از انسولین هستند، چه می شود؟
می گویند: شاید در داروخانه هلال احمر انسولین یافت شود که به همین راحتی هم نمی توان آن را به دست آورد، متقاضی انسولین، باید شنبه اول وقت، ساعت هفت صبح آن جا باشد تا شاید بتواند انسولین مورد نیاز خود را تهیه نماید!
برای آگاهی از وضعیت انسولین موجود در داروخانه هلال احمر، به سمت این داروخانه حرکت می کنیم؛ طبقه اول ساختمان هلال احمر استان. وارد داروخانه که می شویم، تراکم جمعیت در سالن به حدی است که انگار نه انگار که شرایط کرونایی است! و طرح این سئوال که آیا این همه جمعیت برای دریافت دارو به این داروخانه آمده اند؟!
 به سمت پذیرش حرکت می کنیم تا سراغ رئیس داروخانه را بگیریم که می شنویم مسئول پذیرش به خیلی از بیماران می گوید: متاسفانه داروی درخواستی تان را نداریم. 

سهمیه انسولین داروخانه، جوابگوی بیماران نیست
دکتر "لادن تاک پرور"، مدیر داروخانه هلال احمر تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر وجود انسولین را در کل تبریز تنها در چهار داروخانه عنوان کرد و اذعان داشت: انسولین در کلانشهر تبریز، تنها در چهار داروخانه یافت می شود که یکی از آنان داروخانه هلال احمر است.
وی ادامه داد: با این که سهمیه این داروخانه مرتب داده می شود، اما همین سهمیه هم جوابگوی بیماران دیابتی نیست؛ خیلی وقت ها اتفاق می افتد که بیماران دیابتی زیادی برای تامین انسولین مورد نیاز خود به این داروخانه مراجعه می نمایند، ولی به دلیل تمام شدن انسولین موجود در داروخانه، ناچارا دست رد بر سینه این بیماران می زنیم.
تاک پرور با بیان این که اکثریت افرادی که به این داروخانه مراجعه می کنند، برای تهیه داروی مورد نیاز بیماری های خاص مانند ام اس، سرطان و دیابت و... است، ادامه داد: این همه انبوه جمعیتی که در مقابل باجه پذیرش داروخانه صف کشیده اند، اکثریت آنان متقاضی دریافت انسولین هستند؛ اما به دلیل این که سهمیه دریافتی داروخانه خیلی زود به اتمام می رسد، طبیعتا بیمارانی که زودتر مراجعه نمایند موفق به دریافت انسولین خواهند شد و سایر بیماران هم باید به داروخانه های دیگری مراجعه نمایند!

در صورت ادامه کمبود انسولین، باید منتظر جامعه معلول باشیم
دکتر "مجید مبصری"، فوق تخصص غدد و متابولیسم، در گفتگو با خبرنگار نصر با تاکید بر این که انسولین برای بیماران دیابتی حکم اکسیژن را دارد، تصریح کرد: اگر اکسیژن به انسان نرسد، طبیعتا انسان می میرد و اگر انسولین هم به بیماران دیابتی نرسد، آن ها را از پای درمی آورد؛ انسولین از ضروریات زندگی یک بیمار دیابتی محسوب می شود. همان گونه که یک فرد مبتلا به سرطان، باید مرتبا شیمی درمانی شود، یک فرد مبتلا به دیابت هم باید مرتبا انسولین مورد نیاز خود را دریافت نماید.
وی افزود: اگر انسولین نباشد و یا به مقدار کم تر از حد مورد نیاز در دسترس بیمار قرار بگیرد، مسلما قند خون بالا می رود و عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار تحمیل می کند؛ به طوری که اگر میزان قند خون در بیماران دیابتی به طور دقیق کنترل نشود، در طولانی مدت شاهد بروز عوارض جبران ناپذیری بر این قشر از جامعه خواهیم بود.
مبصری به عوارض عدم استفاده درست و به موقع انسولین در بیماران دیابتی اشاره کرد و اذعان داشت: عوارض دیابت یا کشنده هستند یا معلول کننده؛ که در صورت بروز شرایط حاد، حتی فرد مجبور به بستری در بیمارستان می شود و در شرایط غیر حاد نیز، در طولانی مدت، فرد یا کور می شود یا دچار نارسایی کلیه می شود و نیاز به دیالیز پیدا می کند، یا به قلب بیمار آسیب وارد می شود و....
وی با اشاره به این که در کشور از هر 11 نفر، یک نفر مبتلا به دیابت هستند، تصریح کرد: اگر کمبود انسولین به این شکل در جامعه ادامه دار باشد، باید در آینده ای نه چندان شاهد دور جامعه ای پر از معلول چشمی، فکری، قلبی، مغزی، قطع پا و نارسایی قلب باشیم
این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان این که بیماران دیابتی هر روز از انسولین استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: بسته به شدت بیماری، هر بیمار روزانه دو الی چهار بار از انسولین استفاده می کند و از ضروریات محض است که انسولین به مقدار کافی هم در دسترس بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و هم در دسترس بیماران مبتلا به دیابت نوع دو قرار بگیرد.
وی در ادامه به انسولین تولید شده در داخل کشور اشاره کرد و اذعان داشت: انسولین ایرانی که در داخل کشور تولید می شود، می تواند جایگزین انسولین های قلمی باشد؛ ولی عیب عمده آنان این است که تزریقشان مانند انسولین های قلمی راحت نیست و بیمار در تزریق آن وابسته به فرد دیگری می شود که این امکان برای تمامی بیماران وجود ندارد، اما انسولین های قلمی را خود بیمار به راحتی می تواند برای خود تزریق نماید.

انسولین، اکسیژن بیماران دیابتی
"محمد هاشمی"، رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی، هم در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان این که در زمان حال، متاسفانه در جامعه کمبود انسولین نداریم، بلکه نبود انسولین داریم، تصریح کرد: انسولین امید به زندگی بیماران دیابتی است و برای آنان حکم اکسیژن را دارد؛ تا آن اندازه که اساسی تر و مهم تر از انسولیتن در زندگی یک بیمار دیابتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: با آن که می گویند سهم هر بیمار دیابتی را هز ماه به وی می دهیم، اما متاسفانه بعد از تجویز پزشک، بیماران تا یک ماه هم دنبال انسولین می گردند ولی نمی توانند پیدا کنند؛ الان متاسفانه بیمارستان ها پر شده است از بیماران دیابتی که با قند خون بالای 500 میلی گرم در دسی لیتر (میان نرمال آن در حالت ناشتا برای هر فرد سالم 70 میلی گگرم در هر دسی لیتر است) مراجعه می نمایند.
هاشمی افزود: حتی در این انجمن بیمارانی داریم که ساعت سه نصف شب تماس می گیرند و به خاطر پیدا نکردن انسولین مورد نیاز خود در سطح شهر و به دنبال آن بالا رفتن قند خونشان، از انجمن درخواست کمک و تامین انسولین مورد نیاز خود را می نمایند.
رئیس انجمن دیابت استان اما در ادامه به انسولین های تولید شده در داخل کشور اشاره کرد و اذعان داشت: با این که در داخل کشور نیز انسولین تولید می شود و در شرایطی می تواند نیاز بیمار را برطرف نماید، اما به دلایل نامعلوم پزشکان از تجویز آن در نسخه های خود خودداری می کنند و به تبع آن نیز داروخانه ها به دلیل عدم فروش، رغبتی به خرید انسولین ایرانی نشان نمی دهند و اگر کل تبریز را بگردی انسولین ایرانی شاید نهایتا تنها در پنج داروخانه موجود باشد، والسلام.
این گزارش می افزاید، چرا باید یک دارویی که نیاز مبرم قشری از جامعه است، دچار کمبود شود؟ دلایل این موضوع چیست؟ آیا پشت پرده هایی وجود دارد که نمی خواهند دارو به مقدار کافی و لازم در دسترس بیمار قرار بگیرد و یا این که نه، مسئله چیز دیگری است؟

خبرنگار نصر با توجه به اهمیت موضوع و پیدا کردن سرنخ هایی از مافیای انسولین در شهر این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا شاید بخشی از دردهای بیماران دیابتی التیام یابد.

انتهای پیام/

پژوهشیار