مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در گفتگو با «نصر» خبر داد:

عوارض آزادراه تبریز-ارومیه بزودی کاهش می یابد/ کاهش 50 درصدی جابجایی مسافر در آذربایجان شرقی

1399/11/20 - 10:26 - کد خبر: 37460
اروجعلی علیزاده

نصر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: آزادراه تبریز-ارومیه دو سرمایه گذار دارد، یک سرمایه گذار مربوط به پل میانگذر بر روی دریاچه ارومیه که یک و نیم کیلومتر طول دارد و سرمایه گذار دوم مربوط به قطعات یک و دو و چهار این آزادراه است؛ از آن جایی که حدود دو سال است که برای این آزادراه عوارض کسب می شود، عوارض مربوط به پل میانگذر در حال اتمام است و در آینده ای بسیار نزدیک تنها عوارض مربوط به قطعات یک و دو و چهار اخذ خواهد شد.

به گزارش نصر، "اروجعلی علیزاده" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران نخستین رسانه دیجیتال شمالغرب کشور به آمایش طرح "پایانه ترکیبی" در کشور اشاره کرد و گفت: سه مورد از این پایانه های ترکیبی متعلق به آذربایجان شرقی هستند و یکی از مناطقی که در استان، طرح مذکور تعریف شده، منطقه آزاد ارس در جلفا است که مجری آن نیز همان منطقه آزاد ارس است.
وی به پایانه ترکیبی دیگری که در استان تصویب شده است اشاره کرد و اذعان داشت: "سهلان" منطقه دیگری از استان است که در آن طرح پایانه ترکیبی اجرا می شود، اما خوشبختانه این طرح در منطقه سهلان بالای 70 درصد پیشرفت کرده است و برای بهره برداری کامل، تنها به هماهنگی های بین سازمانی نیاز است و سومین موقعیت برای ایجاد پایانه های ترکیبی در استان، شهرستان مراغه است که با ماهیت جابجایی محصولات کشاورزی فعالیت خواهد کرد که مقدمات کار در این خصوص انجام شده است.
علیزاده همچنین از ایجاد پایانه مرزی در منطقه خداآفرین در آینده ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: طی جلساتی که در استانداری تشکیل شد است، سه نقطه برای این منظور در نظر گرفته شد که قرار است یک مورد آن به تصویب نهایی برسد.
وی راه آهن تبریز-جلفا را تنها راه آهن برقی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت هایی که در جلفا، از نظر سیستم تجارتی در قالب منطقه آزاد ارس، وجود دارد؛ امیدواریم با توجه به چشم انداز موجود، روز به روز شاهد رشد و پیشرفت آن باشیم و در دوران جنگ تحمیلی هم، تنها پایانه ای که توانست به عنوان پایانه مرزی جایگزین نیازهای کشور را تامین نماید، پایانه مرزی جلفا بود.
 
 
افزایش 17 درصدی جابجایی کالا
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در ادامه به ظرفیت جاده های استان برای جابجایی کالاها اشاره کرد و اذعان داشت: خوشبختانه آذربایجان شرقی، در موقعیتی قرار دارد که ضمن این که نزدیک ترین محل ترانزیت بار و کالا و مسافر به کشورهای همسایه و سایر کشورها است، باریک ترین و نزدیک ترین مسیر برای بلوک شرق نیز محسوب می شود.
علیزاده از افزایش 17 درصدی جابجایی کالا در دو پایانه مرزی جلفا و نودوز نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و تصریح کرد: حتی پایانه مرزی بازرگان هم در ایام کرونایی متوقف شدند و تنها پایانه هایی که در طول ایام کرونایی و با وجود تحریم ها، توانستند خدمات ارزنده ای ارایه دهند، پایانه های مرزی جلفا و نودوز هستند؛ که در 10 ماه نخست امسال نزدیک 19 میلیون تن کالا از طریق این دو مرز جابجا شده اند.
 
کاهش 50 درصدی مسافر
وی اما در مقابل از کاهش چشم گیر تردد مسافران از مرزهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تردد مسافران خارجی به جز موارد ضروری که آن هم با ارائه کارت سلامت صورت می گیرد، نزدیک به صفر است و متاسفانه تردد مسافران از مرزهای نودوز و جلفا، از 14 اسفند ماه سال 1398 تا اول بهمن ماه امسال، ممنوع بوده است؛ اما اخیرا کشور ارمنستان ورود اتباع ایرانی را به داخل خاک خود آزاد کرده است.
علیزاده به تاثیر ویروس کرونا بر سفرهای داخل استانی نیز اشاره کرد و افزود: در سفرهای داخل استانی نیز در 14 ترمینال مسافربری در داخل استان، که ترمینال تبریز بزرگترین پایانه شمال غرب کشور محسوب می شود، 42 الی 50 درصد کاهش مسافر را داشته ایم؛ کمبود مسافر از یک طرف و رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف دیگر، که اتوبوس ها مجبور بودند با نصف ظرفیت خدمات ارایه دهند، صدمات بسیار زیادی را بر این حوزه گذاشت.
 

کاهش چشم گیر تصادفات جاده ای
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از کاهش چشم گیر آمار تصادفات در جاده های استان در طی سال های گذشته خبر داد و اذعان داشت: در سال 1397 آذربایجان شرقی رتبه 27 را از نظر فراوانی تصادفات جاده ای داشت، اما با تمهیدات صورت گرفته، شاهد کاهش چشم گیر تصادفات جاده ای در استان بودیم طوری که این رتبه در سال 1398 به رتبه ششم تنزل پیدا کرد و در بین استان های بزرگ نیز به رتبه دوم رسیدیم.
 وی به پارامترهای موثر در ایجاد تصادفات اشاره کرد و اذعان داشت: طبق بررسی های صورت گرفته، در ایجاد تصادفات چهار عامل، انسان، جاده، وسیله نقلیه و عوامل محیطی که شامل اقلیم و توپوگرافی و شرایط آب و هوایی منطقه است، نقش اساسی دارند که از بین این موارد، بالای 70 درصد مربوط به عامل انسانی و فرهنگی است و 15 درصد آن عامل جاده ای، 10 درصد عامل وسایل نقلیه و 5 درصد هم عامل محیطی هستند؛ اما با این وجود باید در طراحی جاده ها نهایت دقت به کارگرفته شود.
علیزاده به عوامل کاهش تصادفات جاده ای در استان اشاره کرد و اظهار داشت: میزان تصادفات جاده ای در 10 ماه نخست امسال نیز، 4/16 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که مردم نقش بیشتری را در این مورد داشته اند؛ اما در کنار آن اجرای طرح "راهداری محوری"، که در این طرح کل محورهای مواصلات استانی اصلاح شدند و همچنین ایمن سازی 25 نقطه حادثه خیز استان، از جمله عوامل موثر در کاهش تصادفات جاده ای استان بودند.
 وی با بیان این که در سال گذشته حدود 300 میلیون تردد در طول محورهای مواصلاتی استان اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در کل محورهای مواصلاتی استان، 57 سیستم ثبت تخلفات عبور و مرور وجود داشت که با توجه به این که از سال 1398، 31 دوربین دیگر در جاده های استان نصب و فعال شدند، تعداد کل این دوربین ها به 88 عدد رسید و تا پایان امسال نیز با اضافه شدن 11 دوربین دیگر، کل دوربین های فعال در جاده های استان به 99 مورد خواهد رسید.
 

ترافیک سنگین محورهای صوفیان-تبریز و تبریز-آذرشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی کل راه های شریانی استان را یک هزار و 600 کیلومتر عنوان کرد و اذعان داشت: کریدور های استان شامل، کردیدور "از بازرگان تا خروجی از سمت میانه"، کریدور "از صوفیان به سمت سلماس" که حدود 110 کیلومتر است، کریدور "تبریز-آذرشهر تا 5 کیلومتر مانده به میاندوآب" و کریدور "تبریز-اهر-مشکین شهر-کلیبر" که جمع همه آن ها یک هزار و 600 کیلومتر است؛ کل راه های شریانی استان را تشکیل می دهند.
وی با بیان این که کریدور صوفیان-تبریز به خصوص در ایام تعطیل با مشکل عمده ترافیکی مواجه است، خاطرنشان کرد: اما خوشبختانه با توجه به این که قطعه اول طرح "آزادراه تبریز-بازرگان"، که شامل منطقه تبریز تا مرند می شود، در سال 1397 شروع شده است و اکنون 65 کیلومتر آن تا شهرستان مرند در دست اجرا است و تنها آسفالت ریزی مسیر مانده است؛ در صورت بهره برداری از آن معضل ترافیکی منطقه حل خواهد شد و برای باقی مانده پروژه که تا انتهای مسیر بازرزگان می شود، نیز به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.
علیزاده همچنین به معضل ترافیکی مسیر تبریز-آذرشهر اشاره کرد و اذعان داشت: طبق آمار در طول یک شبانه روز بر روی پل دیزل آباد، اول اتوبان شهیدکسایی، حدود 130 هزار ترافیک وجود دارد؛ که بالای 60 درصد آن، یعنی حدود 70 هزار ترافیک، از سمت شهرستان آذرشهر است، که عدد بزرگ و قابل توجهی محسوب می شود.
وی افزود: با توجه به این که لاین جنوبی اتوبان شهیدکسائی سه خطه است و لاین شمال آن دوخطه، همواره شاهد ترافیک و سایر مشکلات در اتوبان مذکور هستیم؛ بنابراین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در سال 1400 لاین شمالی این اتوبان نیز سه خطه خواهد شد و همچنین به منظور کاهش مشکلات اتوبان شهیدکسائی، رینگ جایگزین آن، که حدود 32 کیلومتر است، در دست اجرا است.
 

کاهش عوارض آزادراه تبریز-ارومیه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان این که در استان نزدیک 500 کیلومتر آزادراه در دست اجرا وجود دارد، تصریح کرد: اجرای آزادراه تبریز-ارومیه که از شهر ارومیه شروع می شود، تا سه راهی "خاسبان"، که شامل قطعات چهار و یک و دو می شود، تمام شده است و تنها قطعه از این آزادراه که هنوز به طور کامل اجرا نشده است، قطعه پنج این آزادراه است.
وی اما به عوارض این آزادراه اشاره کرد و اذعان داشت: اجرای تمام آزادراه ها در کشور بر عهده بخش خصوصی است و طبق قراردادی که بین سرمایه گذار و وزارت راه و شهرسازی منعقد می شود، تنها راهی که سرمایه گذار می تواند به سود سرمایه خود برسد، اخذ عوارض از آزادراه ها می باشد؛ که سرمایه گذار موظف است در چهارچوب نرخ تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی، عوارض خود را دریافت و پس از دستیبابی کامل به سود خود، آزادراه را تحویل دولت دهد.
علیزاده افزود: آزادراه تبریز-ارومیه دو سرمایه گذار دارد، یک سرمایه گذار مربوط به پل میانگذر بر روی دریاچه ارومیه که یک و نیم کیلومتر طول دارد و سرمایه گذار دوم مربوط به قطعات یک و دو و چهار این آزادراه است؛ از آن جایی که حدود دو سال است که برای این آزادراه عوارض کسب می شود، عوارض مربوط به پل میانگذر در حال اتمام است و در آینده ای بسیار نزدیک تنها عوارض مربوط به قطعات یک و دو و چهار اخذ خواهد شد.
 انتهای پیام/
 

پژوهشیار