پورتال خبری جمهوری آذربایجان:

کمک ایران باعث نجات ۴۰۰ هزار آذربایجانی در جنگ اول قره‌باغ شد

1399/11/16 - 22:33 - کد خبر: 37269
عکس

نصر: پورتال خبری "ملی تی وی" جمهوری آذربایجان در گزارشی پیرامون آزادسازی سرزمین‌های این کشور در قره‌باغ نوشت: با کمک توپخانه های ایران ۴۰۰ هزار آذربایجانی در جنگ اول قره باغ نجات یافتند.

به گزارش نصر، "میرزا آقا محمدلی" نویسنده این یادداشت با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ ۴۴ روزه اخیر در قره باغ، افزود: جمهوری آذربایجان در نتیجه این جنگ توانست سرزمینهای اشغالی خود در قره باغ را آزاد و تمامیت ارضی خود را برقرار کند.
محمدلی با اشاره به اینکه جنگ ۴۴ روزه در قره باغ به جمهوری آذربایجان امکان داد تا دوستان واقعی و نیز دشمنان خود را بار دیگر بشناسد، اضافه کرد: "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان در جریان این جنگ بارها از کمک ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران ابراز قدردانی کرد.
نویسنده این گزارش با اشاره به سخنان اخیر "حکمت بابااوغلی" نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و سردبیر روزنامه "ینی آذربایجان " ارگان حزب حاکم "آذربایجان نوین" که گفت "ایران برای جمهوری آذربایجان نه تنها همسایه بلکه کشوری برادر است"؛ افزود: در جنگ اخیر قره باغ شاهد همبستگی واقعی برادران ایرانی شدیم و مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران نیز بارها حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را اعلام کردند و رییس جمهوری آذربایجان نیز مرزهای دو کشور را مرزهای دوستی عنوان کرد.
بابا اوغلی موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در جنگ  اخیر در قره باغ را نشانه دوستی و برادری ایران نسبت به جمهوری آذربایجان دانست و گفت: روابط دو کشور از این بعد نیز همواره در سطح بالا قرار خواهد گرفت.
بنا بر این گزارش، رییس جمهوری آذربایجان نیز در جریان جنگ در مصاحبه با رسانه های خارجی از موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران ابراز قدردانی کرده بود.
محمدلی می‌نویسد: اکثر کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان در باره موضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ اخیر در قره باغ اتفاق نظر دارند و به عقیده آنها موضع ایران در این جنگ قابل تقدیر و عادلانه بوده است. ایران همراه با ترکیه از قدرت‌های بزرگ منطقه بود و ایران کشوری است که تاثیر قابل توجهی در روندهای بین المللی دارد.
نویسنده این گزارش همچنین سخنان "حکمت حاجی اف" دستیار رییس جمهوری آذربایجان و مسوول بخش روابط بین الملل دفتر ریاست جمهوری و نیز " محرم علی اف " مشاور مسایل نظامی رییس جمهوری آذربایجان در باره کمک های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران به این کشور در جنگ اول قره‌باغ را یادآور شد.
حکمت حاجی اف با اشاره به کمک واحدهای توپخانه ارتش ایران در جنگ اول قره باغ گفت: جمهوری آذربایجان در آن دوره در یک وضعیت بسیار سختی بسر می برد و یک میلیون آواره جنگی آذربایجانی مجبور به ترک خانه های خود در قره باغ و ارمنستان شدند. در چنین شرایط سختی ایران از نخستین کشورهای بود که به کمک جمهوری آذربایجان رسید. شهرستان‌های "فضولی"، "زنگیلان"، "قبادلی" و "جبرییل" جمهوری آذربایجان در قره باغ تحت محاصره نیروهای ارمنی قرار گرفته بود و خطر مرگ حتمی برای ۴۰۰ هزار آواره جنگی آذربایجانی ایجاد شده بود که در چنین شرایطی با دخالت واحدهای توپخانه ایران این افراد از مرگ نجات یافتند.
  دستیار رییس جمهوری آذربایجان همچنین یادآور شد: در آن دوره جمهوری اسلامی ایران همچنین با راه اندازی پل بشردوستانه بر روی رود ارس آوارگان جنگی آذربایجانی را که در محاصره بسر می بردند، نجات دادند و ما هرگز این کمک های برادرانه ایران را فراموش نمی‌کنیم.
پورتال خبری "ملی تی وی" در ادامه این گزارش نوشت: "سید عباس موسوی " سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز با استناد به حقوق بین الملل از اقدام جمهوری آذربایجان برای آزادسازی سرزمین‌های خود حمایت کرد و در دیدار اخیر با " ذاکر حسن اف " وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که تلاش های خود در راستای توسعه همکاری های نظامی دو کشور دریغ نخواهد کرد، گسترش تعاملات نظامی باکو  و تهران را برای برقراری امنیت منطقه ای مهم عنوان کرد.
این گزارش همچنین خاطر نشان کرد: در جنگ اخیر در قره باغ برخی فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی ایران برای کمک هر لحظه به مبارزه با ترور در قره باغ را اعلام کردند.
نویسنده این گزارش همچنین یادآور شد: رییس جمهوری آذربایجان در جریان جنگ قره باغ طی مصاحبه با شبکه تلویزیونی “CNN " در باره موضع  ایران در مناقشه قره باغ گفت: مقامات ایرانی از موضع   قانونی ما حمایت کرده و خواستار پایان اشغال سرزمینهای جمهوری آذربایجان و برقراری تمامیت ارضی کشورمان شدند که این موضعی عادلانه است.
محمدلی در بخش دیگر این گزارش با  اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در آستانه گرامیداشت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، نوشت: مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در این ۴۲ سال ثابت کردند که با تکیه بر قرآن مجید و ارزشهای اسلامی توانستند ایران اسلامی را به کشوری قدرتمند تبدیل کنند.
این گزارش افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بدون دخالت در امور داخلی دیگر کشورها سیاست صلح  و امنیت برای همه ملتها و کشورها را در پیش گرفته است. سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به جمهوری آذربایجان بر معیارهای خاصی تکیه داشته و روابط با جمهوری آذربایجان برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا هیچ کشوری مانند جمهوری آذربایجان و مردم آن تا این اندازه به ایران نزدیک نیستند. پیوندهای تاریخی دو کشور تا حدی عمیق است که کسی قادر به جداسازی مردم ایران و جمهوری آذربایجان از یک دیگر نخواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار