رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

کنار رفتن قیمت‌گذاری دستوری با تعامل وزارت صنعت

1399/11/18 - 14:50 - کد خبر: 37350
بورس

نصر: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مدیران صنعت فولاد کشور وکیل میلیون‌ها سهامدار عدالت محسوب می شوند و باید از حقوق آنها دفاع کنند که تاکنون این اراده و رویکرد برقرار شده است.

به گزارش نصر، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست با مدیران فولادی کشور تاکید کرد: حدود ٩٠ درصد جمعیت کشور به شکل مستقیم و غیرمستقیم با سهام عدالت ارتباط دارند و باید از منافع آنها دفاع کرد.
وی افزود: انتظار می رود تولیدکنندگان فولاد کشور در راه توسعه بازار سرمایه و ایجاد رقابت در این بازار  کمک کنند، زیرا شفافیت و رقابت به توسعه این بخش کمک می‌کند؛ از سوی دیگر شما وکالت میلیون‌ها سهامدار را برعهده دارید تا در حق آنها اجحاف نشود و این مسوولیت سنگینی است.
دهقان دهنوی اضافه کرد: امروز به عنوان متولیان بازار سرمایه از شما تولیدکنندگان درخواست داریم تا افق های پیش‌روی تولید و توسعه شرکت خود را برای سهامداران شفاف‌سازی کنید تا ارزندگی شرکت‌های فولادی برای سهامداران نمایان شود.
به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بررسی‌ها بیانگر آن است که شکوفایی در صنعت فولاد حتمی بوده زیرا ذخایر کشور و ساختارها در این حوزه فراهم است.

تحقق عرضه کل زنجیره در بورس کالا 
وی افزود: بورس کالای ایران در ماهیت خود یک پلتفرم معاملات است و این بستر معاملات، تعیین‌کننده قیمت نیست، بلکه مکانی را فراهم کرده که قیمت ها براساس عرضه و تفاضا کشف شود؛ بنابراین هر گونه اعمال دستوری قیمت در بورس کالای ایران به معنی انحراف قیمت و ضربه زدن به اقتصاد کشور است.
دهقان دهنوی تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس کالا، شفافیت را کاهش می دهد و عدالت را نقض می کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت گذاری دستوری را نمی دهد که تعامل مطلوبی با وزیر صنعت و این وزارتخانه ایجاد شده است.
وی افزود: چشم انداز بازار فولاد در کشور بسیار درخشان است، بنابراین به همت تلاش های زیادی که در دست اجراست، همه اقدام ها انجام خواهد شد تا تمام زنجیره فولاد کشور در بورس کالای ایران عرضه شود.
به گزارش ایرنا، بررسی آمار عملکرد در بخش فولاد در دوره ۹ ماهه امسال گویای صادرات ۵.۶ میلیون تن به ارزش بیش از دو میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار است که ۴۷ درصد ارزش آن متعلق به شمش ( بیلت و بلوم) است.
همچنین برپایه جداول آماری گمرک ایران، آذرماه ۸۳۹ هزار تن فولاد به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار صادر شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار