توسعه ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص کووید-۱۹

1399/11/26 - 21:29 - کد خبر: 37794
سی تی اسکن

نصر: محققان موسسه فناوری هندی گاندی‌نگر(IIT) ابزاری یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص کووید-۱۹ از تصاویر اشعه ایکس قفسه سینه ایجاد کرده‌اند.

به گزارش نصر، از این ابزار آنلاین که احتمال ابتلای فرد به کووید-۱۹ را نشان می‌دهد می‌توان برای تشخیص اولیه و سریع بیماری قبل از انجام آزمایش پزشکی دقیق استفاده کرد.این ابزار توسط انستیتوی بهداشت عمومی هند آزمایش شده است.
"کوشپال سین یاداو"(Kushpal Singh Yadav) یکی از محققان این مطالعه گفت: با توجه به امکانات محدود آزمایش برای کووید-۱۹، برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سریع با استفاده از اشعه ایکس عجله کردیم. توسعه یک ابزار قابل اعتماد نیاز به ترکیبی از الگوریتم‌ها و داده‌های مناسب دارد.
محققان این مطالعه داده‌های تصاویر اشعه ایکس بیماران آلوده به کووید-۱۹ و همچنین افراد سالم را از منابع موجود در اینترنت جمع آوری کردند. آنها یک سیستم یادگیری ماشین را با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و با وارد کردن این تصاویر آموزش دادند.
یاداو در ادامه افزود: مدلی که ما استفاده کردیم از ۱۲ لایه شبکه عصبی تشکیل شده است که مشابه نورون‌های مغز انسان است. روش یادگیری عمیق این مزیت را دارد که به طور خودکار می‌تواند ویژگی‌های تشخیص بیماری را از طریق عکس‌های اشعه ایکس فرا گیرد. ابزار ما همچنین از تصاویر عفونت‌های دیگر ریوی مانند سل، ذات الریه برای اطمینان از صحت تشخیص ابتلای فرد به کووید-۱۹ (از سایر بیماری‌های ریوی) استفاده می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار