رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور؛

بهره‌برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه منجر به اشتغال زایی می‌شود

1399/11/26 - 21:00 - کد خبر: 37800
دریاچه ارومیه

نصر: رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه آرتمیای دریاچه ارومیه می‌تواند ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی در منطقه باشد، گفت: بهره برداری کامل و کارشناسی از آرتمیای این دریاچه نه تنها سبب خروج ارز از کشور می‌شود بلکه عاملی برای اشتغال زایی نیز خواهد شد.

به گزارش نصر، "علی نکویی فرد" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار قیمت هر کیلوگرم آرتمیا با کیفیت متوسط را حدود ۳۵ میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: بهره برداری از ظرفیت کامل آرتمیای دریاچه ارومیه می‌تواند آذربایجان‌غربی را از اتکا به بودجه دولتی بی نیاز کند.
وی با بیان اینکه ذخایر دریاچه ارومیه در حالت عادی می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، سالانه منجر به صادرات ۱۸۰ تن سیست و ۱۲۰ تن آرتمیای زنده به کشورهای دیگر شود، گفت: این ارزیابی از ظرفیت متوسط دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۸ صورت گرفته است.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با مقایسه دریاچه ارومیه با دریاچه نمک آمریکا، بیان کرد: با وجود قوانین محدود کننده برداشت و پایش لحظه‌ای، سالانه بیش از ۲ هزار تن آرتمیا از دریاچه نمک آمریکا برداشت می‌شود که میلیون‌ها دلار ارزش اقتصادی دارد.
نکویی فرد، البته در چرایی بی بهره ماندن از ظرفیت اقتصادی آرتمیای دریاچه ارومیه، توپ را به زمین سازمان محیط زیست انداخت و گفت: متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست و شیلات ایران عزم جدی برای بهره برداری از این طلای ناشناخته ندارد.
اقدام تامل بر انگیز سازمان حفاظت از محیط زیست برای ارزیابی میزان ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به طرح این مرکز برای ارزیابی میزان ذخایر آرتمیا در دریاچه ارومیه اظهار داشت: به سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام شد تا با تقبل ۵۰ درصد از هزینه این طرح و تنها با ۶۰ میلیون تومان هزینه، ارزیابی دقیقی از میزان ذخایر آرتمیا در دریاچه ارومیه انجام شود ولی متاسفانه نه تنها هیچ همکاری مشاهده نشد بلکه این سازمان با چندین برابر این مبلغ درخواستی با یک شرکت دیگر برای اجرای این طرح قرارداد بسته است.
نکویی‌فرد، ادامه داد: ارزیابی آرتمیا حوزه تخصصی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور و چه با کمک محیط زیست و چه بدون آنان در نهایت این ارزیابی دیر یا زود انجام خواهد شد، ولی اینکه چرا چند برابر درخواستی این مرکز برای ارزیابی هزینه شده است، جای سوال دارد.
حمایت کامل از بخش خصوصی در تولید آرتمیا
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام اینکه دانش فنی فرآوری و بسته بندی محصولات تولید شده در کشور وجود دارد، گفت: آماده‌ایم تا بدون هیچ چشم داشتی، این دانش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
نکویی فرد با اعلام اینکه از ورود بخش خصوصی به صنعت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی حمایت لازم انجام می‌شود، گفت: در هر هکتار استخر خاکی طی هر دوره ۶ تا ۹ ماهه بیش از ۱۰۰ کیوگرم آرتمیا برداشت می‌شود که درآمدزایی قابل توجهی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: هزینه احداث هر هکتار استخر خاکی برای برداشت آرتمیا نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.
بنا به این گزارش، به دلیل اینکه دریاچه ارومیه، منبع اصلی و طبیعی پرورش آرتمیا در ایران شناخته می‌شود، بازگشت و زاد و ولد این سخت پوست ریزنقش می‌تواند خبر خوشی از احیای این پهنه آبی و بازتولد زیبایی ها و جاذبه های آن در سال های پیش رو باشد؛ چرا که منبع اصلی غذای بسیاری از پرندگان مهاجر همچون فلامینگوها نیز همین آرتمیا به شمار می رود.
وسعت نگین آبی آذربایجان هم‌اکنون به سه هزار و ۱۴۸ کیلومتر مربع و تراز آن نیز به ‌هزار و ۲۷۱ متر و ۷۸ سانتی‌متر رسیده است که وضعیت مناسبی نسبت سال‌های گذشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار