سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

برای واکسیناسیون کرونا از کسی تعهد نمی‌گیریم/ واکسن کرونا اجباری نیست

1399/11/19 - 20:51 - کد خبر: 37440
علیرضا رئیسی

نصر: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای انجام واکسیناسیون کووید ۱۹ هیچ اجباری وجود ندارد و ما از کسی تعهدی نمی‌گیریم و هرکسی که بخواهد می‌تواند داوطلبانه واکسینه شود و اجباری در کار نیست.

به گزارش نصر، علی رضا رییسی روز یکشنبه درباره برخی موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اجباری بودن واکسیناسیون یا اخذ تعهد برای تزریق واکسن کرونا افزود: واکسیناسیون کووید ۱۹ کاملا رایگان بوده و از طریق شبکه بهداشت و درمان انجام خواهد شد. گروه هدف برای انجام واکسیناسیون در شبکه بهداشت مشخص بوده و بر اساس سند ملی واکسیناسیون عمل خواهد شد.
وی بیان کرد: تا پایان سال ۹۹، گروه آسیب پذیر فاز یک که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند برای کرونا واکسینه می‌شوند.

واردات واکسن کرونا
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره واردات واکسن کووید ۱۹ گفت: پنجشنبه هفته گذشته اولین محموله واکسن کرونا از روسیه وارد کشورمان شد و برنامه ریزی شده که بر اساس اولویت ها، واکسیناسیون انجام شود.
وی افزود: اولویت بندی واکسیناسیون طبق سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و در فاز اول، کادر بهداشت و درمان و گروهی از سالمندان، معلولان و جانبازان که در مراکز نگهداری می‌شوند واکسینه خواهند شد.
اولین گروهی که واکسینه می‌شوند
رییسی اظهار کرد: اولین گروهی که واکسینه می‌شوند، پرسنل بخش کرونا و پرسنل آی سی یوهایی هستند که مستقیم با افراد مبتلا به کووید ۱۹ سروکار دارند و بعد از آن به سراغ مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و جانبازان می‌رویم.

واکسن از منبع دیگری نیز به دستمان خواهد رسید
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: خبر خوش دیگر اینکه واکسن از منبع دیگری نیز به دستمان خواهد رسید و تا پایان  سال ۹۹، گروه آسیب پذیر فاز یک که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، واکسینه می شوند.

میزان واردات واکسن کرونا
وی درباره میزان واردات واکسن کووید ۱۹ گفت: تاکنون ۲۰ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ وارد شده و هفته آینده نیز ۱۰۰ هزار دوز دیگر وارد خواهد شد و به همین ترتیب محموله‌های بعدی نیز وارد خواهند شد.
به گزارش ایرنا، اولین محموله واکسن کرونای روسی با عنوان «اسپوتنیک وی» روز پنجشنبه ۱۶ بهمن وارد کشور شد و قرار است محموله‌های بعدی در هفته‌های آینده وارد کشور شود. همچنین بر اساس اعلام وزیر بهداشت، ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا آسترازنکا از سبد کوواکس نیز در ماه فوریه وارد می‌شود.
بر اساس اعلام سعید نمکی وزیر بهداشت، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ماه و با اولویت کادر درمانی شاغل در آی سی یوهای کووید ۱۹ آغاز خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار