مدیرعامل مخابرات منطقه آذربایجان شرقی مطرح کرد:

افتتاح ۶۶۱ پروژه طی یک سال/ رشد تعداد مشترکان در سرویس های باند پهن

1399/11/19 - 16:39 - کد خبر: 37427
نشست خبری

نصر: مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی گفت: در دهه فجر سال جاری 238 پروژه شرکت مخابرات استان با اعتبار 48 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

به گزارش نصر، یوسف شکوری امروز یکشنبه 19 بهمن ماه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ارتباطات در سطح کلان به عنوان زیرساخت توسعه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معرفی شده است، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی نیز بخش جدیدی به عنوان اقتصاد دیجیتال مطرح شده که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و شبکه‌های مخابراتی نقش مهمی در توسعه این بخش از اقتصاد دارد.
وی با بیان اینکه ارتباطات و شبکه‌های فیبر نوری در حوزه تجارت و آموزش الکترونیک و همچنین ایجاد شهرهای الکترونیک و هوشمند نیز نقش محوری دارند، اضافه کرد: نقش شبکه‌های ارتباطی با شیوع کرونا، ملموس‌تر شد و این فناوری به سهولت انجام کارها کمک کرد؛ حتی برخی از فعالیت‌های که به نظر می‌رسید در ایام کرونایی تعطیل شود، در بستر شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی دوام یافت که آموزش مجازی از جمله آن است.


 
وی با بیان اینکه نقش ارتباطات در این روزها بیش از گذشته در امورات جاری مردم مشهود بوده و لازم است این زیرساخت‌ها توسعه یابد، اضافه کرد: شرکت مخابرات استان در راستای سیاست‌های کلی شرکت مخابرات ایران، توسعه شبکه‌های مخابراتی و به ویژه ارتباطات مبتنی بر دیتا و آی پی را در سطح استان به طور مرتب پیگیری می‌کند.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی تاکید کرد: برای اینکه دسترسی به این زیرساخت‌ها به طور عام ایجاد شود، باید شبکه‌ها به طور مستمر توسعه یابد.

افتتاح 661 پروژه طی یک سال
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات منطقه آذربایجان شرقی از دهه فجر سال 98 تا دهه فجر سال‌جاری، 661 پروژه با اعتبار و سرمایه‌گذاری 159 میلیارد تومان در سطح استان اجرا کرده است، افزود: عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه توسعه شبکه کابل مسی، توسعه شبکه فیبرنوری و تجهیزات کافوهای نوری برای توسعه تلفن ثابت و اینترنت و... بوده است.
وی با بیان اینکه در قالب این پروژه‌ها، بیش از 573 تکنولوژی از نوع 2G، 3G و 4Gو بیش از 140 تجهیزات کافو نوری در سطح استان نصب شده که برای توسعه شبکه تلفن ثابت و اینترنت پیاده سازی شده و از کیفیت مطلوب نیز برخوردار هستند، گفت: به علت افزایش نیاز مردم به اینترنت در دروان کرونا، بیش از 161 پروژه توسعه تجهزات دیتا و اینترنت در سطح استان اجرایی شده است.


 
شکوری به اشاره به توسعه فناوری جدید FTTH یا همان فیبرنوری به منازل در استان، اضافه کرد: طی سال گذشته در تبریز و چند شهر دیگر استان این فناوری پیاده سازی شده و طی یکسال گذشته، 3300 مشترک جدید به این شبکه اضافه شده و میزان شبکه فیبر نوری استان 144 کیلومتر نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ به طوری‌که اکنون 11600 کیلومتر شبکه فیبر نوری در استان داریم.
وی با تاکید بر اینکه مجموع پروژه‌های افتتاح شده طی یک سال گذشته، منجر به توسعه مشترکان تلفن ثابت شده و 41 هزار مشترک جدید به شبکه تلفن ثابت استان اضافه شده است، افزود: بر این اساس، به مجموع مشترکان سرویس‌های اینترنت(سرویس‌های باند پهن) که از طریق تکنولوژی ADSL و VDSL ارائه می‌شود، 88 هزار و 300 مشترک جدید فعال اضافه شده است.

رشد تعداد مشترکان در سرویس‌های باند پهن
وی اضافه کرد: رشد تعداد مشترکان در سرویس‌های باند پهن نسبت به سایر سرویس‌ها بیشتر است، چراکه مردم بخشی از نیازمندی‌های خود را از طریق اینترنت و شبکه‌های دیتا برطرف می‌کنند.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی در روستاهای استان نیز گفت: طی یک سال گذشته، در بیش از 47 روستا تجهیزات اینترنت پرسرعت نصب شده است.
وی با بیان اینکه در سطح استان، یک میلیون و 983 هزار شماره تلفن ثابت نصب شده داریم که یک میلیون و 560 هزار مورد آن فعال است، اظهار کرد: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان برابر با 38.14 درصد بوده و بیش از دو هزار و 384 روستای استان نیز تحت پوشش شبکه تلفن ثابت هستند.
وی با اشاره به اینکه 803 روستای استان از اینترنت بر روی خط تلفن ثابت بهره‌مند هستند، گفت: بیش یک هزار و 830 روستای استان نیز تحت پوشش شبکه همراه اول هستند که آمار قابل توجهی است؛ همچنین بیش از 400 روستا تحت پوشش شبکه نسل سوم تلفن همراه بوده و آذربایجان شرقی در بخش ارتباطات روستایی از سرویس‌های مناسبی برخوردار است.
وی با بیان اینکه در سطح استان بیش از چهار میلیون سیم کارت در اختیار مردم بوده، اما بیش از سه میلیون مشترک فعال تلفن همراه درسطح استان داریم، اضافه کرد: طی یک سال تاخیر با توجه به شیوع کرونا و افزایش استفاده مردم از شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی، در تمام نقاط استان ظرفیت انتقال دیتا و اینترنت را افزایش دادیم.
شکوری با اشاره به میزان استفاده مردم از شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی، گفت: سال گذشته نهایت پهنای باندی که در استان مصرف می‌شد زیر 50 گیگابیت بود که امروز این میزان از مرز 84 گیگابیت رد شده و مصرف روزانه بیش از 550 ترابایت شده است؛ آموزش‌های مجازی، تجارت الکترونیک و... یکی از علل این افزایش مصرف بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به افزایش مصرف، ظرفیت شبکه‌های ارتباطی را در تمام نقاط استان افزایش دادیم، گفت: بر این اساس، از سال گذشته تاکنون، بیش از 88 هزار مشترک فعال ADSL به مجموع مشترکان اضافه شده و اکنون بیش از 335 هزار مشترک فعال اینترنت پرسرعت( ADSL) داریم.

دو هزار و 384 روستای استان تحت پوشش تلفن ثابت
وی با اشاره به وضعیت ارتباطی و مخابراتی روستاهای استان و با بیان اینکه 2700 روستا و آبادی در سطح استان داریم که 2014 مورد آن بالای 20 خانوار است، افزود: در 2384 روستای استان تلفن ثابت داریم که بیش از تعداد روستاهای 20 خانوار استان است.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزادراه‌های استان نیز تحت پوشش شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی بودند که شبکه نسل سوم تلفن همراه را نیز در این مسیرها راه اندازی کردیم، خاطرنشان کرد: اتوبان تبریز-زنجان، تبریز-ارومیه و تبریز-مرند نیز به شبکه نسل سوم تلفن همراه اضافه شده و تحت پوشش قرار گرفته است.
وی، توسعه شبکه تلفن ثابت، توسعه شبکه فیبرنوری به منازل، توسعه شبکه دیتا و اینترنت و توسعه شبکه تلفن همراه نسل سه و چهار را جزو برنامه‌های آتی و پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در سطح استان عنوان کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار