فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گشایش یافت/

ستاری: محصول ایران‌ساخت درمان سرطان به بازار خواهد آمد و کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند

1399/11/20 - 20:44 - کد خبر: 37514
سورنا ستاری

نصر: مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گشایش یافت.

به گزارش نصر، مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با استقرار شتابدهنده‌ها، هسته‌های نوآور، آزمایشگاه‌های تخصصی و ارائه خدمات آموزشی زمینه را برای توسعه فناوری‌ها، تجاری‌سازی محصولات و خدمات این حوزه فراهم می‌کند. در این مرکز، ۵ شتابدهنده پزشکی بازساختی ترمیم آوا، یس ژن یار، بومیکس، پرسیس ژن پار و لیوژن فارمد مستقر هستند.

الگوی موفق دانشگاه‌ها در تامین نیازهای فناورانه
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح مجموعه شتاب‌دهنده‌ها، اتاق‌های تمیز و رونمایی از محصولات دانش‌بنیان مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با اشاره به پیشرفت کشورمان در این حوزه با خلاقیت جوانان دانش‌آموخته گفت: دستاورد فعالان مستقر در این مرکز، نمونه‌ای کم‌نظیر و به مثابه الگوی دیگر دانشگاه‌ها برای حمایت از ایده‌های نوآورانه دانشگاهیان و حرکت پرشتاب در این مسیر است.
ستاری با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول یا خدمت دانش‌بنیان، افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند با کمک به زایش محصول از ایده‌های دانشگاهیان، زیست بوم نوآوری را توسعه دهند و زمینه‌ساز پیشرفت شوند. خوشبختانه این زیست‌بوم در حوزه سلول‌های بنیادی به رشد و بلوغ قابل توجهی رسیده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های کسب و کار، زایشگاه خلق محصول دانش‌بنیان و ثروت‌زا هستند، ادامه داد: به کمک این مراکز که زایشگاه شرکت‌ها هستند، جوانانی که ایده نوآورانه دارند، پس از مدتی با ایجاد شرکت دانش‌بنیان خود به اشتغال و ارزش افزوده می‌رسند و ضمن آن‌که نیازی از جامعه را تامین می‌کنند، به دانشگاه سود می‌رسانند.

تحول در درمان سرطان به کمک محصول ایران‌ساخت
رییس ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با اشاره به تولید محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت در درمان سرطان، افزود: کار بزرگی در حوزه درمان سرطان انجام شده است و نخستین کار تی سل کشور مراحل تست حیوانی را با نتیجه های خوبی پشت سر می‌گذارد و در صورت موفقیت در فاز انسانی وارد بازار خواهد شد.
ستاری، از تولید این محصول دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور همگام با اندک کشورهای پیشرفته فعال در این حوزه گفت و ادامه داد: این محصول ایران‌ساخت درمان یک بیمار را که بیش از ۴۰۰هزار تا چند میلیون دلار هزینه دارد، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و با بی نیاز کردن کشور از واردات، حافظ سرمایه‌های کشور می‌شود و در حوزه درمان بیماران سرطان تحولی ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به نقش پررنگ شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تامین درآمد از ایده‌های نوآورانه، بیان کرد: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان از جمع بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فعال هستند. این که بسیاری از اولویت‌های فناورانه کشور در حوزه‌های گوناگون به دست شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌شود، نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت این کسب‌وکارها است.
ستاری، به رونمایی بیش از ۳۰ محصول دانش‌بنیان جدید و پیشرفته حوزه پزشکی در این مراسم اشاره کرد و افزود: برخی از محصولات رونمایی شده در دنیا هم جدید هستند یا حتی تجاری نشده‌اند. با تولید این محصولات فناورانه کارهای بزرگی انجام شد و ایجاد این زیست بوم در دانشگاه و اطراف آن برای ایجاد تحول‌های بزرگ ارزشمند و قابل قدردانی است.
رییس بنیاد ملی نخبگان، این شرکت‌ها را بستری برای جذب استعدادهای برتر و نخبگان ایرانی غیر مقیم دانست و گفت: این مراکز بستری برای جذب نخبه ها هستند. اکنون نیز تعدادی از نخبگان بازگشته به کشور، در شتابدهنده‌های این مرکز نوآوری، تجاری‌سازی ایده یا محصول نوآورانه خود را دنبال می کنند. به زودی با ورود این محصولات به بازار تحول‌های جدی را در حوزه پزشکی و سلامت شاهد خواهیم بود.
در ادامه این مراسم ضمن رونمایی از اتاق تمیز و مجموعه شتابدهنده‌های مرکز جامع سلول‌های بنیادی، از محصولات دانش‌بنیان مستقر رونمایی شد.
محلول‌های مورد استفاده در درمان ناباروری، سنتز مواد سنجش سمیت سلولی، کیت‌های استخراج دی‌ان‌ای و آران‌ای بر پایه نانوذرات مغناطیسی و نخستین ربات اسیدهای نوکلئیک از جمله محصولات دانش‌بنیانی بودند که در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رونمایی شدند.

سربلندی حوزه پزشکی در آزمون محدودیت‌ها
همچنین در بخش دیگری از این مراسم، عباسعلی کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت فعالان فناور و دانشگاهی در تولید محصولات دانش‌بنیان پیشرفته، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در تولید محصولات دانش‌بنیان و فناور گام برمی‌دارد و مرکز جامع سلول‌های بنیادی تلاش می‌کند به حل مهمترین نیازها و اولویت‌های فناورانه کشور بپردازد.
وی همچنین بیان کرد: کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انگیزه بالای شخص معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حمایت از ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان بسیار اثربخش و کارآمد بوده است.

فرآورده درمانی ایران‌ساخت علیه بیماری سرطان
یکی از فناوری‌های ایران‌ساخت رونمایی شده در مرکز جامع سلول های بنیادی، فناوری کار تی سل تراپی که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بومی سازی شده است، وارد فاز مطالعات حیوانی شد.  این محصول ایران‌ساخت در اتاق تمیز مرکز جامع سلول‌های بنیادی به تولید می‌رسد.
شرکت دانش بنیان تولیدکننده این محصول از سال ۹۸ در مرکز جامع سلول‌های بنیادی، مستقر شده و کارآزمایی بالینی را در این مرکز با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است.
کار تی سل تراپی روشی است که درمان در آن بر پایه سلول‌های بدن بیمار و تولید پادتن انجام می‌شود. سلول‌های مهندسی و دست‌وزی شده، در بدن بیماران قرار داده شده و در مقابله با سلول‌های سرطانی با دقت بالایی عمل می کند.
حدود ۸.۳ میلیارد دلار گردش مالی این حوزه است و ۹۰ شرکت و ۱۶۰ مرکز در آمریکا ارائه دهنده فناوری کارتی سل تراپی هستند و موفقیت ایران در دستیابی به این محصول ایران‌ساخت، کشورمان را در جمع معدود دارندگان فناوری کار تی سل تراپی قرار می‌دهد. نتایج فاز حیوانی کارآمد بوده و نتایج مثبتی را در درمان موش‌های سرطانی نشان داده است.
بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، این محصول دانش‌بنیان ایران ساخت با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی انجام شده است و در صورت تولید، زمینه کاهش هزینه‌های بیمار و جلوگیری خروج ارز خواهد شد.
بر اساس این گزارش، کار تی سل تراپی یکی از انواع روش‌های سلول درمانی است که امید بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفوم را که به انواع درمان‌هایی همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی و پیوند مغز استخوان پاسخ نداده‌اند، افزایش داده است. این روش برای نخستین بار سال 2017 از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز دریافت کرد و به فاصله چند ماه دو نوع کارتی سل تراپی تایید این سازمان را کسب کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار