استاندار آذربایجان شرقی:

دانشگاه‌ها جور کم‌توانی گروه‌ها و احزاب را می‌کشند

1399/11/20 - 21:26 - کد خبر: 37516
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه متاسفانه بسیاری از کارهای رفاهی، تدارکاتی و سیاسی، توسعه فیزیکی و عمرانی دانشگاه‌ها بر عهده روسای دانشگاه‌ها است، بیان کرد: دانشگاه‌ها جور کم‌توانی گروه‌ها و احزاب را می‌کشند، چراکه با وجود ۴۸ حزب و گروه در استان، این گروه‌ها نیستند، تا زمانی که انتخابات بیاید.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی، دوشنبه، نوزدهم بهمن ماه در افتتاح چند پروژه عمرانی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با تاکید بر اینکه دانش و بینش در دانشگاه‌ها باید توأم باشند، اظهار کرد: در برخی موارد رسالت اصلی دانشگاه‌ها فراموش می‌شود.
وی، ضمن قدردانی از همه کسانی که در کسوت علمی برای توسعه کشورمان تلاش می‌کنند، اظهار کرد: در طول افتتاحیه‌های هفته‌های گذشته بارها از امنیت پایدار با وجود همه نابسامانی‌هایی که در منطقه جغرافیایی ما قرار دارد، به عنوان یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، یاد کرده‌ایم. 
وی افزود: بخش سلامت کشور امتحان خود را در حوزه کرونا پس داد؛ در حالی که بسیاری از کشورها در مقابل کرونا زانو زده‌اند، بخش سلامت ما با تلاش کادر بهداشت و درمان و همراهی مردم و عنایت الهی مدیریت خوبی تا به امروز داشته است.
براساس این گزارش، پورمحمدی با اشاره به پیشرفت‌های ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: زمانی کشور ما اسمی در بین کشورهای مطرح در حوزه علمی نداشت و بسیاری از هم نسلان ما برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی می‌رفتند، در حالی که امروز تمام مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.
وی گفت: با وجود اینکه ما یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهیم، اما پنج درصد از تولیدات علمی جهان در دست ما بوده و رتبه ۱۶ ایران، رتبه بسیار خوبی است، البته باید بیشتر از این پیشرفت کنیم، چرا که تعلیم و تربیت، ایدئولوژی ما و پایه‌های نظام ما است، همانطور که پیامبرمان با این رسالت، مبعوث شدند.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی، انقلابی ارزشی و فرهنگی است، اظهار کرد: علم و دانش‌، جایگاه مهمی در این نظام دارند؛ اکنون جمعیت دانشجویی دانشگاهی مانند دانشگاه تبریز که در گذشته حدود ۳۰۰۰ دانشجو داشت، به ۲۰ هزار نفر می‌رسد و رتبه‌های بسیار خوبی را در حوزه تولید دانش در جهان داریم.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ رسالت علمی از سوی دانشگاه‌ها بر ضرورت تبدیل علم به فناوری و سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های کارآفرین تاکید کرد و افزود: رتبه ایران در تولید علم با رتبه آن در تولید فناوری بسیار فاصله دارد، الان وقت آن است که ماموریت‌ها را در زمان تغییر دهیم، علممان را بیشتر به کار بگیریم و دانشگاه را به دانشگاه کارآفرین تبدیل کنیم. دانشگاه باید در حوزه‌های مختلف فناوری، مسائل اجتماعی و اقتصادی و دردهای دیگر به داد جامعه برسد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه آشتی کردن دانشگاه‌ها و بخش صنعت با یکدیگر و مساله محور شدن پژوهش‌ها ضروری است، اگر ما نتوانیم کالاهای تولیدی را به لحاظ کیفیت رقابتی کنیم، امکان صادرات وجود نخواهد داشت و واحد تولیدی که در قبضه چهاردیواری خودش بوده و ارتباطی با سایر مراکز علمی نداشته باشد، راه به جایی نخواهد برد.
پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت بازتعریف امور خیریه، خاطرنشان کرد: زمانی خیران مدرسه سازی یا مسجد سازی می‌کردند و الان به ساختن بیمارستان روی آورده‌اند، باید گفت که ظرفیت استان در این مورد تکمیل بوده و خیران در احداث ساختمان دانشکده و خوابگاه که بسیار نیاز داریم، کمک کنند.
وی در خاتمه اقدامات انجام شده و توسعه فیزیکی دانشگاه شهید مدنی ‌آذربایجان را خوب ارزیابی کرد و گفت: این دانشگاه با توجه به فضای فیزیکی در نظر گرفته شده تا مدت‌ها مشکل توسعه فیزیکی نخواهد داشت، در خصوص حل مشکلات تثبیت مالکیت و رفع معارض نیز تدابیر لازم اندیشیده شود؛ امتداد راه آهن تا آذرشهر و گوگان هم در دستور کار قرار گیرد و با توجه به تکمیل راه آهن "تبریز-میانه"، قطار این قسمت نقش قطار حومه‌ای را ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار