گزارش اختصاصی «نصر» از شرکت‌های بازاریابی هرمی که هزاران خانواده را بدبخت کرده است/

شرکت‌های بازاریابی توانمندی خاصی در باور پذیری جوانان دارند/ ساده لوحی مردم، علت اصلی فعالیت شبکه های هرمی است

1399/11/13 - 08:55 - کد خبر: 36886
بازاریابی شبکه ای

نصر: شبکه های بازاریابی هر سال یکبار با شکل و شمایلی متفاوت و قوی تر از گذشته با ترفند های مختلف صرفا با هدف کلاهبرداری و فروش جنس هایی که اغلب مصرف بسیار محدودی دارند سراغ جوانانی می روند که بیکاراند و دنبال یک شبه پولدار شدن هستند.

به گزارش نصر، در قسمت اول این گزارش به عضو گیری و تصاعد و تحلیل سیاست ها و شگرد های جذب افراد بررسی شد، در قسمت دوم این گزارش خواهید خواند:

با عضویت در شرکت ما استخدام پتروشیمی شوید!
در یک نمونه ای از این کلاهبرداری ها در شهرستان باسمنج چندین خانواده فریب امثال این شرکت ها را خورده اند و فرزندانشان را به بهانه کار در پتروشیمی تهران به پایتخت دعوت کرده اند و بعد از یک هفته 30 میلیون از خانواده خود برای درج سابقه بیمه بمدت 5 سال واریز و یک هفته دیگر مبالغ 50 الی 120 میلیون تومان برای خرید خانه در تهران با مساعدت این شرکت ها واریز کرده اند و اکنون بعد از گذشت بیش از 40 روز هر وقت که دلشان می خواهد نمی توانند با فرزندانشان صحبت کنند مگر اینکه سرگروه آن شرکت در زمان معین باید اجازه تماس به آنها را بدهد و وقتی خانواده ها از فرزندانشان سوال می کنند که شرکتی که در آنجا هستید نامش و آدرسش کجاست از پاسخ به این سوالات خودداری می کنند و می گویند بنا به دستور سرگروهمان فعلا اجازه دادن این اطلاعات را نداریم و به خانواده هایشان وعده می دهند نگران نباشید چرا که بزودی میلیونر خواهیم شد و صاحب کار و زندگی مان را متحول خواهیم کرد.
این شرکت ها معمولا فکر تمام کار ها را کرده اند و تمامی کار هایشان را در چهارچوب قانون انجام می دهند تا روزی روزگاری به دام پلیس نیفتند، خانواده هایی که مبالغ درخواست شده فرزندانشان را واریز کرده اند همه به حساب فرزندان خودشان واریز کرده اند و پول را به دست فرزندانشان سپرده اند! غافل از اینکه فکر و جسم فرزندشان در اختیار کسی است که هیچ اطلاعات پایه ای از آنها ندارند، فرزندانی که اغلب بین بازه سنی 15 الی 30 ساله هستند.
بالاسری ها یا همان لیدر ها که مجموعه های مختلفی با نام های گوناگون دارند تبدیل به بت هایی شدند که باید بی چون وچرا راهشان را چه درست و چه غلط باشد رفت، یعنی فضا را به گونه ای طراحی کرده اند که اطاعت بی چون و چرا از لیدر جزء واجبات است!

لیدر را در حد خدا قبول داشتم
"علی" جزو نفراتی است که توسط پسر خاله اش به عضویت در یکی از شبکه های بازاریابی در تبریز در آمده بود، او که بعد از دو سال اکنون پشیمان است در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: 19 سال داشتم و قرار بود 6 ماه بعد به خدمت سربازی اعزام شوم، پسر خاله ام پیشنهادی داد که کاملا وسوسه شدم و با خودم گفتم اگر حرف او راست باشد می توانم در سه ماه بیش از 10 میلیون تومان صاحب شوم.
وی ادامه داد: اولین روزی که برای جلسه توجیهی پرزنت شدیم کمی گنگ بودم و قرار شد فردا ساعت 4 در دفتر باشم، دفتری که علاوه بر من نفرات دیگری هم بودند و بسیار پر رفت و آمد بود.
وی افزود: فردای آن روز بعد از جلسه توجیهی تصمیم گرفتم از همان لحظه شروع کنم، چنان باور داشتم که مطمئن بودم اگر آن لوازم را می فروختم وضعم بهتر می شد، دو ماه گذشت و بدون هیچ اتفاقی و با خرج بیش از 3 میلیون تومان که از خانواده قرض گرفتم نه تنها صاحب هیچ پولی نشدم بلکه یک انبار لوازم کاملا بی مصرف و بیهوده را صاحب شدم و بعد از یک سال دیگر همان دفتری که رفته بودم دیگر نبود و تبدیل به آموزشگاه شده بود.
علی با اشاره به اینکه در اولین جلسه پرسیده بود چرا این شرکت مثل بقیه اصناف تابلو ندارد گفته بودند: سفارش داده ایم یک تابلو زیبا بسازند و قرار است بزودی بعد از اتمام ساخت تابلو آن را نصب کنیم!
علی که کاملا پشیمان شد بود گفت: لیدری که برایمان جلسه می گذاشت چنان شده بود که حتی از مادرم بالاتر میدانستم و کم مانده بود در حد خدا قبولش کنم! اکثر این شرکت ها مشتریان جوانی دارند و هیچ عاقلی در این شرکت ها نیست، اگر هم باشند موقتی است و بزودی فرار خواهد کرد.

زیر پوست اقتصاد شهر چه می گذرد؟
در چندسال اخیر شرکت‌های نتورکی بیش از پیش قد کشیده‌اند و اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور کردند و حتی از پدران آمریکایی بازاریابی شبکه‌ای دعوت کرده‌اند.
تیم باشگاهی فوتبال تاسیس کرده‌اند و اعلام می‌شود که مجوز رسمی نیز از وزرات صنعت معدن و تجارت نیز دارند و زیر نظر این مجوز به فعالیت‌هایشان به طور رسمی ادامه می‌دهند و اقدام به عضوگیری کنند. موج گسترده بازاریابی‌های شبکه‌ای میان افراد مختلف به خصوص جوان‌ترها باعث شده تا در میان هر خانواده چند نتورکر پیدا شود که اقدام به فروش کالا و عضوگیری می‌کند.
نتورکرهایی که از هر محیطی برای جذب عضو و فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند. جمع‌های فامیلی، دوستانه، محل کار و یا حتی مکان‌های عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی جاهایی ست که نتورک‌ها رویش حساب باز می‌کنند. جملات انگیزشی، تصور آینده‌ای با شکوه، دوندگی‌های بیش از حد همه چیزهایی ست که نتورک‌ها از سوی لیدرهایشان می‌شنوند و به سمت آن تشویق می‌شوند و هیچ عجیب نیست که بعد از مدتی روحیه دلالی و کاسب‌کارانه پیدا کنند و دیر یا زود همه تصوراتشان را برباد رفته ببینند.
معمولا با در دست داشتن زبده ترین نفراتی که براحتی می توانند جوانان را با ترفند هایی فریب دهند و ذهن آنها را برای زندگی رویایی که حتی در خواب هم نمی توانند ببینند مستعد می کنند و یک شبه میلیاردر شدن را برایشان مجسم می کنند!
مثلا اگر این جسنس را به چند نفر بفروشی و زیر شاخه هایت را زیادتر کنی و نفرات بیشتری را جذب کنی و امثال اینها فلان میلیون بدست می آوری! در صورتیکه جز خودشان یعنی نفرات بالایی که در اصطلاح می گویند لیدر کس دیگری به این پول ها دست نیافته است که آن لیدر هم معلوم نیست راست می گوید یا دروغ ...

حلال و حرام کیلویی چند؟!
کارشناسان و رهبران این شرکت ها زمانی که به بحث به حلیّت شرعی می رسند، ابتدا یک سری از کاغذ ها و سایت هایی را نشان می دهند که حلیت شرعی فعالیتشان را از فلان مرجع دریافت کرده اند و برایشان  مهم نیست پول از کجا بیاید، مهم این است که فقط بیاید!

در صورت مواجهه با موارد مشکوک به سایت پلیس فتا اعلام کنید
"سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد" رئیس پلیس فتا استان همدان در تشریح خبری با عنوان اغفال هموطنان در پوشش بازاریابی شبکه ای گفت: با توجه به اینکه از نظر قانون فعالیت شرکت‌های هرمی ممنوع است؛ این شرکت‌ها با ترفندهای جدیدی مانند بازاریابی شبکه‌ای به ‌دنبال جذب و کلاهبرداری از شهروندان در فضای مجازی هستند.
وی ادامه داد: کاربران فضای مجازی توجه داشته باشند تمرکز بر جذب افراد بیشتر به جای فروش محصول، پرداخت پورسانت براساس میزان فروش مجموعه، تعیین حجم مشخصی از فروش و عدم وجود طرح منطقی برای سرمایه‌گذاری از مصادیقی است که ماهیت هرمی یک شرکتها را آشکار می‌سازد.
این مقام انتظامی به افرادی که اقدام به عضویت و سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی می‌کنند، توصیه کرد: با توجه به بند (ز) الحاقی به ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹، «تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، موسسه، شرکت یا گروه به‌منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضای به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد.» جرم است، لذا شهروندان برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان مالی و پیگیری قضایی از عضویت و سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی خودداری کنند.
رئیس پلیس فتا استان همدان گفت: پلیس فتا به ‌صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری با ما در میان بگذارند.

شرکت ها موظفند محصول قابل درک و لمس ارائه کنند
"وحیده پورعباد" کارشناس امور اصناف و تشکل‌های اداره صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با خبرنگار نصر گفت: مجوز شبکات بازاریابی را وزارت صمت در تهران از طریق اتاق اصناف صادر می‌کند و استانها حق صدور مجوز ندارند، تنها موردی که بر عهده استان‌ها است نظارت با همکاری دستگاه‌های متناظر اماکن، اداره اطلاعات، آگاهی و پلیس فتا است.
وی ادامه داد: برای نظارت بر این شرکت‌ها به صورت دوره‌ای گشت مشترک داریم که یک نفر از اماکن  و یک نفر از اتاق اصناف برای نظارت از این شرکت‌ها گشت مشترک انجام می‌دهند منتها برای واحدهای بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز و یا شناسایی شده، احتمال دارد واحدی شناسایی نشده باشد و ما به آنجا سر نزنیم و اطلاعی نداشته باشیم که البته به مرور زمان شناسایی می‌شود.
کارشناس امور اصناف و تشکل‌های اداره صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: شرکت های بازاریابی شبکه ای در واقع همان شرکت های هرمی هستند که وزارت صمت بنا به شرط و شروطی به اینها مجوز صادر کرده است، از شرط‌های اساسی وزارت صمت این است که شرکت ها موظفند محصول قابل درک و لمس ارائه کنند درصورتی که شرکت‌های هرمی اجناس موهومی عرضه می‌کند که ارزش واقعی ندارد، سبد خانوار و محصولاتی که مصرف روزانه دارند باید قرار دهند البته این شرایط از روز اول برقرار نبوده است بلکه به مرور زیاد شده است و اکنون طبق دستور وزارت صمت باید تمامی شرکت‌ها محصولاتشان ایرانی باشد.

فعالیت برخی شبکه های بازاریابی بخاطر ساده لوحی مردم است
وی افزود: در این شرکت‌ها برای اینکه جلوی ضرر بازاریاب ها گرفته شود شرط ‌هایی گذاشته می شود، از جمله اینکه پنل درآمدی آنها را مرکز اصناف بررسی و سپس مجوز صادر کند، کد ملی خود فرد باید وارد سامانه شود و خرید صورت بگیرد، حساب معرفی شده باید توسط یک فرد انجام شود اتاق اصناف در تهران قبل از صدور مجوز موارد را کنترل می‌کند اما در این میان شرکت‌هایی هم وجود دارند که میان خلاف می کنند و شناسایی این ها بر اساس شکایاتی که بازاریابان انجام می‌دهند انجام می‌گیرد و این شکایت در استانها بررسی و برای هیئت نظارت تهران ارسال می‌شود تا برای اینها تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: مردم اطلاع ندارند که کدام شرکت مجوز دارد و کدام شرکت مجوز ندارد سایت وزارت یک اشکالی که دارد این است که به روز نیست برخی از شرکت‌ها که قبلاً مجوز داشتند و در سایت اسمشان وجود دارد اما به دلیل تخلفات اکنون مجوزشان باطل شده است اما باز در سایت وزارت نامشان وجود دارد.
پور عباد ادامه داد: شرکت تخفیفات، شرکت آی نوتی از شرکت‌هایی هستند که موفق به اخذ مجوز نشده‌اند اما فعالیت می‌کردند که فعالیت آنها به خاطر ساده‌لوحی مردم بود.
وی اضافه کرد: در این شرکت ها فرد را دعوت به کار می‌کردند و فرد از هیچ جایی نمی پرسید که فلان شرکت مجوزدارد یا نه و وقتی فرد تمایل به عضویت در شرکت ها داشت ما نمی‌توانیم جلویش را بگیریم.

تیم سازان استاد جذب هستند
پورعباد درباره این شرکت ها گفت: حتی دفاتری که این شرکت‌ها اجاره می‌کردند یا غیرقانونی بود یا اینکه دفاتر در پارک ها کافی شاپ ها و خانه ها شکل می گرفت، این شرکت ها محصولاتشان هم واقعی نبود به عنوان مثال شرکت تخفیفات هیچ وقت نتوانست مجوز بگیرد به خاطر اینکه کارت تخفیف می‌داد و نه یک محصولی که شرایط اصلی بازاریابی شبکه‌ای را داشته باشد، اگرچه هیچ کدام از اینها نتوانستند مجوز بگیرند اما افراد بسیاری را به خود جذب کردند که نهایتاً آنها را متضرر کردند.
وی ادامه داد: یک دسته دیگری هم داریم که زیر لوای یک شرکت می رفتند و تیم سازی می‌کردند و غلط کار می‌کردند، شرکت‌هایی که مجوز گرفته بودند و تیم سازی آنها را خراب کرد برخی از این تیم ها کارشان را به خوبی بلد بودند و ام ال ام کار هستند و به راحتی می‌توانند افراد را جذب خود کنند این تیم‌ها به تعهدات شرکت عمل نکرده و در نتیجه شاکیان بسیار زیادی داشتند.
کارشناس امور اصناف و تشکل‌های اداره صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی افزود: فروش اجباری طبق قانون ممنوع است ولی برخی از شرکت‌ها اجباری می دانستند که البته اجباری به این معنی که می‌گفتند اگر این خرید را انجام دهیم این سود به حساب شما واریز می شود در غیر این صورت این سود را نمی‌توانید بگیرید.
وی اضافه کرد: باور اجباری در فرد ایجاد می‌کردند که باید محصول را خریداری کنید و محصولی که ارائه می‌دادند از تاریخ انقضایش مدت کمی مانده بود، یکی دیگر از کارهایی که انجام می دادند این بود که محصولی را ارائه می کردند که واقعی بود اما بازار نداشت و به صورت گسترده به عنوان مثال شامپوی پنیلو می‌فروختند یا گاز آتش نشانی که به تعداد میلیونی می فروختند و تشویق می‌کردند به جای اینکه محصولات مصرفی سبد خانوار را خریداری کنند یک محصول را خریداری کنند که طبیعتاً دست بازاریاب می ماند، بسیاری از شکایات ما به این دلیل بوده است.

یکی از مشکلات اساسی عدم آگاهی مردم است
وی افزود: افرادی وارد تیم‌ها شده بودند که راه های دور زدن قانون را می دانستند و با این ترفندها استفاده می کردند، برخی اوقات هم شرکت به تعهدات خود عمل نمی‌کرد مثلاً فرد می‌تواند محصول خریداری شده را بعد از ۱۲ ماه اگر پشیمان و منصرف شد برگرداند و شرکت قبول کند به شرط اینکه انقضای محصول گذشته نشده باشد محصول خود را که قبلا خریداری کرده بود و برای بازگرداندن آن به شرکت می‌داد شرکت قبول نمی‌کرد و شرکت‌هایی هم که قبول می‌کردند پول آن را واریز نمی کردند، یکی از مشکلات اساسی که وجود دارد عدم آگاهی مردم است، بازاریاب اصلا نمی داند که در ۱۲ ماه هر وقت دلش بخواهد می‌تواند محصول را برگرداند و پولش را بگیرد درحالی‌که هزینه ارسال محصول و هزینه باز ارسال محصول و نه درصد پورسانت که از طریق خرید محصول گرفته شده بود کسر می شد، تازه بعد از اینها این شرط در قانون وجود دارد که یکجا پول به فردی که جنس را خریداری کرده است داده نمی شود، به فرض شما یک جنس را خریده اید که ۱۰ میلیون تومان است و 2 میلیون پورسانت برای شما تعلق می‌گیرد بالاسری شما هم دو میلیون پورسانت می گیرد همه این ۱۰ میلیون به حساب شرکت نرفته است باید صبر کنیم تا بالاسری در خرید سری بعد پورسانت داشته باشد و به حسابش نزنیم و برگردانیم به حساب بازاریاب که متأسفانه بازاریابان این قانون را نمی‌دانستند و به هیچ کدام در جلسات گفته نمی‌شود؛ در انتقال قانون ایراد وجود دارد نه در خود قانون.
 وی ادامه داد: وقتی اینها گفته نمی‌شود فرد فکر می‌کند ۱۰ میلیون پول به حسابش برمی گردد در حالی که از آن پول دو هزینه ارسال و ۹ درصد مالیات و ۲ میلیون پول پورسانتی که در زمان خود گرفته بوده است کسر خواهد شد و الباقی ۷ میلیون خود را به صورت تکه تکه تا زمانیکه بالاسری ها پورسانت بگیرند به فرد بازگردانده خواهد شد افرادی که این را فهمیدن یک نارضایتی بزرگ ایجاد شد و در این میان پول این افراد ناپدید شد و از شرکت‌هایی به صورت حجیم شکایت شد.
وی در قسمتی دیگر از فعالیت غیرقانونی برخی از شبکه های بازاریابی توضیح داد و گفت: شرکتی وجود دارد (N) که مجوز فعالیت گرفته است و فعالیت می‌کند سپس شرکت دیگری با یک کلمه متفاوت از شرکت  (N) بدون مجوز اقدام به اجاره دفاتر قبلی همان شرکت مجوزدار می‌کند که آدرس شرکت قبلی در سایت وزارت آمده و برای نفرات شان از سایت وزارت نشان می‌دهند که این آدرس ماست و به صورت قانونی فعالیت می‌کنیم در حالی که اصلاً مجوز قانونی ندارند.
مردم می توانند جهت اطلاع از مجوز شرکت‌ها به صورت حضوری به اداره صمت مراجعه نمایید
وی تاکید کرد: عدم آگاهی مردم یکی از مشکلات اساسی است و مردم پیگیر نیستند که در کدام شرکت سرمایه‌گذاری کنیم و در کدام شرکت نه، آیا این شرکت مجوز قانونی دارد یا نه، با توجه به اینکه سایت وزارت خیلی دیر به روز می شود مردم می توانند جهت اطلاع از مجوز شرکت‌ها به صورت حضوری به اداره صمت استانها مراجعه نمایند شرکت هایی هم وجود دارند که فعالیت می‌کنند، اگرچه شرکت شکایت کمی دارد.
وی اضافه کرد: کل بازاریابی شبکه ای را اگر زیر سوال ببریم کار درستی نیست، شبکه های بازاریابی از لحاظ تخلف دو دسته هستند دسته اول شرکت هایی هست که مجوز ندارد و دسته دوم تیم‌هایی هستند که تشکیل می‌شوند در داخل شرکت ها که کاملاً مشکل دار هستند.

تنها پدران و مادران پیگیر هستند
پور عباد گفت: سرمایه کم، نیمه وقت بودن، پاره وقت بودن و جویای کار بودن از دلایلی است که متقاضیان به این شرکت‌ها جذب می‌شود، متأسفانه مراجعینی که بنده دارم اکثرا پدران و مادرانی هستند که فرزندانشان در این شرکت‌ها جذب شدند و برای تحقیق این شرکت ها مراجعه می‌کنند که آیا مجوز دارند یا نه، این شرکت‌ها توانمندی خاصی در باور پذیری جوانان دارد و این توانمندی را در افراد بالای ۴۰ سال سن ندارند به همین دلیل اکثر افراد در این شرکت‌ها اغلب جوان‌ترها هستند، به جوانان یک شبه پولدار شدن را وعده می‌دهند و آنها سریعاً آن را باور می‌کنند ،متأسفانه برخی اوقات هم وجود دارد که خانواده‌ها موارد تخلف را اطلاع نمی دهند و در این حالت کاری از ما ساخته نیست.
 کارشناس امور اصناف و تشکل‌های اداره صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: سایت http://www.easnaf.ir شرکت های مجوز دار را ثبت کرده است که به همراه آدرس فعالیت وجود دارد و اگر در محلی شرکتی وجود داشت که آدرسش در سایت ثبت نشده باشد غیر قانونی تلقی می‌شود، علاوه بر آدرس محل، محصولات عرضه هر شرکت نیز ثبت شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه افرادی که جذب این شرکت ها می شوند قوانین شرکت‌ها را مطالعه نمی‌کنند و این قوانین در سایت http://www.easnaf.ir آمده است، اما کسی آن را مطالعه نمی‌کند.

شکایت از شبکه های بازاریابی مجازی است
پورعباد درباره خانواده هایی که راه شکایت از شبکه های متخلف را جویا شده اند گفت: شکایت شبکه‌های بازاریابی به صورت مجازی است و شکایات حضوری رسیدگی نخواهد شد، متاسفانه روش شکایات در شرکت های هرمی به نفراتی که جذب می شوند گفته نمی شود و نمی دانند که چگونه باید شکایت کند.
وی اضافه کرد: شکایت از شرکت های بازاریابی به صورت دو مرحله ای است، ابتدا از خود سایت همان شرکت که در آن عضو هستند در آن سایت اقدام به ارسال تیکت می نمایند، در سایت گزینه ارسال شکایت و بعد از تکمیل شکایت کد پیگیری ۱۵ رقمی برایشان صادر می‌شود که آن کد پیگیری را در سایت http://www.easnaf.ir وارد می‌کنند، اگر بعد از ۱۵ روز شرکت به این شکایت جواب داد که هیچ؛ در غیر اینصورت مجددا به سایت http://www.easnaf.ir مراجعه کنند و دوباره با زدن همان کد، کد پیگیری دیگری دریافت می‌کنند و با در دست داشتن دو کد پیگیری شکایت خود را پیگیری می کند، در غیر این صورت امکان رسیدگی وجود ندارد.

اطلاعات در دست بالاسری!
وی در این رابطه افزود: متاسفانه به محض اینکه فرد در شرکت با اختلاف مواجه می شود و با توجه به اینکه نام کاربری و پسورد در دست بالاسری است که مطلقا کار اشتباهی است، بالاسری در جا پسورد طرف را تغییر یا غیرفعال می نمایند تا طرف نتواند کد پیگیری اول را بگیرد و وقتی نتوانند کد پیگیری اول را بگیرد به هیچ وجه نمی‌تواند کد دوم را دریافت کند در این صورت تنها راه این است که از طریق دادگستری اقدام به شکایت کلاهبرداری نمایند که هزینه رسیدگی به آن زمان بر است و باعث می‌شود فرد پشیمان از شکایت خود شود، زمان شکایت هم ۱۲ ماه است بعضی ها بعد از ۱۲ ماه اقدام به شکایت می‌کنند که این امکان بعد از ۱۲ ماه دیگر وجود ندارد.
گزارش «نصر» اضافه می کند افراد بسیاری متاسفانه بدون تحقیق و عدم آگاهی از قوانین ها جذب این شرکت ها شده اند که متاسفانه دیگر نتوانسته اند به حق و حقوق پایمال شده خود دست یابند، این گزارش در قسمت نهایی که بزودی منتشر خواهد شد به بررسی حکم شرعی و سایر زوایای پنهان شبکه های هرمی خواهد پرداخت.
انتهای پیام/

پژوهشیار