جراحت «تحریم» با مرهم «همت صنعتگران» و «همکاری بسیج مهندسین و دانشگاه تبریز» ترمیم می شود

آرایش عملیاتی صنایع آذربایجان شرقی برای رونق تولید

1398/07/16 - 15:48 - کد خبر: 3781
صنایع آذربایجان شرقی

نصر: صبح دیروز، دوشنبه با ابتکار سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، تور رسانه ایِ بازدید از شهرک شهید سلیمی آذرشهر با رویکرد «تعمیق ساخت داخل» و «رونق تولید» برگزار شد؛ برنامه ای که نشان داد به رغم تحرکات سوء دشمنان و تبلیغات جهت دار بدخواهان داخلی،

نه تنها تحریم ها و شرایط نامناسب اقتصادیِ چند وقت اخیر، هیچ واحدی را تعطیل نکرده است که حتی برخی از این واحدها فعال تر از قبل مشغول تولید هستند و نکتۀ جالب تر اینکه، بخش اعظمی از تولیدات همین واحدها به خارج از کشور نیز صادر می شود.

در این برنامه که نمایندگانی از سازمان بسیج مهندسین سپاه آذربایجان شرقی و نمایندگانی از دانشگاه تبریز هم حضور داشتند، حاضران از هفت واحد تولیدیِ فعال در شهرک صنعتی شهید سلیمی بازدید کردند.

واحد «ریخته گری سهند آذرین» تولیدکنندۀ انواع قطعات چدنیِ مورد استفاده در صنعت خودرو، صنعت تراکتورسازی، صنایع ریلی و صنایع آب و فاضلاب، واحد «فولاد مهر سهند» تولیدکنندۀ انواع لوله و پروفیل فولادی، واحد «سینا حمد آریا» تولیدکننده تجهیزات بیمارستانی، واحد «پویان مهر» تولیدکنندۀ انواع ظروف فورج گرانیتی و ظروف نچسب تفلون، واحد «صنایع غذایی نظری» تولیدکنندۀ انواع کیک و کلوچه، واحد «اطهران جراح شرق» تولیدکنندۀ لوازم یکبار مصرف پزشکی و واحد «مهر اصل» تولیدکنندۀ انواع لوله های مسی و دستگاه های حرارتی و برودتی، هفت واحدی بودند که در برنامۀ دیروز مورد بازدید نمایندگان رسانه ها و سایر حاضران قرار گرفت.

صنایع فعال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در حاشیۀ این بازدیدها و در گفت وگو با خبرنگاران گفت: به رغم تبیلغات سوء دشمنان که می خواهند القاء کنند تحریم ها، واحدهای صنعتی ما را به تعطیلی کشانده اند، امروز در بازدید از چند واحد صنعتی دیدیم که این ادعاها، کذب و دروغین است.

«حبیب امین زاده» افزود: پیام این بازدید این بود که نه تنها تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور، آسیب مهلکی بر پیکرۀ صنایع ما وارد نکرده که در موارد بسیاری منجر به رونق تولید و مقاوم شدن تولید ما هم شده و نمونۀ این ادعا، هفت واحدی بودند که مالکانشان در بازدید امروز گفتند، سه شیفته فعالیت دارند و همگی، محصولاتی تولید می کنند که به بازارهای منطقه و جهان صادر می شود.

وی افزود: تولیدکنندگان آذربایجان شرقی همپای دیگر تولیدکنندگان کشور به عنوان رزمندگان اصلیِ جنگ اقتصادی، به ندای رهبری در رونق تولید لبیک گفته اند و این لبیک گویی و همت بلند صنعتگران، برای ما در مجموعۀ صمت بسیار ارزشمند است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی افزود: پیام دیگرِ این تور رسانه ای آن است که رسانه ها توانمندی های تولید داخل را که مورد تاکید مقام عالی وزارت و دولت نیز هست، به نمایش بگذارند و مردم ببیند چه پتانسیل های عظیم اقتصادی در استان داریم.

 

امین زاده به همراهی نمایندگان دانشگاه تبریز و بسیج مهندسین استان در این تور هم اشاره و اظهار کرد: می خواهیم نیازمندی واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی که اکنون با صرف هزاران و میلیون ها دلار از خارج از کشور تامین می شود را در همپیوندی با توان مراکز دانشگاهی و ظرفیت جهادی بسیج مهندسین، بومی سازی کنیم و اطمینان دارم این حرکت، منتج به نتایج ثمربخش خواهد شد.

آمادگی بسیج

مسئول کانون صنعت بسیج مهندسین سپاه آذربایجان شرقی هم که در این بازدید حضور داشت به خبرنگار «مهدتمدن» گفت: بسیج مهندسین استان آماده است در استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد، مشکلات صنایع آذربایجان شرقی را مرتفع کند.

«مهدی نبوی» با بیان اینکه بسیج مهندسین آذربایجان شرقی تاکنون موفق به احیای مجدد 100 واحد صنعتیِ راکد در استان شده است، افزود: این موفقیت با اعزام اکیپ های جهادیِ عارضه یابی به واحدهای صنعتی استان و همچنین فعالیت کلینیک تخصصی صنعت تحقق یافته است.

وی اضافه کرد: بسیج مهندسینِ استان نه تنها از حضور نخبگان دانشگاهیِ حوزه صنعت بهره می برد که طیف وسیعی از مالکان واحدهای صنعتی، فعالان اقتصادی، اساتید و صاحبنظران مرتبط در آن حضور دارند و همین قابلیت بینظیر است که بسیج مهندسین را قادر می سازد ضمن ارائۀ راهکارهای غلبه بر مشکلات فنیِ صنایع، در مواردی واحدهای نیازمند به نقدینگی را هم تامین مالی کند.

 

نبوی گفت: ما در آیندۀ نزدیک برنامۀ خدمات دهیِ حقوقی رایگان به واحدهای صنعتی را نیز به عنوان یک خدمت جدید آغاز خواهیم کرد که در اجرای آن، یک روز از هفته به ارائۀ این خدمت اختصاص می یابد.

وی، فاصلۀ معنی دارِ صنعت و دانشگاه و آثار زیانبار این بیگانگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در بسیج مهندسین برای پر کردن این فاصله، نهایت تلاش خود را بکار می گیریم و در بازدیدهای امروز هم به مالکان واحدهای صنعتی اعلام کردیم که آمادگی کمک به ساخت قطعات وارداتی که ارزبر هستند را هم داریم.

کمک دانشگاه

نماینده دانشگاه تبریز هم از آمادگی این دانشگاه برای ورود عملیاتی تر به رفع نیازمندی های فنی و فیزیکی واحدهای تولیدی استان خبر داد.

«محمد زادشکویان» که معاون پژوهشی دانشکدۀ مکانیک دانشگاه تبریز هم هست، گفت: در دانشگاه تبریز مرکز رشد و مرکز نوآوری، فعالیت های گسترده ای دارند که می توان از ظرفیت این مراکز دانش بنیان برای رفع مشکلات تولید استان استفاده کرد.

 

وی در عین حال پیشنهاد کرد مرکز دائمی عرضۀ توانمندی های صنایع آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز ایجاد شود و از رهگذر استقرار این مرکز، پیوند دانشگاه تبریز با صنایع استان تعمیق شود. زادشکویان گفت که دانشگاه تبریز برای تحقق این پیشنهاد آمادۀ مساعدت و همکاری است.

گزارش حامد عاطفی فر

انتهای پیام/

پژوهشیار