استاندار آذربایجان‌شرقی؛

فناوری‌های نوین نیاز بخش کشاورزی است

1399/11/19 - 13:42 - کد خبر: 37411
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث اصلاح ژنتیک و به‌نژادی اقدامات خوبی در استان انجام شده است، گفت: باید دانش نو، فناوری‌های نوین و آموزش‌های امروزی بیش از پیش به‌ بخش کشاورزی وارد شود.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از تولید کنندگان نمونه بخش کشاورزی استان افزود: دهه فجر فرصت مناسبی است که موفقیت ها و دستاوردهای انقلاب را به مردم بازگو کنیم.
وی ادامه داد: شاید آنطور که بایسته و شایسته است اقدامات به خوبی بیان نشده و گاه دچار خودسانسوری شده ایم و تعدادی نیز خواسته و ناخواسته نقاط ضعف را پررنگ می کنند؛ هرچند نقد نیاز است ولی نباید به سیاه نمایی تبدیل شود.
پورمحمدی اظهار کرد: باید به مردم گفت که ۴۰ سال قبل ایران یک کشور تک محصولی و مصرفی مطلق بود ولی امروز به قدری تولیدات داریم که به بازارهای جهانی و صادرات دست یافته ایم.
وی گفت: امام خمینی (ره) خود اتکایی و اعتماد به نفس را به ملت ایران هدیه داد و اکنون شاهد این هستیم که اتفاقات مهم در بخش های مختلف در کشور رخ می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: از مجموع ۳۴۷ پرونده ارسالی به دبیرخانه، ۹۰ نفر تولید کننده نمونه استانی و  ۹ نفر نیز نمونه ملی انتخاب شدند.
اکبر فتحی ادامه داد: در سال های گذشته نمونه های ملی انتخاب شده از آذربایجان شرقی بیش از سه نفر نبودند که امسال این تعداد به ۹ نفر افزایش یافته و امیدواریم در سال های آتی تعداد بیشتری از تولیدکنندگان استانی به عنوان نمونه های ملی در بخش کشاورزی انتخاب شوند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان نمونه استان از دانش جدید، بذر جدید، اصلاح ارقام و علوم جدید بهره مند شده اند، افزود: تولید کنندگان برتر توانسته اند میزان تولیدات خود را از طریق افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش دهند.
فتحی با بیان اینکه در منابع آبی و خاکی محدودیت داریم، گفت: ۵۶ درصد تولیدات در حوزه دریاچه ارومیه انجام می شود که ضروری است با تلفیق دانش جدید و دانش بومی تولید کنندگان بخش کشاورزی بهره وری را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیرو امید، ادامه داد: در سه سال گذشته ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جلفا، ورزقان و خداآفرین به شبکه های مدرن آبیاری و تحت فشار مجهز شده اند در حالی که از ابتدای دوره فلاحت تا سال ۱۳۹۲ کل اراضی که مجهز به شبکه های آبیاری شده بودند در حدود ۴۰ هزار هکتار بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: در دولت تدبیرو امید خط اعتباری ویژه برای مکانیزاسیون کشاورزی طراحی شده و سالیانه حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید تراکتور، کمباین و اداوات دنباله بندی ارایه شده است.
وی ادامه داد: تا چهار سال گذشته نیاز داشتیم که گوشت مرغ و تخم مرغ را از استان های دیگر تامین کنیم ولی اکنون چهار سال است که خودکفا شده ایم و ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین در دهه فجر امسال ۹۲ پروژه با اعتبار ۲۱۲ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم محمدتقی ممی پور به عنوان تولید کننده نمونه حبوبات دیم - نخود، رضا محمدیان تولید کننده سیب درختی، محمود ابراهیمی کشاورز نمونه محصول گلخانه سبزی و صیفی، فاطمه ابوالعلایی زن نمونه مشاغل خانگی، عزیز قدرت پور بهره بردار نمونه نگهداری و بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی، رضا رضایی شرکت نمونه تولید و فرآوری بذر نمونه، نادر فشنگچی کارخانه نمونه خوراک دام، محمد مهرزاد پرورش دهنده نمونه ماهیان سردآبی و محمود باقرزاده بهره برداری نمونه نگهداری و بهره برداری از سازه ها و تاسیسات آبیاری به عنوان تولید کنندگان نمونه کشوری تجلیل شدند.
انتهای پیام/

پژوهشیار