رئیس مرکز ملی فرش ایران؛

۴۶۰ هزار نفر از قالیبافان روستایی و عشایری کشور بیمه می‌شوند

1399/11/17 - 11:23 - کد خبر: 37281
قالیبافی

نصر: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که با صندوق بیمه عشایر و روستایی امضا شده است، ۴۶۰ هزار نفر از قالیبافان روستایی و عشایری کشور بیمه می‌شوند.

به گزارش نصر، فرحناز رافع روز پنجشنبه در نشستی با مدیران سازمان صمت آذربایجان شرقی افزود: این قالیبافان با اساس تقاهم نامه منعقده شده با صندوق بیمه روستایی و عشایری کشور از بیمه پنج ساله برخوردار می شوند که یک سال نخست این بیمه برای قالیبافان رایگان خواهد بود و سهم بیمه گذار را در این بازه زمانی دولت پرداخت خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه سهم قالیبافان استان آذربایجان شرقی از بیمه عشایری و روستایی ۴۰ هزار نفر است، گفت: تا کنون ۲۱ هزار نفر از قالیبافان استان جهت استفاده از این بیمه معرفی شده اند .
رئیس مرکز ملی فرش ایران این اقدام را فرصت مغتنمی برای قالیبافان و کارفرمایان دانست و ادامه داد: در سالهای بعدی به صورت پلکانی سهم پرداختی دولت طی ۵ سال کمتر خواهد شد و ما امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده تعداد بیمه شده های تأمین اجتماعی را هم افزایش دهیم.
وی همچنین از پیش بینی های انجام شده در خصوص بیمه درمان و تکمیلی قالی بافان و انعقاد تفاهم نامه با بیمه ایران خبر داد و اعلام کرد : تسهیلات معیشتی به قالیبافان سراسر کشور و همچنین فعالین صنایع جانبی نظیر روفوگران ، رنگرزان و طراحان تعلق خواهد گرفت.
وی اعلام کرد: به قالیبافانی که تسهیلات معیشتی دریافت نکرده و در شرایط کرونایی قرار دارند با هماهنگی انجام شده با بانک طرف قرارداد و بیمه ایران تسهیلات معیشتی اختصاص داده خواهد شد.
رافع بر ضرورت توجه به آموزش تأکید کرد و گفت : برگزاری برنامه های آموزشی مجازی در استان نیز پیگیری خواهد شد.
وی بحث صادرات محوری محصولات در حوزه هنر-صنعت فرش و تسهیلات صادراتی را بسیار مهم برشمرد و افزود : در صورت تصویب در شورای صادرات استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی موضوع پایانه صادراتی استان آذربایجان شرقی به منظور توسعه تجارت با کشورهای همجوار اجرایی خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران بر پیگیری رفع موانع تولید و تأمین مواد اولیه تأکید کرد و اظهار داشت: مهمترین چالش هنر- صنعت فرش در این بخش تحریم‌های ظالمانه و واردات مواد اولیه مثل ابریشم ، نخ ابریشم و مواد رنگرزی است و استان آذربایجان‌شرقی با وجود فعالیت کارخانجات توانمند در زمینه تولید رنگ نخ ، امکان تولید و تأمین رنگ مورد نیاز کل کشور را دارد.
وی از احصای مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان صنایع رنگ فرش خبر داد و افزود : در جریان بازدید مشکلات فعالان حوزه رنگ بررسی شد و در صدد رفع موانع در این بخش هستیم .
رافع بهره برداری از کارخانه تولید نخ در استان طی همین سفر و همزمان با دهه فجر ۹۹ را گامی مهم در جهت تولید و تأمین مواد اولیه فرش دستباف عنوان کرد و افزود: از طریق تسهیلات اعطایی و بسترسازی های انجام شده و مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت، امیدواریم بتوانیم تعداد کارخانه های حوزه ریسندگی نخ برای فرش را افزایش دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی هم گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از مهدهای اصلی تولید، عرضه و صادرات فرش دستباف است و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر قالیباف در این عرصه فعال می باشند .
حبیب امین زاده کوچ قالیبافان و کاهش تعداد قالیبافان را یکی از مهمترین دغدغه های اصلی فعالین هنر - صنعت فرش استان دانست و افزود: با تداوم این روند فرشی برای عرضه نخواهیم داشت و بیمه قالیبافان به طور جد به همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، مرکز ملی فرش ، اتحادیه‌های مربوطه و مسئولین دستگاههای مرتبط نیاز دارد .
وی با بیان اینکه مصوبه دولت در سال ۸۳ باید اجرایی شود، گفت : با همکاری و هم افزایی زمینه جاری سازی بیمه قالیبافان را فراهم کنیم.
وی با تبیین و تشریح شرایط فعلی هنر - صنعت فرش استان ، اظهار داشت : در زمینه صادرات انواع کالاها علیرغم بیماری کرونا و مسدودیت مرزها شاهد رشد خوبی در ده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم .
رئیس سازمان صمت استان آذربایجان شرقی ادامه داد: به رغم اینکه فرش دستباف یکی از صنابع اصلی و تاریخی استان می باشد ، اما سهم فرش در کالاهای صادراتی استان محقق نشده است و با توجه به برنامه های کلان کشور در حوزه صادرات بویژه ۱۴ کشور همسایه و هند و چین به عنوان کشورهای هدف صادراتی عملکرد خوبی داشته ایم و در زمینه این راهبرد کلان کشوری موفق بوده ایم .
وی موقعیت مرزی استان را فرصتی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه دانست و اعلام کرد : طی ۱۰ ماه گذشته از آذربایجان شرقی به کشورهای عراق ، ترکیه ، ارمنستان  و جمهوری آذربایجان انواع کالا صادر شده است .
امین زاده با تشریح بخشی از کالاهای صادراتی استان به کشورهای همجوار ، گفت : سوخت ، مواد پلاستیکی ، چدن و فولاد ، میوه ، خوراکی و نهاده های قابل کشت، شیرینی و شکلات ، مس و محصولات مسی از جمله کالاهای صادراتی استان بوده است.
وی جایگاه فرش استان به عنوان کالای صادراتی مهم را خالی دانست و افزود : باید راهکارهای برون رفت و فرایندهای صادرات محوری این کالای ارزشمند پیش بینی و اجرایی شود تا با همکاری بخش خصوصی و دولتی ، شرایط تولید و تأمین به موقع فرش باکیفیت و خوب فراهم و دراختیار متقاضیان قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره به ضرورت برنامه ریزی های مدون در این مسیر و همچنین انتخابات اخیر در اتحادیه فرش ، ادامه داد: سال‌هاست موضوع بیمه قالیبافان از طرق مختلف به ویژه از طریق مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود و باید به این امر تحقق ببخشیم .
وی بر حمایت دولت از قالیبافان ، آموزش و هدایت تشکل ها که اتحادیه های مربوطه را شامل می شوند، تأکید کرد و تأمین مواد اولیه نظیر ملزومات تولید رنگ مناسب برای نخ و همچنین نخ را از جمله مشکلات این هنر - صنعت دانست و رفع موانع تولید را مهمترین اقدام حمایتی سازمان صمت استان عنوان کرد .
 امین زاده ایجاد یک نمایشگاه دائمی با کیفیت حوزه صنعت فرش در استان را از دیگر اقدامات در دست پیگیری برشمرد و اظهار داشت : از ظرفیت های موجود در استان اعم از شهرداری ، اتحادیه ها و همچنین اقدامات حمایتی مرکز ملی فرش ایران در زمینه احداث این نمایشگاه دائمی که نمادی ماندگار از آذربایجان خواهد بود، بهره خواهیم برد.
وی بوم گردی و توجه گردشگران به نمایشگاه دائمی فرش را در شناساندن این هنر – صنعت به جهانیان یک نمود عملکردی مهم برای استان عنوان کرد و گفت : هر گردشگر علاقه‌مندی در بازدید از استان از نمایشگاه فرش نیز بازدید به عمل خواهد آورد.
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، ادامه داد: احداث پایانه خاص و ویژه برای هنر- صنعت فرش با کمک مرکز ملی فرش در ارزیابی و صادرات فرش استان کمک شایانی خواهد کرد .
وی برگزاری نمایشگاه مجازی فرش را در شرایط فعلی یکی از اقدامات اثربخش عنوان کرد و افزود: انتصاب استاندار آذربایجان شرقی به سمت "رئیس ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان" از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت فرصتی بزرگ برای افزایش مراودات تجاری و توسعه تجارت خارجی کشور و استان با کشورهای همجوار و راهیابی به بازراهای جهانی است .
امین زاده احداث یک نمایشگاه دائمی برای فرش در جمهوری آذربایجان را یک اقدام مهم در جهت صادرات هنر – صنعت فرش دستباف عنوان کرد و گفت: تخصیص کمک های مالی سازمان توسعه تجارت و مرکز ملی فرش ایران در تحقق این امر با جدیت دنبال خواهد شد.
 رئیس مرکز ملی فرش ایران در سفر ۲ روزه به استان آذربایجان شرقی علاوه بر نشست مشترک با مدیران سازمان صمت استان ، اتحادیه ها و فعالین هنر – صنعت فرش استان ، از کارخانه رنگرزی غفوریان ، شرکت رنگ آذر ، شرکت ریسندگی رفیعی ، مجتمع قالی آلتین فرش تبریز و کارگاه تابلو فرش مجیدی در سردرود بازدید کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار