جاهای دیدنی اردبیل؛ هفت جاذبه گردشگری سردترین شهر ایران

1399/11/27 - 11:18 - کد خبر: 37817
گردشگری

نصر: اردبیل یکی از شهرهای پرگردشگر شمال‌غربی کشورمان است که به‌دلیل برخورداری از طبیعت زیبا و بکر، آب‌وهوای خنک و بهاری، چشمه‌های آب گرم و همچنین آثار تاریخی و باستانی کهن یکی از جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش نصر،  در این مقاله شما را با جاهای دیدنی اردبیل آشنا خواهیم کرد.

۱. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از یادگارهای باشکوه دوران صفوی و یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به‌ثبت رسیده است. بر فراز بنای برجی‌شکل آرامگاه گنبد الله الله را می‌بینید که ازلحاظ ویژگی‌های هنری مثال‌زدنی است.
در لابه‌لای آجرکاری‌های نمای بیرونی بنا نام الله با کاشی‌های فیروزه‌ای به‌صورت تکرارشونده به‌چشم می‌خورد و به‌همین‌خاطر گنبد الله الله لقب گرفته است. این آرامگاه بخش‌های مختلفی دارد که ازجمله‌ی آنها می‌توان به قندیل‌خانه، چینی‌خانه و چله‌خانه اشاره کرد.
جالب است بدانید که شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه سلسله‌ی صفوی) و همسرش (مادر شاه‌طهماسب) نیز در همین آرامگاه دفن‌اند.
 
۲. پل هفت چشمه
پل هفت‌چشمه یکی از پل‌های تاریخی معروف اردبیل است که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد. این پل روی رودخانه‌ی بالیقلو چای (رودخانه‌ی ماهی‌دار) ساخته شده است و با اسامی دیگری ازجمله «پل داشکَسَن» نیز شناخته می‌شود.
 
۳. بازار سنتی
مجموعه‌ی تاریخی بازار سرپوشیده‌ی اردبیل در محوطه‌ای مثلثی‌شکل در طرفین خیابان امام خمینی قرار دارد و به‌دلیل دارابودن قدمت کهن و معماری اصیل ایرانی ازجمله جالب‌توجه‌ترین بازارهای سنتی کشورمان و یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. این بازار در قرن‌های هفتم و هشتم قمری رونق فراوانی داشت و به‌ویژه در دوران سلطنت شاه‌طهماسب اول از اهمیت خاصی برخوردار شد.
حتی اگر خرید هم نکنید، قدم زدن این بازار مسقف با حجره‌های قدیمی می‌تواند شیرین و خاطره‌ساز باشد.
 
۴. پل ابراهیم آباد
اردبیل دارای پل‌های تاریخی متعددی است که پل ابراهیم‌آباد هم یکی از آنهاست که جزو جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود. این یادگار دوران صفوی از عرض رودخانه‌ی بالِخلو می‌گذرد و نام آن نیز در فهرست میراث ملی ایران به‌چشم می‌خورد.
 
 
۵. بقعه‌ شیخ امین الدین جِبرائیل
شیخ امین‌الدین جِبرائیل پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود که در روستای کَلخوران اردبیل دفن است.
آرامگاه شیخ جِبرائیل را به‌اسم «بقعه‌ی کَلخوران» نیز می‌شناسند. این بقعه به‌دلیل سبک معماری و تزئینات داخلی از بناهای فاخر و یکی از دیدنی های اردبیل محسوب می‌شود.
 
۶. مسجد جامع
مسجد جامع اردبیل یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که قدمت آن به دوران سلجوقی می‌رسد و به‌اسم «جمعه‌مسجد» نیز شناخته می‌شود. این بنای آجری در دوران ساسانیان آتشکده بود و بعدها در دوران اسلامی تبدیل به مسجد شد. بنای باشکوه مسجد درنتیجه‌ی حمله‌ی مغول‌ها آسیب جدی دید و سپس در دوره‌ی ایلخانی بازسازی شد. اکنون فقط بخشی از بنای مسجد باقی مانده است.
 
 
۷. مسجد میرزا علی اکبر
مسجد میرزا علی‌اکبر از بناهای تاریخی دوران قاجار است که در میدان ساعت اردبیل قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل به‌حساب می‌آید. این مسجد دارای طاق‌بندی‌های آجری است و مناره‌ی آن نیز با کاشی‌های فیروزه‌ای کار شده است.
البته نیازی به گفتن نیست که جاهای دیدنی اردبیل فقط به اماکن تاریخی و مذهبی ختم نمی‌شوند. در سفر به این استان گزینه‌های تفریحی متنوعی ازجمله آب‌تنی در چشمه‌های آب‌گرم و گردش در مناطق ییلاقی نیز در انتظارتان خواهند بود. اردبیل تقریبا برای هر سلیقه‌ای چیزی برای دیدن دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار