مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد آذربایجان شرقی خبر داد:

استانداردسازی رسانه‌ای و هنری فعالیت کانون‌های آذربایجان شرقی

1399/11/21 - 15:03 - کد خبر: 37559
محمد هادی نیا

نصر: مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی گفت: هدف از اجرای طرح ایران قوی، استانداردسازی و تجاری سازی رسانه‌ای و هنری فعالیت‌های کانون های مساجد است.

به گزارش نصر، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع طرح ملی ایران قوی و رویداد ملی فهما ۲ برگزار شد گفت: مساجد، خاستگاه پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که در ادامه فعالیت‌های انقلاب نیز، مساجد پیگیری خود را در رابطه با اهداف انقلاب اسلامی نشان دادند.
محمد هادی نیا افزود: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری برای مقابله با تهاجم فرهنگی، روش‌های کاربردی با ترکیبی از بسیج، سازمان تبلیغات، شهرداری، آموزش و پرورش انجام گرفت تا فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف کنار مساجد انجام دهند.
وی ادامه داد: فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به واسطه این اقدام و ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال جاری فعالیت‌های خود را در حوزه مسجد با نام کانون‌های فرهنگی هنری مسجد انسجام بخشیده است.
هادی نیا افزود: فعالیت‌های مختلفی از جمله نمایش فیلم، کتابخانه، حوزه کودک و نوجوان، فعالیت‌های هنری، فرهنگی و قرآنی انجام یافته است.
هادی نیا بیان کرد: ۱۴۰۸ کانون فرهنگی و هنری در سطح استان وجود دارد که بالغ بر ۶۰ درصد آنان در مناطق کم برخوردار ایجاد شده‌اند.
وی با اشاره به عدالت برخورداری فرهنگی به مطالعه میدان ادامه داد: کانون‌ها در کنار مساجد یک فعالیت منطقی بود که با کمترین سرمایه گذاری توانستند بیشترین برخورداری و کارکرد را از خود نشان دهند.
هادی نیا افزود: مراکزی که از مرکز شهرها فاصله می‌گیرند با مشکلاتی از قبیل بحث ترافیکی و هزینه‌های رفت و آمد روبرو می‌شوند اما اکنون بدون حضور در مرکز شهر، خدمات فعالیت‌های فرهنگی از جمله قرائت‌خانه و کتابخانه و یا فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی که بر اساس نیاز محله سنجیده شده است صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر وجود ۷۰۰ کتابخانه و قرائت خانه در سطح استان افزود: بالغ بر ۱۳ هزار صندلی فعال مطالعه وجود دارد که در برخی از مناطق به صورت ۳ شیفت اداره شده که با توجه به مقطع سنی و تحصیلات قابل مدیریت است.
وی افزود: بحثی که با عنوان طرح ایران قوی از آن یاد می‌شود در رابطه با زیرساخت‌ها و پشتیبان کننده طراحی ایران قوی در کشور، چندین جلسات آسیب شناسی در فضای آتی جامعه مطرح شد که بعد از آن، هماهنگی برای ورود قدرتمند مساجد در حوزه فرهنگی و هنری مسائل زیادی را معطوف به اینکه باید مساجد روز به روز پر رونق شود در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در این چشم اندازها چالش‌های هویتی، محدودیت‌های مالی، سوق دادن فعالیت‌ها به محله محور، توجه به خلاقیت نخبگان و جریانات ارزشی به محصولات تولیدی، مدیریت و اجرای فعالیت‌های کارآمد در قبال آسیب‌های اجتماعی، هماهنگی و تعامل با ارگان‌ها، معطوف نمودن حمایت مبتنی بر نظارت، استاندارد سازی فعالیت‌ها و عرضه کردن آن به مساجد سایر کشورها از دیگر چشم‌اندازهای دنبال شده در طرح ایران قوی است.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی گفت: پورتال بچه‌های مسجد یکی از گسترده‌ترین اقدامات انجام شده در برنامه‌های سه ساله‌ای بود که بالغ بر ۲۵ هزار و ۹۱۸ فعالیت‌های هنری و قرآنی مساجد در حال ساماندهی است.
وی افزود: نگاه دیگر این سامانه، ساز و کارهای آماری و مدیریتی برای مدیران و ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطب است که تا کنون هر فعالیت انجام گرفته فضایی برای بارگذاری است تا خدمات خود را در زمینه هنری و فرهنگی در فضای مجازی استاندارد کرده تا بدین وسیله قابل نمایش باشد.
هادی نیا بخشی از راه اندازی ایران قوی سامانه را ارزیابی عادلانه عملکرد و آموزش حضور منطقی در فضای مجازی دانسته و بیان کرد: سه شبستان فرهنگی شامل رواق نور، کتاب، رسانه، همدلی، دانش، شبستان هنر شامل سرود، نمایش، فیلم، قلم، ترنج و شبستان نوآوری شامل کارآفرینی و فناوری است که فعالیت‌های خود را در این زمینه‌ها بیشتر نشان می‌دهند.
وی از فعالیت‌های شاخص شبستان نور، تلاوت نور قرائت یک صفحه بعد از اتمام نماز عنوان کرده و گفت: ساماندهی کتابخانه‌های مساجد از دیگر فعالیت‌های دنبال شده در رواق کتاب و هم‌چنین مسابقات کتابخوانی،، خلاصه نویسی و طرح ملی شنبه‌های کتاب نیز بر اساس نیاز مخاطب در مساجد اجرا خواهد شد.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، هدف از اجرای طرح ایران قوی را نزدیک نمودن فاصله ستاد، استاندار سازی، تجاری سازی رسانه‌ای و هنری فعالیت‌ها را عنوان کرده و ادامه داد: اگر فعالیت‌های خود را با نیازهای مخاطبان هماهنگ کنیم این فعالیت‌ها عمری طولانی نخواهد داشت.
وی برنامه‌های دهه فجر را چنین برشمرد: برنامه‌هایی در راستای افزایش هم‌افزایی ارگان‌ها صورت گرفته است از اصلی‌ترین دغدغه‌های موجود می‌توان به پویش‌های فضلی مجازی برای دهه فجر و افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
هادی نیا هم افزایی برای فعالیت‌های مشترک قوی‌تر را مد نظر قرار داده و گفت: مسابقات کتابخوانی مجازی، اجرای سرود در مساجد و سرودهای خیابانی، شنبه‌های کتاب با رویکرد معرفی کتاب‌های حوزه انقلاب از دیگر برنامه‌های انجام شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار