چاووش اوغلو:

امیدواریم تحریم‌های ایران برداشته شود

1399/11/10 - 18:38 - کد خبر: 36861
چاووش اوغلو

نصر: «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه تاکید کرد که امیدواریم تحریم‌های کشور برادر، ایران برداشته شود و دولت جو بایدن به توافق هسته ای (برجام) بازگردد.

به گزارش نصر، چاووش اوغلو روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در استانبول گفت که ترکیه از ابتدا از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده و حتی قبل از امضای این توافق در شکل گیری آن سهم داشته است.
وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام در دوران دولت دونالد ترامپ و با تاکید بر ضرورت رفع تحریم های علیه ایران و بازگشت آمریکا به این توافق افزود: ترکیه برای حمایت از ایران در این زمینه آماده است.  
وزیر خارجه ترکیه گفت که با آقای ظریف به طور گسترده روابط دو جانبه تهران و آنکارا و همینطور راه های برگزاری نشست ها را که به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا امکان پذیر نبوده است، مورد  بررسی قرار داده ایم.
چاووش‌اوغلو در ارتباط با تشکیل مکانیسم ۳+۳ در قفقاز جنوبی که محور اصلی سفر ظریف به ترکیه بود، اظهار داشت: هم اکنون آتش بسی در منطقه قفقاز جنوبی برقرار شده و همه خواهان ثبات آن هستیم. در این زمینه باید مشارکت داشته باشیم. تشکیل مکانیسم همکاری منطقه‌ای به شکل ۳+۳ بنا به پیشنهاد الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و با حمایت روسای جمهوری ترکیه، روسیه و سایر سران منطقه را در نظر داریم. برادرم جواد ظریف در این چارچوب پیش از سفر به ترکیه با سفر به آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان نیز و در رابطه با این موضوع با مقامات این کشورها تبادل نظر انجام داده است که امروز آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم.
وی ادامه داد: صلح، ثبات و عادی‌سازی در قفقاز جنوبی به نفع همه به ویژه به سود دولت و مردم ارمنستان خواهد بود. بنابرین منتظر گامهای سازنده این کشور در این زمینه هستیم.
چاووش‌اوغلو در خصوص موضوعات دو جانبه مورد گفتگو در این دیدار اظهار داشت: متاسفانه در حجم تجاری با کاهش مواجه شدیم این را به روند معکوس باز خواهیم گرداند. برخی از مسائل مرتبط با لجستیک و حمل و نقل را حل کردیم. در روزهای آتی با برگزاری کمیسیون مشترک برای ارتقای سطح مبادلات تجاری و حجم اقتصادی دو کشور تلاش خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه ترکیه افزود: در مورد زمان و مکان برگزاری برخی از نشست‌هایی که به دلیل همهگیری به تعویق افتاده، گفتگو کردیم. مقامات دو کشور به طور متقابل سفرهایی انجام خواهند داد. نشست شورای عالی راهبردی دو ترکیه و ایران همچنین نشست سه جانبه آستانه در تهران برگزار خواهد شد. نشست مکانیسم سه جانبه ترکیه، آذربایجان و ایران را در پیش رو داریم. آمادگی‌های لازم برای برگزاری نشست‌های مذکور در سطوح وزرای خارجه و سران کشور را مورد بررسی قرار دادیم.
مکانیسم همکاری سه جانبه ترکیه، ایران و افغانستان
چاووش‌اوغلو در رابطه با همکاری‌های ایران و ترکیه در خصوص موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای گفت: دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه تلاش می‌کنند. باید برای روزهای پسا کرونا خود را به خوبی آماده کنیم. از سویی دیگر موضوعات مربوط به تجارت و اقتصاد مانند تسریع تردد کامیون‌ها از مرز گوربلاق (بازرگان) با اتخاذ تدابیر را میسر کردیم.
وی تصریح کرد: روابط حسنه دو کشور از لحاظ ثبات و توسعه منطقه نیز بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل در گذشته فرمت‌های سه و چهار جانبه ترکیه-ایران-آذربایجان و ترکیه-ایران-آذربایجان-گرجستان را محقق کردیم. اکنون برای تشکیل یک مکانیسم سه جانبه با افغانستان تلاش می‌کنیم. برای ثبات عراق و سوریه تلاش می‌کنیم. امروز اکثر مشکلات جهان در منطقه ما قرار دارد، دو کشور باید ضمن تحکیم روابط دو جانبه برای تقویت ثبات منطقه نیز تلاش کنند.
به گفته وی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پس از اقامه نماز جمعه با ظریف دیدار خواهد کرد.
چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص حمله دزدان دریایی به کشتی موتسارت در خلیج گینه گفت: از سلامتی خدمه اطلاع پیدا کردیم و بزودی خبرهای خوبی خواهیم داد. کاپیتان و خدمه با شرکت مربوط با کشتی تماس گرفته و گفته‌اند حالشان خوب است. از سوی دیگر ۳ خدمه دیگر این کشتی نیز امروز به ترکیه باز خواهند گشت.
وی همچنین از رئیس‌جمهوری و کشور گابن به دلیل اختصاص دادن هواپیمای ریاست جمهوری برای انتقال جنازه شهروند آذربایجانی به ترکیه قدردانی کرد و گفت: در زمینه جلوگیری از وقوع چنین حوادثی با مقامات کشورهای منطقه گفت و گو خواهیم کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار