رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد:

عوامل انسانی، علت بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور

1399/11/16 - 10:46 - کد خبر: 37217
اسماعیل نجار

نصر: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد از علل وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور، مربوط به عوامل انسانی است.

به گزارش نصر، اسماعیل نجار عصر امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه، در جلسه بررسی مشکلات مربوط به حوزه مدیریت بحران استان که با حضور مدیران و مسئولین استانی در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از شهرهایی که همواره نگران آن هستیم و ما را در معرض استرس زیاد قرار می‌دهد، تبریز است.
وی، به وجود گسل‌ها و ریزگسل‌ها در تبریز اشاره کرد و افزود: اگر روزی زلزله‌ی هفت ریشتری را در این شهر شاهد باشیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ما تاکنون در شهرهای بزرگ زلزله‌های خطرناک را تجربه نکرده‌ایم و بالاترین مرکز جمعیتی که دچار زلزله شده، حدود ۱۰۰ هزار نفر است.
وی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری، متذکر شد: علی رغم همه‌ی این اقدامات، اگر حادثه‌ای در تبریز و یا تهران رخ دهد، بازهم کمبودها و نیازهایی وجود دارد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: پیشگیری، مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل بوده و باید با یک نگاه فرابخشی و نگاهی که احتمال وقوع حادثه در این شهر را دهد، موضوع را جدی بگیریم، چراکه خسارات جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد.
وی، خطاب به مدیران استان آذربایجان شرقی گفت: باید به درستی نظارت کرده و ضمن استفاده از مصالح استاندارد، در پیشگیری نیز دقت لازم را داشته باشیم.
وی یادآور شد: اساس کار و روح سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بعد از حادثه‌ی بم، بحث پیشگیری بوده و شاکله اصلی قانونی که در مجلس قبلی به ما ابلاغ شد نیز پیشگیری است.
نجار با انتقاد از مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه تخصیص یافته به سازمان مدیریت بحران کشور، ادامه داد: سال گذشته رقم ۵۰۸۴ میلیارد تومانی پیش بینی کرده بودیم که از طرف مجلس ۳۰۰ میلیارد تومان ردیف متفرقه در نظر گرفته شد؛ امسال نیز حدود ۷۴۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم که تنها ۶۰۰ میلیارد تومان ردیف متفرقه گذاشته شده است. با این‌وجود بازهم نمایندگان محترم ما را به کمیسیون مربوطه دعوت کرده و استنطاق می‌کنند که چرا پیشگیری لازم انجام نشده است.
وی در رابطه با نظارت سازمان نظام مهندسی نیز اظهار کرد: نگران هستیم که آیا مهندسان ناظر و نظام مهندسی نظارت واقعی را انجام می‌دهند؟ آیا وقتی یک مالک می‌خواهد خانه‌اش را بسازد، به این یقین رسیده که باید استانداردها و نظارت کافی رعایت شود؟ لذا باید همه دانش و اطلاعات خود را بکار ببریم تا بیش از این شاهد اتفاقات و خسارات نباشیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از ۲۰  سال لایحه‌ی بیمه‌ی حوادث در کشور تصویب و ابلاغ شد که براساس این لایحه از اوایل سال ۱۴۰۰ تمامی ساختمان‌های کشور بیمه خواهد شد.
وی افزود: در این رابطه به سرعت پیگیری کردیم و هیأت امنا نیز تشکیل شده و اساس‌نامه صندوق نیز به تصویب رسید؛ این اساس‌نامه باید در هیات دولت نیز به تصویب برسد.
نجار در پایان در رابطه با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز تاکید کرد: نتایج یک تحقیق در خصوص بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و میزان تاثیر عوامل انسانی و غیر انسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها، نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از عوامل وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور عوامل انسانی است که این موضوع نیز نیازمند نظارت بیشتری است.
وقوع بیش از ۲ هزار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طی ۴ سال اخیر
رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی کشور در وزارت دفاع نیز در این جلسه اعلام کرد: از سال ۹۵ تا کنون ۲۵۰۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور اتفاق افتاده است.
کاپیتان محمد مهدی نوری افزود: از این تعداد آتش سوزی ۱۴۰۰ مورد در مناطق زاگرسی و ۱۱۰۰ حادثه در مناطق البرزی که آذربایجان شرقی نیز جزو این مناطق است، اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر حوادث در مناطق صعب العبور اتفاق می‌افتد که اطفای حریق هوایی یا امداد هوایی را ضروری می‌سازد.
کاپیتان نوری اظهار کرد: اولین بسکت اطفای حریق هوایی تحویل مجموعه آتش نشانی آذربایجان شرقی شد تا در مواقع بحران دچار مشکل نشوند.
وی تاکید کرد: در شهرهای بزرگ مانند تبریز برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلند مرتبه، تجهیزات مختلفی لازم است که در این خصوص از ظرفیت‌های وزارت دفاع استفاده می‌شود.
براساس این گزارش، در این جلسه تعدادی از مدیران استانی به مشکلات مربوط به حوزه مدیریت بحران استان اشاره کرده و گزارش اقدامات صورت گرفته در این حوزه را ارائه کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار